2017-04-09, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quickhook
Men va fan det var ju minst ett dussin som kom med dessa uppgifter, har alla fått troll i huvet precis innan händelsen?

Något stämmer inte med hela händelsen.

Vad jag tror mig minnas från Expressens live TV är att dom intervjuade nån bimbo som sa att tre beväpnade män hoppat ur bilen, och när hon frågades om hon sett det så sa hon att näe, det var hennes polare som jobbade/handlade inne på Åhlens när det hände och hade ringt henne. Eller hur det nu var.
Citera
2017-04-09, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist

Kan också bara tillägga att enligt en källa så var det skottlossning inne på Åhlens. Kan det vara så att gärningsmannen avlossade skott då han lämnade lastbilen?

Källa på det ?

Vi vet att SÄPO gick i genom hela Åhlens med dragna vapen.
Citera
Medlem
Harry_s avatar
så fort det är en muslim som gör något då är det terrorbrott
men om det är en kristen som dödar folk i skolan eller kraschar flygplan då är det hatbrott
Citera
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Vilken väg tog lastbilen till drottninggatan?

"Bomben" kan inte ha hittats under fredagen när lastbilen satt fast i Åhléns. OM dom skulle ha hittat den då så skulle ett större område spärrats av samt bombvagnen tillkallats till platsen.
OM dom har missat en bomben ombord ska någon ställas till ansvar för att man har dragit runt en bomb i city utan avspärrningar.
Citera
2017-04-09, 09:22
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Förstår inte varför alla talar om "ensamvargs teorin" som den mest troliga. Med tanke på polisen gripanden av flera runt om i stan och förmodade sprängladdningen så verkar det mer troligt med en "sleeping cell" som har aktiverats med bombverkstad m.m.

Kan också bara tillägga att enligt en källa så var det skottlossning inne på Åhlens. Kan det vara så att gärningsmannen avlossade skott då han lämnade lastbilen?

Det var polispatrullerna som var först på plats som rapporterade in om att det pågick skottlossning på Åhléns. Frågan är dock om de rycktes med i den kaotiska stämningen och ljudet av exploderande glasrutor eller andra smällar, detta toppat med att chockade människor från allmänheten kanske påstod att folk skjuter.

Jag vet inte vad som gav dem den uppfattningen. Det tog fram till mitt i natten någon gång innan Åhléns ansågs säkrat iallafall.
Citera
2017-04-09, 09:23
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quickhook
Men va fan det var ju minst ett dussin som kom med dessa uppgifter, har alla fått troll i huvet precis innan händelsen?

Något stämmer inte med hela händelsen.

En teori var att folk sett civilpoliser med dragna vapen.
Citera
2017-04-09, 09:24
Medlem
TealSeamTixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Det är därför färdvägen är så viktig.

Han verkar ha irrat runt innan han hittade rätt ( drottningatan ) verkar inte ha planerat. Han kan inte stan.
Han hade kört in på Vallingatan och vänt om.
- OJ, nu blev det fel.

Gör man en sådan här stor grej, måste man kunna planera bättre.
- snor jag en bil ( stor lastbil ) måste jag hitta, inte göra ett enda litet fel.

Han har gjort flera fel. Det är viktigt i utredningen.

Men då kan man ju anta att han var ute för att spränga sig själv/eller sin bomb på plats X, plötsligt står lastbilen där, motorn i gång, dörren öppen (?) och ingen i sikte.. Äsch, yolo, tänker han. Jag kör en Nice när jag ändå är igång och skrider till verket?

Låter inte så jäkla osannolikt tycker jag.
Citera
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Källa på det ?

Vi vet att SÄPO gick i genom hela Åhlens med dragna vapen.

Det är en bekants bekant som tydligen är involverad i insatsen som sa det. Det kan vara ett rykte!
Citera
Medlem
Citat:

Inga skott har avlossats. Finns inget som tyder på det förutom olika panikryten precis efter men som har dementerats.

Kanske 73828282 gången det tas upp
Citera
2017-04-09, 09:25
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango

"Bomben" kan inte ha hittats under fredagen när lastbilen satt fast i Åhléns. OM dom skulle ha hittat den då så skulle ett större område spärrats av samt bombvagnen tillkallats till platsen.
OM dom har missat en bomben ombord ska någon ställas till ansvar för att man har dragit runt en bomb i city utan avspärrningar.

Den misstänkta sprängladdningen hittades först då lastbilen dragits lös och transporterats bort vid klockan 00 någon gång.
Citera
Medlem
Citat:
Förstår inte varför alla talar om "ensamvargs teorin" som den mest troliga. Med tanke på polisen gripanden av flera runt om i stan och förmodade sprängladdningen så verkar det mer troligt med en "sleeping cell" som har aktiverats med bombverkstad m.m.

Skulle gissa att ensamvarg lugnar invånare mer än att höra om sleeping cells. (Från en ledning som i samma andetag säger de varit naiva, så inte ens värt 5 öre.)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango

om avspärrningen var på 500-600 meter som det är sagt så skall det räcka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in