2017-04-09, 10:09
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Jag vill gärna se bevis. Det finns stollar. Är det den gula bilen man ser i ett klipp? Man ser inte vad den gula gör men . Och vad hände? Körde lastbilen in i hans bil eller svängde lastbilen då in i Åhléns? Det förtäljer inte historien?
Såg just en lång intervju med "Santiago" värdetransportkillen på ExpressenTV (först gången jag tittat på det, så vet inte hur du hittar det).
En värdebil syns i slutet på alla filmer, färdvägen.
Det finns även en gul van, men det är väl en Post-bil.
Citera
2017-04-09, 10:10
Medlem
TealSeamTixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Det är bara en bild ( 2 st ) men den ena är från rulltrappan och troligtvis från tuben till Vasagatan.

Alla rulltrappor ser lika dana ut.
Men vi vet att han tog sig från södra biljetthallen i tuben till Vasagatan och där sprang han delar av Vasagatan. Han sprang till norra bantorget etc.

Vill du ha hela vägbeskrivningen ?

Hittade nåt på DN nu, men har du nåt riktigt bra, så tack gärna
Citera
Medlem
Har vi några kända medhjälpare eller personer som är vänner med MGM?

Polisen har slagit till mot en adress sollentuna.

Blev inte MGM dömd för skattebrott tillsammans med andra Uzbeker för några år sedan? D*mir M*uyassar*v var en av de dömda, finns det fler? Tänkte besöka adresserna för att se om spanare eller IN är där!
Citera
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Runt regeringskvarteren finns det säkerhetsbarriärer som en lastbil inte kommer igenom inbyggda i vägbanorna.

Man skulle dock teoretiskt kunna komma väldigt nära Rosenbad - det handlar väl bara om några meter framför byggnaden som är skyddade av pollare som kan sänkas/höjas ur marken (rätta mig gärna om jag har fel om detta). Om det var en stor sprängladdning han hade med sig så borde den kunnat orsaka kraftig förstörelse på både Rosenbad och diverse departement i kvarteret runtomkring.

Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Breivik opererade väl utifrån kristna värderingar?
Han beskrivs väl som en högerextrem terrorist om någon?
Citera
2017-04-09, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wiljan
Kollade bilden på MGM tagen i tunnelbanan.

Bilden är tagen i "anslutning" till dådet. Efteråt är uteslutet eftersom han ser hel och ren ut. Inte bränd och inget blod droppar.

Då är bilden tagen INNAN och då undrar jag vart han har sin "anordning"? Han ser inte ut att ha någon väska med sig.

I fickan?

Ser inget som ser som kan vara ryggsäck heller väl. Kan ju fått väskan på vägen, men det är ju ofta som polis ser misstänkta väskor och sånt som sen är inget. Men det borde dom berättat nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Fanns uppgifter i Aftonbladet igår om att terroristen rekat färdvägen. Skulle inte förvåna om han även kollat in vart lastbilar levererar varor i området. Det var ju väldigt kort sträcka från där lastbilen stals till attentatsplatsen. Extremt kort tid för polis att stoppa attacken, i princip omöjligt om det inte passerat en patrull just precis då.

Om det nu var en bomb så kan den kanske ge ett svar på om planen var självmordsattack eller ej. Har den en timer är min gissning att den var avsedd för räddningspersonalen efter fas 1. Var det en "tryck och spräng" anordning var det nog mer tänkt som en självmordsattack.

Vilken självmordsbombare bär rånarluva? Hade färdvägen varit rekad i förväg borde det inte vara en massa nerkörda stolpar, betongsuggor och annat bråte. Att stjäla en lastbil som kanske kommer finnas på plats och som kanske har nycklarna i och där stölden bara kanske kommer lyckas tyder snarare på att det var ett tillfälligt beslut, kanske var den ursprungliga planen att använda ett annat fordon men som man inte fått tag på men just att lastbilen kördes sönder mot flera fasta föremål tidigt indikerar ju att det hela inte var särskilt genomtänkt OM det nu var planerat på det sättet.
Citera
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Har vi några kända medhjälpare eller personer som är vänner med MGM?

Polisen har slagit till mot en adress sollentuna.

Blev inte MGM dömd för skattebrott tillsammans med andra Uzbeker för några år sedan? D*mir M*uyassar*v var en av de dömda, finns det fler? Tänkte besöka adresserna för att se om spanare eller IN är där!
Hans namn ska endast funnits i utkanten av utredningen som f.ö lades ner i brist på bevis.
Citera
2017-04-09, 10:13
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
Hade han rekat borde han veta att han inte kunde köra nedför d-gatan eftersom han fick köra av d-gatan och nedför wallingatan och mot enkelriktat på holländargatan samt Adolf Fredrik kyrkogata med stor risk för mötande lastbilar tex. Dåligt planerat!

Eller så stod det en annan bil i vägen så därför tvärbroms och in på Wallingatan och runt kvarteret.
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Hade han rekat borde han veta att han inte kunde köra nedför d-gatan eftersom han fick köra av d-gatan och nedför wallingatan och mot enkelriktat på holländargatan samt Adolf Fredrik kyrkogata med stor risk för mötande lastbilar tex. Dåligt planerat!
Dåligt planerat helt klart. Störst utdelning i form av dödsfall hade GM väl fått genom att köra in i uteserveringarna på Medis. Men Drottninggatan/Sergels torg har större symbolvärde.
Citera
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:

Nu vet man ju inte hur tillförlitliga AB är, men min gissning är att det infon kommer från någon inom polisen. Kan ju vara både vittnen och teknisk bevisning på det. Sedan har han ju valt en gata med väldigt mycket folk, han har valt en lastbil väldigt nära platsen samt att han ändå hittat en körsträcka där han kunnat ta sig fram en relativt lång sträcka.

Jag vet inte vilka hinder som finns på andra sträckor, men jag gissar på att det här var planerat.
Citera
2017-04-09, 10:14
Medlem
Citat:
Ok, om det är så, så innebär detta att lastbilen var ett rent infall i stunden. Helt oplanerat. Han har inte kollat upp hinder och han kör mot enkelriktning där han skulle kunnat möta annan trafik, då hade han fått backa vilket inte är lätt om man inte är lastbilsförare. Undrar vart han skulle med bomben i hans ursprungliga plan?

Ja, det finns väldigt många frågor angående detta scenario om det gått till på detta sätt. Jag själv körde mycket på dessa gator i flera år fram tills för några år sedan. Holländargatan är en mycket trång gata, enkelriktad, med bilar parkerade på vänstra sidan. Med vanlig personbil får man köra lite försiktigt. Mycket stor risk att bilar kör här för att hitta parkeringsplats. Däremot Kammakargatan och särskilt Adolf Fredriks kyrkogata är breda, trots att de är enkelriktade. Så om man kör mot enkelriktningen och får möte så är kan man troligen ganska lätt ta sig förbi detta möte.
Citera
2017-04-09, 10:14
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Breivik opererade väl utifrån kristna värderingar?

Breivik var väl Kristen , men han gjorde det inte i guds namn, vilket är helt raka motsatsen till muslimer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in