2017-04-09, 10:01
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Japp, "Herrens armé" i Afrika har sysslat med en hel del massakrer i Afrika. Men det är väl, å andra sidan, undantaget som bekräftar regeln, det senaste 100 åren i alla fall. Sedan vet jag inte vad Kung Leopold II motiverade gräsligheterna i sina afrikanska kolonier med. Men jag förmodar att det var "Den kristna civilisationen". In för dessa gräsligheter så reagerade t.o.m. samtiden. Annars så legitimerades just kolonialismen med "Den kristna civilisationen".

Nu är ni allt bra långt off-topic, med konflikter ända in i mörkaste Afrika som ej har något med ett terrorangrepp i Stockholm att göra - skärpning!
Citera
2017-04-09, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linosa
Var är det han måste färdas till fots?
Runt regeringskvarteren finns det säkerhetsbarriärer som en lastbil inte kommer igenom inbyggda i vägbanorna.
Citera
2017-04-09, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Spekulationer om händelseförloppet.

Om GM hade en bomb i medhavd ryggsäck så var förmodligen inte planen att kapa en lastbil utan att detonera densamma på någon lämplig plats som t.ex. en tunnelbanestation eller annan plats med mycket folk på ett begränsat område. Så frågan är då varför i så fall GM tog lastbilen. En förklaring skulle kunna vara att den hembyggda anordningen inte fungerade som tänkt och GM i stället tog tillfället i akt med lastbilen som dök upp. GM kan också spontant ha ändrat planen efter att möjligheten att stjäla lastbilen visat sig på väg till den tilltänkta platsen.

Om GM inte haft en bomb så tvivlar jag på att det hela var planerat, borde rimligen finnas enklare sätt att utan våld eller risk tillskansa sig en lastbil i så fall.

För övrigt så anser jag att stegling bör ligga med som minimum i straffskalan för detta brott.

Precis vad jag har tänkt ungefär. Det står inget om hur han kom dit. Och stod han och väntade på lastbilen eller var det meningen att spränga tidigare.
Citera
2017-04-09, 10:05
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linosa
Var är det han måste färdas till fots?

Alltså att köra hela Drottninggatan fram till Fredsgatan där pelare hindrar vidare resa.
Där plocka med sig "bomb" och bära den till Riksdagshuset.

Nej då måste det vara en rätt så liten bomb.
Dessutom rätt så stor risk att stoppas av folk när han med blodig lastbil hoppar ut.

Hade avsikten varit att spränga bomben kunde han likaväl gjort det när lastbilen stod kraschad vid Åhléns.
Citera
2017-04-09, 10:05
Medlem
Vem var det som greps på Kungsholmen och var greps killen i Märsta?
Citera
2017-04-09, 10:06
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Bilden kommer från övervakningskamerorna i tuben.
Polisen var blixtsnabba där.
Vad som ledde till gripandet var han uppförande på olika platser. Han drog blickarna till sig.

Inte för att ta bort äran från polisen men jag tror att det var dom där i ledningscentralen som hittade förövaren. Dvs dom som sitter och granskar alla kameror. Deras uppgift är ju och spana efter händelser och när polisen kontaktade dem så hade de säkert redan listat ut vem det kan ha varit. Nu låter det i media som att polisen begärt ut filmer och suttit och granskat dem men då skulle uppgifterna på förövaren inte dykt upp så snabbt.

Edit missade ett ord
Citera
2017-04-09, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Var ligger denna/dessa stationer där bilderna är tagna? Sitter med karta över Stockholm och försöker orientera mig lite..

Det är bara en bild ( 2 st ) men den ena är från rulltrappan och troligtvis från tuben till Vasagatan.

Alla rulltrappor ser lika dana ut.
Men vi vet att han tog sig från södra biljetthallen i tuben till Vasagatan och där sprang han delar av Vasagatan. Han sprang till norra bantorget etc.

Vill du ha hela vägbeskrivningen ?
Citera
2017-04-09, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Anledningen till att man lyfter fram just honom i AFTONBLADET. Är att han har ett invandrarnamn. Ni dumsvennar ska ges intrycket av att alla invandrare är goda och vill hjälpa er.

Det var väl en värdetransportör som också varnade andra genom att tuta har det också sagts.
Citera
2017-04-09, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Inte för att ta bort äran från polisen men jag tror att det var dom där i ledningscentralen som hittade förövaren. Dvs dom som sitter och granskar alla kameror. Deras uppgift är ju och spana efter händelser och när polisen kontaktade dem så hade de säkert redan listat ut vem det kan ha varit. Nu låter det i media som att polisen begärt ut filmer och suttit och granskat dem men då skulle uppgifterna på förövaren dykt upp så snabbt.

Du har rätt. Guld stjärna!!
LC har plockat ut bilden.
Citera
2017-04-09, 10:08
Medlem
Wiljans avatar
Kollade bilden på MGM tagen i tunnelbanan.

Bilden är tagen i "anslutning" till dådet. Efteråt är uteslutet eftersom han ser hel och ren ut. Inte bränd och inget blod droppar.

Då är bilden tagen INNAN och då undrar jag vart han har sin "anordning"? Han ser inte ut att ha någon väska med sig.

I fickan?
Citera
2017-04-09, 10:08
Medlem
Det verkar vara en terroristcell med flera inblandade. Han var inte ensam, nu säger polischefen att de var flera nyligen publicerat http://www.expressen.se/nyheter/insatsen-i-sollentuna-for-utredning-framat/

"vi vill vara säkra på att de ansvariga kan dömas i domstol, säger
Hysing.

De säger inte längre 39 åringen eller den misstänkte.
Senast redigerad av Darrar 2017-04-09 kl. 10:11.
Citera
2017-04-09, 10:09
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hkext
Enligt Aftonbladet (direkt efter gripandet) så ska han ha rekat området innan

Hade han rekat borde han veta att han inte kunde köra nedför d-gatan eftersom han fick köra av d-gatan och nedför wallingatan och mot enkelriktat på holländargatan samt Adolf Fredrik kyrkogata med stor risk för mötande lastbilar tex. Dåligt planerat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in