Citat:
Ursprungligen postat av
dainsi
På bilden ser vi en chockad flanerare, utrustad polis, civilpolis, civilpolis med slips och en keps som han tar på sig vid nödfall, en skadad kvinna, mindre utrustad polis, flygvärdinna och två civilpoliser, den ena bär en väska.
Varför har de sprungit med henne hela vägen från drottninggatan ner till klara kyrkogata? Är det chock eller fanns det mötande ambulanser där kanske eller är det en VIP? Skulle kunna vara allmänt trafikkaos som gör att de skyndar sig fram till fots också.
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2017/04/08/21/3F0BC19600000578-4392736-This_image_shows_an_injured_person_being_carried_f rom_the_chaoti-a-23_14916 82111212.jpg
Har sett ett par andra bilder på samma sällskap, där ser man att den skadade kvinnans fotled är illa skadad och foten hänger. Undrar om det inte kan vara samma kvinna SvD skriver om:
Citat:
De kom runt 50 meter. Där låg en kvinna på marken. Mitt på övergångsstället, omringad av sju personer människor och en växande blodpöl längst nere vid det högra benet, under de blå jeansen.
– Först skrek hon inte, hon låg med händerna för sitt ansikte, säger Yosef Jawad.
Kvinnan på övergångsstället hade beige kavaj, ljust hår och var i 50-årsåldern.
– Sedan skrek hon, ”mina ben, mina ben” – my legs, my legs”.
Sju personer var då där och höll om henne och gav vård – två unga ljushåriga kvinnor i svarta jackor lutade sig över henne. Försökte lugna, medan en man i svart jacka med skinnkrage höll upp hennes intakta vänstra fot.
Citat:
– Hennes fot hängde löst i skinnet och det var blod överallt.
Citat:
Han berättar att kvinnan sade att hon var turist och hon pratade engelska.
– Hon ropade ”Jag har bara varit här i två dagar, I have just been here two days”.
Två poliser och de som tröstat och gett henne vård bar bort henne genom de gamla Klara kvarteren mot Hötorget och Olof Palmes gata mot en ambulans.
Yosef Jawad berättar att man dragit ett hårt bandage runt benet för att stoppa blodströmningen.
– Det var så hemskt. De mötte folk efter vägen som blev alldeles vita i ansiktena och bara gapade. Vände bort ansiktena, säger Yosef Jawad.
https://www.svd.se/forst-skrek-hon-inte-sedan-skrek-hon-mina-ben-mina-ben
I så fall är det alltså till ambulanser på Hötorget hon bärs.
Den långe uniformerade polisen med båtmössa och han med hjälm syns på andra bilder också, springandes med draget vapen och när en person grips.
Edit: Just ja, bilden i inlägget ovan är en av dem jag nämnde.