2017-04-09, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Terroristen bodde i Vårberg med flera andra i en lägenhet på 20 kvadratmeter. Sluta far med osanning. Spendrupchauffören är oskyldig.
Spendrups ligger på Vårby allé.
Citera
2017-04-09, 09:11
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Där har inte varit någon skottlossning. Men när såna här saker sker ser folk att möjligt. Det kan säkert ha hört smällar och sen bygger folk upp resten i sin egen fantasi. Och sen kväker du ut det under en mikrofon. Vips så har du rykte om skottlossning.
+1. Bor man i en storstad hör man smällar då och då. Svenskar vet inte hur riktiga pistolskott låter, och de "rapporter" jag läst om har i 3 av 3 fall varit "Min brors syster har bekräftat!", dvs. i ren och skär ryktesnivå där allt kan hända.
Citera
2017-04-09, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Förmodligen en parallell till IKEA med negern som fick psykbryt efter avslag.
I detta fall har uzbeken dock hetsats av religiösa vanföreställningar, islam, också.
Droppen var avslaget från Migrationsverket. Då förvandlades han till en tickande bomb och mördade svenskar inklusive barn.

Jag tror inte detta dåd har speciellt mycket med religion eller IS att göra.
Citera
2017-04-09, 09:13
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Det är därför färdvägen är så viktig.

Han verkar ha irrat runt innan han hittade rätt ( drottningatan ) verkar inte ha planerat. Han kan inte stan.
Han hade kört in på Vallingatan och vänt om.
- OJ, nu blev det fel.

Gör man en sådan här stor grej, måste man kunna planera bättre.
- snor jag en bil ( stor lastbil ) måste jag hitta, inte göra ett enda litet fel.

Han har gjort flera fel. Det är viktigt i utredningen.

Fortfarande ingen annan som tror att det handlar om en lastbilskapning av öl som går fel och en lastbilskapare som får panik och dundrar ner för Drottninggatan? Jag tycker att det finns fakta som talar för ett sådant scenario.
Citera
2017-04-09, 09:13
Medlem
arnekos avatar
Citat:

Behöver inte vara IS som låg bakom de. men att de inte skulle ha med religion göra?
Där är du nog helt ute i de blå.
Citera
2017-04-09, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arneko
Där är du nog helt ute i de blå.

Vi får väl se. Vi får väl veta motivet i framtiden.
Citera
2017-04-09, 09:17
Medlem
Apologists avatar
Förstår inte varför alla talar om "ensamvargs teorin" som den mest troliga. Med tanke på polisen gripanden av flera runt om i stan och förmodade sprängladdningen så verkar det mer troligt med en "sleeping cell" som har aktiverats med bombverkstad m.m.

Kan också bara tillägga att enligt en källa så var det skottlossning inne på Åhlens. Kan det vara så att gärningsmannen avlossade skott då han lämnade lastbilen?
Citera
2017-04-09, 09:17
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Spendrups ligger på Vårby allé.

det var några årsen dom stängde Spendrups i Vårby
det är bara deras HK som finns kvar
allt annat har flyttat till Grängesberg

skulle tippa att dom kommer att riva fabriken och bygga bostäder där
Citera
2017-04-09, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fortfarande ingen annan som tror att det handlar om en lastbilskapning av öl som går fel och en lastbilskapare som får panik och dundrar ner för Drottninggatan? Jag tycker att det finns fakta som talar för ett sådant scenario.

Har svårt att tänka mig att Öl var i fokus.

Då hade han bara kört i väg från Adolf fredriks kyrkogatan och ut på Sveavägen och där tagit vänster och varit borta. Lastbilen hittades senare tömd på ÖL, var som helst i hela landet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Ja, säkerligen bara rykten och struntprat. Vi som var där kan ju konstatera att ryktesspridningen var enorm, både via folks mobilchattande och folk på gatan. I mobilen skriver nån "skottlossning på Fridhemsplan å Mall of Scandinavia", medan du ser en folkmassa komma springande från Kungsholmen och polisbilar överallt (de åkte kors o tvärs). Du skriver det vidare till dina vänner etc etc.
En lärdom till nästa gång för min del iallafall: Var mer skeptisk och rycks inte med i hysterin. Iaktta vaksamhet och sunt förnuft istället.
Foliehatt och hysteri hjälper föga när det gäller.

Det är lättare sagt än gjort. Jag var också ute på stan och i stunden tar man beslut som känns 'mest säkert'. Omöjligt att just då utvärdera om det är sant eller inte. Tänk om det hade varit sant?
Citera
Medlem
Citat:
Man skulle kunna tro att IS uppmanat sina anhängare att lämna Sverige i fred. Svenska flygvapnet var trots allt på plats och stöttade Nato när dom bombade bort Khadaffi vilket kastade ut Libyen i kaos och krattade i manegen för IS, lite tacksamhet kunde dom väl visa.
Citera
2017-04-09, 09:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Förstår inte varför alla talar om "ensamvargs teorin" som den mest troliga. Med tanke på polisen gripanden av flera runt om i stan och förmodade sprängladdningen så verkar det mer troligt med en "sleeping cell" som har aktiverats med bombverkstad m.m.

Kan också bara tillägga att enligt en källa så var det skottlossning inne på Åhlens. Kan det vara så att gärningsmannen avlossade skott då han lämnade lastbilen?
Just det där med bomben gör ju att man kan misstänka fler inblandade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in