2017-04-09, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dainsi
På bilden ser vi en chockad flanerare, utrustad polis, civilpolis, civilpolis med slips och en keps som han tar på sig vid nödfall, en skadad kvinna, mindre utrustad polis, flygvärdinna och två civilpoliser, den ena bär en väska.

Varför har de sprungit med henne hela vägen från drottninggatan ner till klara kyrkogata? Är det chock eller fanns det mötande ambulanser där kanske eller är det en VIP? Skulle kunna vara allmänt trafikkaos som gör att de skyndar sig fram till fots också.
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2017/04/08/21/3F0BC19600000578-4392736-This_image_shows_an_injured_person_being_carried_f rom_the_chaoti-a-23_14916 82111212.jpg

Bra bild, har ej sett den förut. Men flygvärdinna, vem är det? Och civilpolisen med keps är jag med på men vilka fler är civilpoliser, hur ser/vet du det?
Bara undrar.
Citera
2017-04-09, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Sverige har just nu ovanligt dåliga relationer till Ryssland, vilket kan förklara varför regeringen ogärna utlämnar folk dit.

Genom historien så är just "dåliga relationer" med ryssen inte det ovanliga. Nuvarande relation med ryssen är som det SKA vara, en av få saker jag är lite stolt över som svensk faktiskt (med hjärta och släkt i Finland)

Nu snackar jag århundraden av "relationer".
Citera
2017-04-09, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Desertwalker
Kan man inte förstå akronymen så har jag inte så höga förhoppningar för mänskligheten. Han var utpekad som misstänkt av media på felaktiga grunder (som det kom fram nu under morgontimmarna)

Sen så tar ju inte Nordfront.se det hela ur luften utan det finns en länk till en rysktalande nyhetssida, vilket är källan. Se, så enkelt var det.

Vad har akronymen med något att göra. Du har skrivit att han är tidigare misstänkt gärningsman. Det är han inte. Han är felaktigt utpekad. Kan vara bra att klargöra.

Han kan mycket väl vara efterlyst av ryssarna. Jag kan inte ryska
Citera
2017-04-09, 02:29
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awayandanywhere
Har läst majoriteten av tråden och sökt i den, men blir inte klok på en sak.

Är det bekräftat att någon/delar av någon hittats under lastbilen? Eller är det en trådsanning?

Det är inte bekräftat av media, men jag råkar själv veta att det är sant. Den sista kroppen lämnade inte platsen förrän efter 23 då man kunde lyfta på lastbilen och få bort den avlidna.

Då min källa är polis på plats så kan jag inte redovisa något bevis. Jag tror det finns stor risk att det aldrig bekräftas av hänsyn till de anhöriga.
Citera
2017-04-09, 02:32
Medlem
Desertwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hkext
Han kan mycket väl vara efterlyst av ryssarna. Jag kan inte ryska
Då ska du inte heller såga budbäraren. Finns google translate.
Citera
2017-04-09, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Bra bild, har ej sett den förut. Men flygvärdinna, vem är det? Och civilpolisen med keps är jag med på men vilka fler är civilpoliser, hur ser/vet du det?
Bara undrar.

Det är iaf bilden på hon vars benpipa gått av så foten hänger kvar i bara skinnet. Den mer grafiska varianten av bilden postades tidigt i tråden.
Citera
2017-04-09, 02:35
Medlem
För oss som inte är från Stockholm och inte känner igen oss på Drottninggatan: Var någonstans blev de avlidna påkörda? Var det tidigt eller sent under färden? På aftonbladet kan man tex se bilder med två övertäckta människor, förmodligen dödsoffer, där man ser skyltar från bla 3 och SF. Var är detta?

