2017-04-09, 09:45
Medlem
Rickard Olssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Stod att hon hade ett Manillaemblem på ryggsäcken, men vet inte om hon gick där. Hur som helst är Manillaskolan tydligen inte länge en skola för hörselskadade, så tror inte hon var det.

Citat:
Manillaskolan är en skola för elever som är döva eller har en hörselnedsättning i årskurs F-10.
https://www.spsm.se/skolalternativ/vara-skolor/manillaskolan/
Citera
2017-04-09, 09:46
Medlem
senapslamms avatar
Alla spännande "tillslag" som Aftonbladet nu har order om att rapportera är vanliga, enkla, dumsvenska rutinärenden där vittnen hämtas under dramatiska former. Nationella insatsstyrkan uppträder som skådespelare på en scen.

Syftet är bara ett; dumsvenne skall fortsätta tro på att regeringen och Löfven har kontroll.
Citera
2017-04-09, 09:47
Medlem
Tsarevitjs avatar
Nu kan vi alltså konstatera att det var tack vare att man ganska omgående publicerade bilder på den misstänkte, som gjorde att han kunde gripas så snabbt. Personer som såg honom rapporterade till polisen. Troligen blev han igenkänd p g a sin klädsel och inte ansiktet som var suddigt och likt alla andra blattars. Eftersom nästan alla människor har en mobiltelefon idag, kan man snabbt förmedla information och bilder. Allmänheten är därmed en fantastisk tillgång för polisen. Men det kräver att man så fort som möjligt publicerar avpixlade bilder på misstänkta personer.
Citera
2017-04-09, 09:48
Medlem
wwrs avatar
På Text-TV stod det att åkeribranchen önskade en teknisk apparat så lastbilen inte kunde köras iväg från sin chaufför.

Hmm. Jag tror inte jag skulle vilja ha någon sådan om jag var chaffis. Jag ser framför mig mördade och kidnappade chaffisar.
Citera
2017-04-09, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Riksdagen kan ha varit målet då

Svar JA. men problemet är att då skulle han bara sno bilen och köra ut på sveavägen och där köra till riksdagshuset och göra det han nu skulle göra.
Drottninggatan var aldrig aktuell.

Det mest troliga är att något gått fel, han snor bilen och kör drottningen för att utföra en sprängning eller skada så många som möjligt. Dö på plats eller fly därifrån i bilen eller fots.
Citera
2017-04-09, 09:49
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Riksdagen kan ha varit målet då

Hurdå? Springa resterande bit efter spärrar som lastbilen ej kommer förbi. Med bomb i ryggsäck?
Liten bomb som inte gör så mycket skada och det finns vakter vid riksdagen.

Nej tror inte på sådant.

Jag tror det var en copycat på Nice men där GM skulle kunna klara sig bort från platsen utan spår efter sig.
Citera
2017-04-09, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Två personer hämtade i insats i Sollentuna. Någon adress ?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/live/2/

I Sollentuna har en av de svenska Hizb ut-Tahrirs ledare varit bosatt. Koppling ?

Citat:
I Hizb ut-Tahrirs svenska toppskikt återfinns också Lway Al-Maeeni. Han är student vid KTH, född 1986 i Bukarest i Rumänien, folkbokförd i Sverige oktober 1988, medborgare sedan april 1994 och bosatt i Sollentuna.
http://gudmundson.blogspot.se/search?q=lway

Han har tidigare varit skriven på Bygatan, men kan nu inte se var han tagit vägen. Eller om han har skyddad ID.
Citera
Medlem
http://www.expressen.se/nyheter/santiago-27-forsokte-blockera-terrorlastbilen/

"" Värdetransportören Santiago Cueva, 27, stod parkerad vid Åhléns – och såg hur lastbilen rusade fram längs Drottninggatan.
Då bestämde han sig snabbt för att blockera vägen med transportbilen ""

Det var tydligen två värdetransportöter som varnade och blockerade! Kärlek till dom!!
Senast redigerad av Ciciflink 2017-04-09 kl. 09:55.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Nu kan vi alltså konstatera att det var tack vare att man ganska omgående publicerade bilder på den misstänkte, som gjorde att han kunde gripas så snabbt. Personer som såg honom rapporterade till polisen. Troligen blev han igenkänd p g a sin klädsel och inte ansiktet som var suddigt och likt alla andra blattars. Eftersom nästan alla människor har en mobiltelefon idag, kan man snabbt förmedla information och bilder. Allmänheten är därmed en fantastisk tillgång för polisen. Men det kräver att man så fort som möjligt publicerar avpixlade bilder på misstänkta personer.

Bilden kommer från övervakningskamerorna i tuben.
Polisen var blixtsnabba där.
Vad som ledde till gripandet var han uppförande på olika platser. Han drog blickarna till sig.
Citera
2017-04-09, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
På Text-TV stod det att åkeribranchen önskade en teknisk apparat så lastbilen inte kunde köras iväg från sin chaufför.

Hmm. Jag tror inte jag skulle vilja ha någon sådan om jag var chaffis. Jag ser framför mig mördade och kidnappade chaffisar.

En sådan anordning finns redan, NYCKEL
Citera
2017-04-09, 09:54
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hurdå? Springa resterande bit efter spärrar som lastbilen ej kommer förbi. Med bomb i ryggsäck?
Liten bomb som inte gör så mycket skada och det finns vakter vid riksdagen.

Nej tror inte på sådant.

Jag tror det var en copycat på Nice men där GM skulle kunna klara sig bort från platsen utan spår efter sig.

Fast lastbilsattacken verkar vara ett infall med tanke på hur dåligt planerad den var. Dvs ingen kopia på Nice där GM hyrde lastbil och hade rekat en väg.
Citera
2017-04-09, 09:55
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
Exakt, själva lastbilsattacken börjar kännas som ett infall. Bomben däremot var planerad. Hade MGM med sig bomben eller fanns det fler GM i förarhytten?

Fanns uppgifter i Aftonbladet igår om att terroristen rekat färdvägen. Skulle inte förvåna om han även kollat in vart lastbilar levererar varor i området. Det var ju väldigt kort sträcka från där lastbilen stals till attentatsplatsen. Extremt kort tid för polis att stoppa attacken, i princip omöjligt om det inte passerat en patrull just precis då.

Om det nu var en bomb så kan den kanske ge ett svar på om planen var självmordsattack eller ej. Har den en timer är min gissning att den var avsedd för räddningspersonalen efter fas 1. Var det en "tryck och spräng" anordning var det nog mer tänkt som en självmordsattack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in