2017-04-09, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Arlanda låter ju inte så litet som en flyktplan. Mycket poliser + trasiga kläder kanske gjorde att han insåg att plan A var körd. Man undrar ju vad slutdestinationen var...

Tel Aviv?

Detta är terror helt klart, men vi vet ännu inte vilka mörka krafter det är som ligger bakom detta.
Imperiet kan ju inte bara "rekonstruera" hela mellanöstern utan att få folket med sig.
Citera
2017-04-09, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nygard
Han stannade ju till vid Circle K så förmodligen hyrde han den där.
Nej, han hyrde ingen bil där. Man ser biljakten så man ser att det inte är någon hyrbil.
Jag gissar tåget till Arlanda och där stod bilen och så iväg till Vårby men tanka först i Märsta på macken och där bli jagad av polisen.
Citera
2017-04-09, 11:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Om detta stämmer gissade jag rätt tidigare i tråden. Jag skrev att motivet förmodligen berodde på ett utvisningsbesked. Den posten blev dock raderad av moderatorn.

Exakt, precis så. Allt känns så orimligt med det här.

Gissade också så men tidsaspekten nu gör detta mindre troligt. Han verkar levt "bra" som papperslös i flera månader efteråt och sedan då bara sådär hux flux som IKEA-mördaren få för sig att hämnas utifrån det motivet nja. Möjligen en del av det men det primära lär vara religionen.

Oavsett vilket detta får polisen ta på sig. Han var granskad och varnad för av Säpo skulle utvisats i januari alltså men kunde här då i april kapa en lastbil och göra detta.
Citera
2017-04-09, 11:08
Medlem
nygards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Det påstods att en av de avlidna var en saknad person som Missing People letat efter. Någon som har hört något mer kring det?

Det var den 11-åriga flickan. Bekräftad avliden igår.
Citera
2017-04-09, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clocking
Jag håller med om detta delvis.. Eller, i alla fall att GM planerade detta mycket noga innan genomförande. Antingen har GM observerat platsen och leveranserna under flera veckor för att säkerställa att lastbilen skulle infinna sig på platsen just den tiden. Sen om chauffören är inblandad i det hela och lät honom ta över ratten vet jag inte riktigt... För lite detaljer har kommit ut. Vad jag däremot tycker är konstigt är att mer info om chaufförens identitet inte kommit ut. Vem är chauffören? Hur länge har han jobbat på Spendrups? Varför ges inga intervjuer med honom? Kommer vi nånsin få veta hans upplevelse av det hela? Var finns Spendrups fabrik? Kan detta ha kopplingar till ingripandet i Vårberg? Kan de ha övervakat Spendrups fabrik och förföljt chaufförerna under en längre tid? Eller ha kopplingar?

Har också undrat varför GM körde in i Åhléns med tanke på vinkeln.. Var det avsiktligt eller var GM's plan att fortsätta köra längst hela Drottninggatan mot Riksdagen?
Bilden in i lastutrymmet visar ju inte ölbackar precis. Vad det är för behållare kan jag inte avgöra. De måste ju ha lastats i någonstans.
Citera
2017-04-09, 11:09
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Det påstods att en av de avlidna var en saknad person som Missing People letat efter. Någon som har hört något mer kring det?

Var ju en 11 årig tjej som efterlystes på olika sociala medier, oklart om missing people var inblandat, och nu har de ju bekräftat att hon dog i attacken. Då är det väl med största sannolikhet offret som blev delad i 3 delar, den bilden finns på olika ställen, kläderna passar och det ser ut att vara en ung tjej.

Fyfan hoppas inte anhöriga ser den bilden. Vidrig bild.
Citera
2017-04-09, 11:10
Medlem
Inget avvisningsbeslut låg till grund om det är flera inblandade.
Citera
2017-04-09, 11:10
Medlem
nygards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Nej, han hyrde ingen bil där. Man ser biljakten så man ser att det inte är någon hyrbil.
Jag gissar tåget till Arlanda och där stod bilen och så iväg till Vårby men tanka först i Märsta på macken och där bli jagad av polisen.

Ah, han stannade vid Circle K för att tanka. Fel av mig.
Citera
2017-04-09, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nygard
Ah, han stannade vid Circle K för att tanka. Fel av mig.
Jag bara gissar och spekulerar eftersom han där sedan blev jagad i en biljakt ner till havet/camping
Citera
2017-04-09, 11:13
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullPatte
Jag får för mig att krashen in i Åhléns var ett misstag, möjligen orsakad av ett betonglejon. Om det varit med flit, varför den mest folktomma delen av huset? Han kunde ju klippt tunnelbanenedgången istället. Eller varför stanna öht? Varför inte fortsätta hela vägen ned till riksdagen?

Det fanns en andra värdetransportbil som ställde sig i vägen vid Åhlens och som kanske bidrog till att mgm tvingades väja där

"Värdetransportören Santiago Cueva, 27, stod parkerad vid Åhléns – och såg hur lastbilen rusade fram längs Drottninggatan.
Då bestämde han sig snabbt för att blockera vägen med transportbilen.
– Jag bestämde mig för att korsa bilen tvärs över gatan för att hindra lastbilen från att köra förbi, säger han.

Santiago såg hur föraren i lastbilen körde vilt, och var övertygad om att föraren skulle köra vidare ner för Drottninggatan. Santiago körde fram sin värdetransport och ställde den i vägen.
– När lastbilen kraschade vid Åhléns klev jag ur bilen och sprang dit för att hjälpa till.

http://www.expressen.se/nyheter/santiago-27-forsokte-blockera-terrorlastbilen/
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Var ju en 11 årig tjej som efterlystes på olika sociala medier, oklart om missing people var inblandat, och nu har de ju bekräftat att hon dog i attacken. Då är det väl med största sannolikhet offret som blev delad i 3 delar, den bilden finns på olika ställen, kläderna passar och det ser ut att vara en ung tjej.

Fyfan hoppas inte anhöriga ser den bilden. Vidrig bild.

Jo men de har nog redan sett den med tanke på uppmärksamheten kring just denna och då att anhöriga när de letar klickar på vad som för om det möjligt ska hjälpa till i sökandet.

Extremt tragiskt och just denna aspekt ger ju också bilden då ett mer mänskligt värde att man nu vet att det var ett barn och fick också en inblick i det hemska familjen har genomlidit.
Citera
Medlem
Någon som har biljakten, hittar inte länken. Tänkte kolla om man ser registreringsnumret
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in