2017-04-08, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Hörde att han ramma Åhléns i 80-90 km hur kunde han överleva samt ta sig ända till mörat, borde varit skadad eller nått i varje fall

Han höll 50-60 km/h när han körde in i Åhléns. (Enligt gubben med korvvagnen - och han stod 5 cm från lastbilen när den kraschade..).
Citera
2017-04-08, 23:11
Medlem
Rex Roths avatar
Vet inte om det diskuterats tidigare i tråden, men vad tror ni om möjligheten att infiltritatörer varit inblandade i händelseförloppet? Antingen för att åstadkomma de snabba gripandena (där man förstås måste fabricera andra anledningar till att man gjort ett tillslag just där). Eller kanske t o m sett till att bomben i lastbilen var preparerad så att den omöjligen skulle sprängas.

Troligen inget som vanliga polisen har kännedom om. Säpo däremot .....
Citera
Medlem
Bondbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TodayForever
En sak jag inte förstår. Den "delade kvinnan" ska väl vara stackars 11-åriga Ebba? Hur hamnade hon isåfall ända borta på Kungsgatan? Enligt historien så hade hon väl precis lagt på luren med sin mamma på väg upp från tunnelbanan utanför Åhléns. Därmellan är väl åtminstone 5 minuters promenad i normal takt.

Hon hann väl gå till Kungsgatan innan lastbilen kom farande?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag skulle ha låtit dem identifiera kroppen. Har det varit något som helst oklart med vad jag anser varit fel? Jag har varit synnerligen klar med att man borde låtit anhöriga få klarhet när kroppen fanns i förvar hos polisen.

Detta var ju dock ett specialfall då kroppen var delad uti i flera delar.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Terrorattackerna Rom och Wien 1985.

Den 27 december 1985 utsattes flygplatserna i Rom och Wien av en samordnad terrorattack utförd av muslimska terrorister, ett tjugotal personer mördades och över hundra skadades.

Nja, det rörde sig antagligen om muslimer men det var inte islamistislt motiverat. Bakgrunden kan ses i Israel/Palestina-konflikten, vilken huvudsakligen är en nationell konflikt - inte religiös.
Citera
2017-04-08, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
En plan har man väl innan man gör något sådan.

Verkar mer som en impulshandling, " nu har jag gjort DET, var ska jag ta vägen nu då ? "
bombprylen talar ju starkt för att det var planerat.
Citera
2017-04-08, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag skulle ha låtit dem identifiera kroppen. Har det varit något som helst oklart med vad jag anser varit fel? Jag har varit synnerligen klar med att man borde låtit anhöriga få klarhet när kroppen fanns i förvar hos polisen.

Ok. Så du är helt säker på att familjen ville indentifiera kroppsdelarna genom att titta på bilder på mosat barn?

Eller spekulerar du nu?
Citera
Medlem
5549s avatar
Citat:
En sak jag inte förstår. Den "delade kvinnan" ska väl vara stackars 11-åriga Ebba? Hur hamnade hon isåfall ända borta på Kungsgatan? Enligt historien så hade hon väl precis lagt på luren med sin mamma på väg upp från tunnelbanan utanför Åhléns. Därmellan är väl åtminstone 5 minuters promenad i normal takt.
Nej det var mamman som befann sig vid tunnelbanan.
Citera
Medlem
http://www.expressen.se/nyheter/39-aringens-egna-intyg-visar-ar-sprangexpert/

"På byggen i Sverige var 39-åringen känd som den tystlåtne asbestsaneraren - nu misstänks han för terroristbrott efter att ha mejat ner människor med lastbil i Stockholms city.

Det finns också misstankar om att han haft en bomb i lastbilen.

I en anställningsintervju i höstas uppgav 39-åringen för en byggföretagare att hade specialkunskaper för att hantera sprängämnen.

– Han visade upp ett intyg på att han hade sprängkunskaper och berättade att han kunde spränga också, berättar företagaren."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det finns en artikel i en uzbekisk tidning, som länkades till tidigare:

http://www.fergananews.com/news.php?id=26244

Det framgår bland annat att han är från Samarkand.

De verkar ha kopierat från danska snaphanen.

http://snaphanen.dk/
Citera
Medlem
this isn't mes avatar
Citat:

Svårt med tidsuppfattningen, speciellt när man är i chock. Antagligen hade hon pratat med sin mamma i telefon ca 5 minuter innan dådet, inte "precis lagt på" när det hände.
Citera
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyb_x
Detta var ju dock ett specialfall då kroppen var delad uti i flera delar.
Jag utgår ifrån att ansiktet var identifierbart. Jag anser att man på basen av kläder och kroppsform också med stor säkerhet kan bedöma om det är det egna barnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in