2017-04-08, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Eftersom tråden om den 11-åriga flickan har stängts så får det väl diskuteras här. Jag är främst intresserad av polisens förfarande. Redan tidigt i går kväll kopplades efterlysningen ihop med bilderna på den söndertrasade kroppen. Det kan inte ha varit okänt för polisen. Jag undrar, med vilken rätt låter polisen de anhöriga sväva i ovisshet? Vad är standardförfarande? Borde det inte vara polisens skyldighet att snarast möjligt låta anhöriga identifiera ett offer? Kör svenska polisen alltidmed förhalningsteknik? Nu blev de anhöriga förmodligen upplysta genom andra kanaler än polisen? Vad fan sysslar polisen med?

De vill ha säkra bevis att det var hon. Flickan kan ha saknat identitetshandlingar(jag fick mitt första ID när jag gick i sjuan eller åttan) och ansiktet varit så illa tilltygat att hon inte gått att känna igen. De fick alltså ta in föräldrarna på blodprov och sen ta DNA från kroppen och jämföra. Det kan ha tagit tid. Sen är det så att VI fick reda på det ikväll, föräldrarna kan ha fått reda på det tidigare.
Citera
2017-04-08, 22:38
Medlem
Lawlines avatar
När ska media ta ett snack med hans anhöriga i Uzbekistan? Vad tycker dom om hans terrordåd? Har dom varit drivande i det?
Citera
2017-04-08, 22:39
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Från AB för en stund sedan:

Kort sammanfattning av lördagseftermiddagens händelser: Tre personer omhändertogs av polis på Kungsholmen i Stockholm vid 17.30-tiden. De körde då en bil med koppling till den terrormisstänkte 39-åringen.

Kan det finnas något vidrigt nätverk/miljö som polisen kan riva upp? En vidrig miljö där sådant här planeras och uppmuntras... Eller är det en ensamvarg som utfört detta?

Det ena utesluter inte det andra. Den kan handla om en miljö bestående av uzbekiska islamister där MGM också ingått. Uppgifterna från ekobrottsutredningen talar för det. Men det betyder inte att attentatet nödvändigtvis planerades av mer än en person, dvs. MGM.
Citera
2017-04-08, 22:39
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Eftersom tråden om den 11-åriga flickan har stängts så får det väl diskuteras här. Jag är främst intresserad av polisens förfarande. Redan tidigt i går kväll kopplades efterlysningen ihop med bilderna på den söndertrasade kroppen. Det kan inte ha varit okänt för polisen. Jag undrar, med vilken rätt låter polisen de anhöriga sväva i ovisshet? Vad är standardförfarande? Borde det inte vara polisens skyldighet att snarast möjligt låta anhöriga identifiera ett offer? Kör svenska polisen alltid med förhalningsteknik? Nu blev de anhöriga förmodligen upplysta genom andra kanaler än polisen? Vad fan sysslar polisen med?
-DNA prov togs av polisen från ena eller båda föräldrarna igår för att matchas. Idag kom resultatet. Barn identifieras via DNA.
Citera
2017-04-08, 22:40
Medlem
Tragisk!
1. Tack och lov att han överlevt!
För det är nog första gången en terrorist av denna typ som överlevt.
Jag hoppas att svenska polis och svensk säkerhet kan sköta det fint och utnyttja situationen och få ut all info de kan om hans nätverk som kan leda till att man kan kartlägga roten till denna typ av individer.
Citera
2017-04-08, 22:40
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
De vill ha säkra bevis att det var hon. Flickan kan ha saknat identitetshandlingar(jag fick mitt första ID när jag gick i sjuan eller åttan) och ansiktet varit så illa tilltygat att hon inte gått att känna igen. De fick alltså ta in föräldrarna på blodprov och sen ta DNA från kroppen och jämföra. Det kan ha tagit tid. Sen är det så att VI fick reda på det ikväll, föräldrarna kan ha fått reda på det tidigare.

Var ansiktet faktiskt illa tilltygat? Vad jag minns av bilden syntes inte ansiktet vara skadat.
Citera
2017-04-08, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
När man tittar på bilderna så ser det ut att vara fler än fyra kroppar som är övertäckta. Men det borde väl polisen ha berättat.
antalet filtar behöver inte betyda att de är fler än fyra döda då vissa kroppar slets itu
Citera
2017-04-08, 22:41
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Var ansiktet faktiskt illa tilltygat? Vad jag minns av bilden syntes inte ansiktet vara skadat.

Man ser inte hela ansiktet utan bara en del av det.
Citera
2017-04-08, 22:42
Medlem
Swe80s avatar
Finns dom anhållna på Facebook?
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
När ska media ta ett snack med hans anhöriga i Uzbekistan? Vad tycker dom om hans terrordåd? Har dom varit drivande i det?

Det finns en artikel i en uzbekisk tidning, som länkades till tidigare:

http://www.fergananews.com/news.php?id=26244

Det framgår bland annat att han är från Samarkand.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakkel
Klart man kan leva sig in i hur de känner, detta blir nog ett grovt wake up call för alla röda som propsar på avradikalisering av återvändande terrorister. Det är den tråkiga sanningen; ska man ösa in flyktingar så glider ett litet antal rötägg in, men frågan är då, ska vi fortsätta vara en rättstat? Vi kan ej ta ifrån vissa människors rättigheter och samtidigt behålla restens. Moraliskt dilemma on crack.

Vi ska fortsätta att vara en rättsstat. Den misstänkte ska upp i domstol och det är bra att han har en känd advokat. Jag har inte tillgång till utredningen, men det ser ut som om han är skyldig och döms.

Jag ville bara framhålla de svårt skadades lidanden, eftersom många inte vet hur illa det kan vara. Jag känner en totalförlamad man och i St Petersburg sövdes några ned för att klara smärtan.
Citera
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Eftersom tråden om den 11-åriga flickan har stängts så får det väl diskuteras här. Jag är främst intresserad av polisens förfarande. Redan tidigt i går kväll kopplades efterlysningen ihop med bilderna på den söndertrasade kroppen. Det kan inte ha varit okänt för polisen. Jag undrar, med vilken rätt låter polisen de anhöriga sväva i ovisshet? Vad är standardförfarande? Borde det inte vara polisens skyldighet att snarast möjligt låta anhöriga identifiera ett offer? Kör svenska polisen alltidmed förhalningsteknik? Nu blev de anhöriga förmodligen upplysta genom andra kanaler än polisen? Vad fan sysslar polisen med?
Ja, just denna detalj av händelsen måste de utreda. Redan 16.55 postades bilderna på flickan här och ändå var efterlysningen uppe så pass sent som 23.30. Och i förmiddags efterlystes flickan i pressen. Men jag fick uppfattningen att någon i tråden hade kontaktat den som gjort den första efterlysningen. Märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in