2017-04-09, 08:17
Medlem
Nu är jag intresserad av färdvägen....

Lastbilen står på Adolf fredriks kyrkogata. Kylaren mot Svevägen eller Barnhusgatan ?

Han hoppar in i bilen och kör i väg.

- Kör han Holländargatan eller in på Sveavägen för att ta sig till Drottningatan ?
Han måste ha rundat kyrkan...

- sedan kör in på Kammakargatan och där in på Drottningen.
Citera
2017-04-09, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
Jag har redan tagit upp detta längre upp i tråden. Jo det är konstigt även om han då färdas i rätt riktning avs enkelriktningen. Tyder på viss planering.

Jo du har tagit upp detta tidigare men du har ju inte riktigt lyckats förstå hans färdväg; han fick köra runt kvarteret och kom tillbaka till gatan där han tog lastbilen och fick då köra mot färdriktningen.. Tyder på ganska kass planering.
Citera
2017-04-09, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quickhook
Något säger mig att dennes egentliga plan var ett annat mål.

Finns rykten om att SÄPO fått tips om attentat mot tunnelbanan. Frågan är om polisen då kommer släppa denna information.

Det skulle innebära att de skulle erkänna att de kände till om ett kommande attentat, men kanske inte tagit det på allvar?

Det skulle se jävligt illa ut nu när Eliasson lyckats köra detta som ett propaganda-uppdrag och fått folk att hylla polisen för i princip ingenting.

Eliasson: "Misstankarna stärks".

Herregud, han erkände ju vid gripandet!!
Citera
2017-04-09, 08:23
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Nu är jag intresserad av färdvägen....

Lastbilen står på Adolf fredriks kyrkogata. Kylaren mot Svevägen eller Barnhusgatan ?

Han hoppar in i bilen och kör i väg.

- Kör han Holländargatan eller in på Sveavägen för att ta sig till Drottningatan ?
Han måste ha rundat kyrkan...

- sedan kör in på Kammakargatan och där in på Drottningen.

Därför är nog målet just Drottninggatan och där göra samma som i Nice.
Nu lyckades många fly undan och till viss dela tack vare de som larmade.

Här syns stålpelare i slutet av Drottninggatan med Fredsgatan på andra sidan pelarna.

https://www.google.se/maps/@59.3288304,18.0664855,3a,75y,312.78h,74.7t/data=!3m6!1e1!3m4!1syWEKZ16hqKDukx4EsXtMIQ!2e0!7i1 3312!8i6656
Citera
2017-04-09, 08:25
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitarrgurra
För att fälla ut lastrampen måste bilen vara igång. Bilen går inte att låsa när den är igång och man lastar av.
Så då finns inte mycket för chauffören att göra.

Välkänt problem bland transportörer i storstad att kapningsrisken är stor.

Trängseln gör också att dom får stå en bit ifrån dörren dom ska leverera till så det blir några minuter då bilen är igång vidöppen.
Måste bygga om lastbilarna.Olika lösningar kan tänkas.Att ex.chauffören har trådlös enhet i fickan eller en Knapp i förarhytten som endast styr lastrampen men motorn igång och låsta bromsar.
Citera
2017-04-09, 08:26
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jo du har tagit upp detta tidigare men du har ju inte riktigt lyckats förstå hans färdväg; han fick köra runt kvarteret och kom tillbaka till gatan där han tog lastbilen och fick då köra mot färdriktningen.. Tyder på ganska kass planering.

Nej så menar jag inte. När han tog bilen måste den stått mot Sveavägen. Han körde vänster på holländargatan, förbi wallingatan, nästa vänster uppför Kammakargatan och nästa vänster nerför Drottninggatan. Vad är det jag inte förstår? Sedan uppger media andra vägar och att bilen vänds i en korsning etc.
Citera
2017-04-09, 08:26
Medlem
Skadorna man får i dessa fall så tar det ca 30 min tills den överlevande börjar få så ont att denne bara skriker av smärta o de blir ännu mera kaos
Citera
2017-04-09, 08:27
Medlem
Det saknas tråd för flashbacksmedlemmarnas mentala hälsa efter dådet, men jag vet inte var den ska placeras. Jag gick exempelvis förbi två romer på stan utanför McDonalds som sålde sin tidning och skällde ut dem och sa att det var sådana som de som körde över folk.

Jag tror jag fått någon sorts form av PTSD.

När det gäller dådet så kan han planerat att gå till tunnelbanestationen vid Åhlens och spränga sig i luften men ändrade sig när han såg lastbilen och tog den. Det kanske var så att själva bilfärden inte var planerad.
Citera
2017-04-09, 08:28
Medlem
Färdvägen http://www.expressen.se/nyheter/garningsmannens-iskalla-manover-med-lastbilen-vid-attacken/
Citera
2017-04-09, 08:30
Medlem
NurseJackies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
Skadorna man får i dessa fall så tar det ca 30 min tills den överlevande börjar få så ont att denne bara skriker av smärta o de blir ännu mera kaos

Va?? Vad pratar du om?
Citera
Medlem
En fråga bara angående färdvägen. Om lastbilen hade fortsatt förbi Åhléns, hade den då kunna ta till vänster eller höger på Klarabergsgatan? Har inte besökt platsen på länge men pågår det inte ett stort gatuarbete där?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
Nej så menar jag inte. När han tog bilen måste den stått mot Sveavägen. Han körde vänster på holländargatan, förbi wallingatan, nästa vänster uppför Kammakargatan och nästa vänster nerför Drottninggatan. Vad är det jag inte förstår? Sedan uppger media andra vägar och att bilen vänds i en korsning etc.

Det ska ha varit ett hinder som gjorde att han blev tvungen svänga tillbaka mot holländargatan och tillbaka samma väg. Se dn-länk några sidor.tillbaka i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in