2017-04-09, 09:55
Medlem
DapperDons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Efter Åhlens är det stopp. Mellan Ingången till Åhlens och Klara bergsgatan.
Det är ett bygge som håller på där och det kommer han inte förbi

EV. min egen teori är att han skulle svänga av vid mäster Samuels gatan och köra neråt mot Vasagatan. Men det går fel. ( förbannat fel ) han dundrar in i varuhuset på mäster Samuelsgatan.
Detär inte stopp efter Åhléns. Klarabergsgatan har varit avstängd för trafik, men Drottninggatan är öppen som vanligt.
Källa: går där varje dag till och från jobbet.
Citera
2017-04-09, 09:56
Medlem
49450s avatar
Citerar en nyhets artikel "Den 39-årige mannen som misstänks för terrorattacken i centrala Stockholm har på en anställningsintervju uppgett att han hade specialkunskaper för att hantera sprängämnen. Det rapporterar Expressen som varit i kontakt med en byggföretagare inom saneringsbranschen som tidigare anlitat 39-åringen genom en underentreprenör.
– Han visade upp ett intyg på att han hade sprängkunskaper och berättade att han kunde spränga också. Vi skrattade mest åt det och förklarade att vi inte höll på med det, säger byggföretagaren till tidningen.
Polisen har tidigare i dag bekräftat att en anordning hittats i lastbilen som inte hör hemma där."
Citera
Medlem
Aftonbladet gör en double down som vanligt och prioriterat skit för dom har inte fattat något ännu, använder sig utav Reinfeldts ord:

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/WPQrL/i-det-svara-oppnar-vi-vara-hjartan
Citera
Medlem
TealSeamTixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Bilden kommer från övervakningskamerorna i tuben.
Polisen var blixtsnabba där.
Vad som ledde till gripandet var han uppförande på olika platser. Han drog blickarna till sig.

Var ligger denna/dessa stationer där bilderna är tagna? Sitter med karta över Stockholm och försöker orientera mig lite..
Citera
2017-04-09, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hurdå? Springa resterande bit efter spärrar som lastbilen ej kommer förbi. Med bomb i ryggsäck?
Liten bomb som inte gör så mycket skada och det finns vakter vid riksdagen.

Nej tror inte på sådant.

Jag tror det var en copycat på Nice men där GM skulle kunna klara sig bort från platsen utan spår efter sig.

Var är det han måste färdas till fots?
Citera
2017-04-09, 09:57
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
+1. Bor man i en storstad hör man smällar då och då. Svenskar vet inte hur riktiga pistolskott låter, och de "rapporter" jag läst om har i 3 av 3 fall varit "Min brors syster har bekräftat!", dvs. i ren och skär ryktesnivå där allt kan hända.

Din brors syster... dvs din syster
Citera
2017-04-09, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
Fast lastbilsattacken verkar vara ett infall med tanke på hur dåligt planerad den var. Dvs ingen kopia på Nice där GM hyrde lastbil och hade rekat en väg.
Enligt Aftonbladet (direkt efter gripandet) så ska han ha rekat området innan
Citera
2017-04-09, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ciciflink
http://www.expressen.se/nyheter/santiago-27-forsokte-blockera-terrorlastbilen/

"" Värdetransportören Santiago Cueva, 27, stod parkerad vid Åhléns – och såg hur lastbilen rusade fram längs Drottninggatan.
Då bestämde han sig snabbt för att blockera vägen med transportbilen ""

Det var tydligen två värdetransportöter som varnade och blockerade! Kärlek till dom!!

Jag vill gärna se bevis. Det finns stollar. Är det den gula bilen man ser i ett klipp? Man ser inte vad den gula gör men . Och vad hände? Körde lastbilen in i hans bil eller svängde lastbilen då in i Åhléns? Det förtäljer inte historien?
Citera
2017-04-09, 10:00
Medlem
yz44s avatar
Spekulationer om händelseförloppet.

Om GM hade en bomb i medhavd ryggsäck så var förmodligen inte planen att kapa en lastbil utan att detonera densamma på någon lämplig plats som t.ex. en tunnelbanestation eller annan plats med mycket folk på ett begränsat område. Så frågan är då varför i så fall GM tog lastbilen. En förklaring skulle kunna vara att den hembyggda anordningen inte fungerade som tänkt och GM i stället tog tillfället i akt med lastbilen som dök upp. GM kan också spontant ha ändrat planen efter att möjligheten att stjäla lastbilen visat sig på väg till den tilltänkta platsen.

Om GM inte haft en bomb så tvivlar jag på att det hela var planerat, borde rimligen finnas enklare sätt att utan våld eller risk tillskansa sig en lastbil i så fall.

För övrigt så anser jag att stegling bör ligga med som minimum i straffskalan för detta brott.
Citera
2017-04-09, 10:01
Medlem
49450s avatar
Satt han i bilen när han körde in i byggnaden?
Citera
Medlem
Dagen innan dådet var det en reporter som angav att drottninggatan var E4an för gående, kan de ha gett ideer till uzbeken och barnmördaren att köra på drottninggatan när de rapporterade att det gick 70000 pers per dygn där?

Kan PKmedia vara en inspirationskälla och samtidigt försvara de grupperingar som dessa tillhör?
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Ge gärna exempel på en skolskjutning som utförts för att sprida kristendom, jag kan i alla fall inte se att någon sådan skett som borde klassats som terrordåd men istället har kategoriserats som hatbrott.

Du har helt rätt - fast å andra sidan brukar väl herrens motståndsarmé beskrivas just som en terrorgrupp..
Jag tänkte nog lite mer på unga män i västvärlden som går in på sin egen skola med ett gevär,
Breivik opererade väl utifrån kristna värderingar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in