2017-04-08, 21:17
Medlem
Hydrangeas avatar
Följer tråden slaviskt sedan igår Em men det är omöjligt att hänga med! Snarlik tråden om Lisa Holm..

Frågor:

- Vem är misstänkt? Är det inte ru*tam längre? Alla dessa Facebooksidorna som florerar
- Är det verkligen sant att anhöriga inte är underrättade än? Som de sa på presskonferensen för några timmar sedan. Verkar ju helt sjukt, skulle man inte få svar om man saknar sin närstående och ringer polisen?

Det här vet jag med säkra källor:

- Misstänkt bomb hittades redan efter någon timma. Det blev en ny tumult med panikslagna människor som sprang i skräck när polisen skrek "varning ev bomb spring osv", och man helt plötsligt utökade avspärrningarna. Finns även på film när folk springer en andra gång.
- Någonting märkligt hände runt Fridhemsplan. Flera oberoende källor vittnar om civila män med automatvapen som sprang.
- Skottlossning skedde i Globenområdet. Utöver SVT's rapport så meddelade polisen flera företag belägna i området, där resp ledning gick ut till anställda att hålla sig inne på kontoret tills vidare. Källa släkting + kund. Dock behöver inte skottlossning ha med händelsen att göra, kanske gängkrigare som passar på när polisen är upptagna med annat.
Citera
2017-04-08, 21:17
Medlem
DaddyD2s avatar
Någon som vet i fall detta kan vara 11-åringens mamma?
https://www.liveleak.com/view?i=118_1491578233

Enligt Expressen så skulle mamman möta upp henne, och man hör i videon att kvinnan skriker "Jag måste hämta henne".
Citera
2017-04-08, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theshining1
Av en kontakt till mig inom sjukvården så är det åtta döda.. inget bekräftat utan kan vars ett rykte.

Anhöriga blir informerade kontinuerligt.
Citera
2017-04-08, 21:19
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theshining1
Av en kontakt till mig inom sjukvården så är det åtta döda.. inget bekräftat utan kan vars ett rykte.

En kontakt inom sjukvården? Menar du någon som städar toaletterna på Sahlgrenska? Sprid inte overifierade uppgifter.
Citera
2017-04-08, 21:21
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrangea
Följer tråden slaviskt sedan igår Em men det är omöjligt att hänga med! Snarlik tråden om Lisa Holm..

Frågor:

- Vem är misstänkt? Är det inte ru*tam längre? Alla dessa Facebooksidorna som florerar
- Är det verkligen sant att anhöriga inte är underrättade än? Som de sa på presskonferensen för några timmar sedan. Verkar ju helt sjukt, skulle man inte få svar om man saknar sin närstående och ringer polisen?

Det här vet jag med säkra källor:

- Misstänkt bomb hittades redan efter någon timma. Det blev en ny tumult med panikslagna människor som sprang i skräck när polisen skrek "varning ev bomb spring osv", och man helt plötsligt utökade avspärrningarna. Finns även på film när folk springer en andra gång.
- Någonting märkligt hände runt Fridhemsplan. Flera oberoende källor vittnar om civila män med automatvapen som sprang.
- Skottlossning skedde i Globenområdet. Utöver SVT's rapport så meddelade polisen flera företag belägna i området, där resp ledning gick ut till anställda att hålla sig inne på kontoret tills vidare. Källa släkting + kund. Dock behöver inte skottlossning ha med händelsen att göra, kanske gängkrigare som passar på när polisen är upptagna med annat.

Rustam var tydligen oskyldig till just detta. Fortfarande islamist dock. Vår GM heter Rakhmat Akilov.
Citera
2017-04-08, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2

Enligt Expressen så skulle mamman möta upp henne, och man hör i videon att kvinnan skriker "Jag måste hämta henne".

Jag råkar veta att det finns en förskola precis intill den vita skåpbilen som står parkerad i filmen. Kvinnan kan möjligen syfta på sin unge som är fast på förskolan pga personal inte släpper dem.
Citera
2017-04-08, 21:22
Medlem
Provokatörs avatar
Kartan är nu uppdaterad (Ver. 5) med senaste informationen, en interaktiv karta med bilder och filmer från det senaste dygnets händelser, uppdateras löpande.

Hemska bilder har varningar, så även den som inte vill se dessa kan ta sig igenom. Den löpande storyn är uteslutande hämtad här på Flashback.

Fungerar både på desktop som på mobil LÄNK

Ca 10.000 visningar hittills.

/Provokatör
Citera
2017-04-08, 21:22
Bannlyst
Så ytterligare 6 uzbeker är inplockade för förhör? Vad fan gör ens 7 uzbeker i Sverige?
Citera
2017-04-08, 21:23
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grytet
är det bekräftat att det var en sprängladdning i lastbilen?
Massmedia skriver konsekvent "sprängladdning", ex här: http://www.svt.se/nyheter/dan-eliasson-ingenting-sager-att-vi-har-fel-person Medan polisen pratar om "brandfarlig anordning". Take your pick.
Citera
2017-04-08, 21:26
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2

Mamman är blond på Facebook (kan vara gamla bilder iofs), men oavsett vem kvinnan i filmen är så måste jag säga att det är plågsamt att se. Fy fan så hemskt. Stackars kvinna!
Citera
2017-04-08, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wphc
Jag råkar veta att det finns en förskola precis intill den vita skåpbilen som står parkerad i filmen. Kvinnan kan möjligen syfta på sin unge som är fast på förskolan pga personal inte släpper dem.

Så kan de va... har för mig att e**** mamma är blond. Men spelar ingen roll nu... visade sig ändå att vi hade rätt.. tyvärr jag har ingen fb men cirkulerar den hemska bilden där oxo?
Citera
2017-04-08, 21:27
Medlem
Grandiosos avatar
"Swedes seem like pretty nice people. Well at least for the last few hundred years. Why would anyone want to hurt them?"
https://www.washingtonpost.com/world/truck-crashes-into-department-store-in-stockholm-casualties-reported/2017/04/07/7942822c-1b96-11e7-bcc2-7d1a0973e7b2_story.html?utm_term=.f00d3df9a1f0

Frågar sig en högst förundrad person i kommentarsfältet på Washington Post.

Ja, varför? Vi som är så föredömligt goda av oss med våra öppna hjärtan och allt vad det är.
Vi som välkomnar hundratusentals invandrare och är hur snälla och generösa som helst
mot de "nya svenskarna".
Vad har vi gjort för att förtjäna det blodiga terrordåd som skedde igår mitt i hjärtat av
huvudstaden med flera dödsoffer och svårt skadade som resultat?
Vad har vi för övrigt gjort för att förtjäna det lågintensiva krig som bedrivs gentemot
oss i form av systematiska våldtäkter, rån, överfall, upplopp och mord med mera?

Den manifesterade, världsberömda GODHETEN genom alla åren verkar inte ha gjort särskilt
starkt intryck på många av dem som är mottagare av den. Kanske snarast ses med förakt på?

Ja, ja.
Nu inväntar vi förresten att vår fantastiskt kompetente och empatiske rikspolischef levererar
några eftersinnande kommentarer i stil med det som presterades i det minst sagt omdiskuterade
inslaget nedan: "Vad har vår terrorist varit med om för nånting? Vad är det för trauma
som han bär med sig?" Nåt sånt.
https://www.youtube.com/watch?v=oQ-X78nMhjE
Senast redigerad av Grandioso 2017-04-08 kl. 21:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in