Sen måste jag säga att jag imponeras av samarbetsviljan bland civila. Ett fruktansvärt terrordåd, men det kunde gått jävligt mycket värre.
Citera
2017-04-09, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Desertwalker
Då ska du inte heller såga budbäraren. Finns google translate.
Jag sågade ingen. Litar inte så jävla mycket på random rysk tidning heller. Var en rysk sida som pekade ut honom från första början väl? (Lite osäker på det) . Och vet inte om det är rimligt att Sverige ska lämna ut folk till Ryssland öht. han hade viftat med en flagga eller?
Citera
2017-04-09, 02:36
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederander
nog är det väl ett skott som hörs 9,23 in i filmen?
Ja, det låter ju onekligen som ett skott. Det måste vara det folk och polis ha hört.
Men det kan ju vara vad fan som helst efter framfarten med lastbilen.
Citera
2017-04-09, 02:44
Medlem
dainsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Bara undrar.
En annan vinkel, bara poliser på bilden så sannolikheten är stor att de andra är civilpoliser. Rykte i tråden att den den blonda unga tjejen ska vara flygvärdinna , sannolikheten att hon är polis är förstås överhängande.
*VARNING*
Bilden är tagen senare vid korsningen bryggargatan.
http://www.bestgore.com/wp-content/uploads/2017/04/truck-plow-crowd-shopping-center-stockholm-sweden-18-1200x797.jpghttp://www.bestgore.com/wp-content/uploads/2017/04/truck-plow-crowd-shopping-center-stockholm-sweden-18-1200x797.jpghttp://www.bestgore.com/wp-content/uploads/2017/04/truck-plow-crowd-shopping-center-stockholm-sweden-18-1200x797.jpg
Senast redigerad av dainsi 2017-04-09 kl. 02:55.
Citera
2017-04-09, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dainsi
På bilden ser vi en chockad flanerare, utrustad polis, civilpolis, civilpolis med slips och en keps som han tar på sig vid nödfall, en skadad kvinna, mindre utrustad polis, flygvärdinna och två civilpoliser, den ena bär en väska.

Varför har de sprungit med henne hela vägen från drottninggatan ner till klara kyrkogata? Är det chock eller fanns det mötande ambulanser där kanske eller är det en VIP? Skulle kunna vara allmänt trafikkaos som gör att de skyndar sig fram till fots också.
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2017/04/08/21/3F0BC19600000578-4392736-This_image_shows_an_injured_person_being_carried_f rom_the_chaoti-a-23_14916 82111212.jpg

Har sett ett par andra bilder på samma sällskap, där ser man att den skadade kvinnans fotled är illa skadad och foten hänger. Undrar om det inte kan vara samma kvinna SvD skriver om:
Citat:
De kom runt 50 meter. Där låg en kvinna på marken. Mitt på övergångsstället, omringad av sju personer människor och en växande blodpöl längst nere vid det högra benet, under de blå jeansen.

– Först skrek hon inte, hon låg med händerna för sitt ansikte, säger Yosef Jawad.

Kvinnan på övergångsstället hade beige kavaj, ljust hår och var i 50-årsåldern.

– Sedan skrek hon, ”mina ben, mina ben” – my legs, my legs”.

Sju personer var då där och höll om henne och gav vård – två unga ljushåriga kvinnor i svarta jackor lutade sig över henne. Försökte lugna, medan en man i svart jacka med skinnkrage höll upp hennes intakta vänstra fot.
Citat:
– Hennes fot hängde löst i skinnet och det var blod överallt.
Citat:
Han berättar att kvinnan sade att hon var turist och hon pratade engelska.

– Hon ropade ”Jag har bara varit här i två dagar, I have just been here two days”.

Två poliser och de som tröstat och gett henne vård bar bort henne genom de gamla Klara kvarteren mot Hötorget och Olof Palmes gata mot en ambulans.

Yosef Jawad berättar att man dragit ett hårt bandage runt benet för att stoppa blodströmningen.

– Det var så hemskt. De mötte folk efter vägen som blev alldeles vita i ansiktena och bara gapade. Vände bort ansiktena, säger Yosef Jawad.
https://www.svd.se/forst-skrek-hon-inte-sedan-skrek-hon-mina-ben-mina-ben
I så fall är det alltså till ambulanser på Hötorget hon bärs.

Den långe uniformerade polisen med båtmössa och han med hjälm syns på andra bilder också, springandes med draget vapen och när en person grips.

Edit: Just ja, bilden i inlägget ovan är en av dem jag nämnde.
Senast redigerad av Wildebeest 2017-04-09 kl. 02:56.
Citera
2017-04-09, 02:53
Medlem
dainsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Har sett ett par andra bilder på samma sällskap, där ser man att den skadade kvinnans fotled är illa skadad och foten hänger. Undrar om det inte kan vara samma kvinna SvD skriver om:

Han berättar att kvinnan sade att hon var turist och hon pratade engelska.

https://www.svd.se/forst-skrek-hon-inte-sedan-skrek-hon-mina-ben-mina-ben
I så fall är det alltså till ambulanser på Hötorget hon bärs.

Den långe uniformerade polisen med båtmössa och han med hjälm syns på andra bilder också, springandes med draget vapen och när en person grips.

Det är förmodligen hon då, en riktig omväg om de skulle till hötorget, förmodligen skulle de ner till vasagatan och ambulans därifrån. Polisen med båtmössa ser däremot inte ut som de andra civila man brukar se i området.
Senast redigerad av dainsi 2017-04-09 kl. 02:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in