2017-04-08, 20:49
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Men de uzbekistanska islamisterna brukar väl tillhöra Hizb-ut-Tahrir som IS inte gillar och tvärtom? Kalifatet vill båda grupperna uppnå men var ska huvudstaden ligga och vem ska bli Kalif är de kanske inte överens om.

Det är väl oklart vilken affiliering MGM eventuellt har. Har sett uppgifter om att han skulle ha sympatiserat både med IS och al-Qaida (al-Nusra) som inte heller gillar varandra.
Citera
2017-04-08, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Rövskägg
Undrar om han någonsin hade gripits om han inte gick in på Circle K och kunggjorde "det var jag som gjorde det"?
Det är troligt att det gick till som det beskrivs här
http://www.marsta.nu/startsidan/flydde-fran-station-kandes-igen-pa-circle-k/
Han missade pendeln till Märsta, rusade till Arlanda Express och blev igenkänd och anmäld redan på det tåget.
Från Arlanda tog han buss till Märsta (det går regelbundna bussar eftersom väldigt många i Märsta jobbar på Arlanda och i intilliggande industriområde); hoppade av vid macken, blev igenkänd även där; en person följde efter honom med polis hack i häl ...
Senast redigerad av tantigheter 2017-04-08 kl. 20:55.
Citera
2017-04-08, 20:51
Medlem
ObiWan69s avatar
Har inte orkat gå igenom hela denna tråd...Men har en fråga:
Hur var man så säker på denne GM så snabbt? Ok att tid och rum kan vara faktor, men flera människor bör ha tagit samma väg minuterna efter...dvs jag misstänker att GM var mer känd än vad man vill erkänna...Direkt när man såg hans nuna gick man i princip ut med bilderna och var ganska angelägna...
Ursäktar om detta diskuterats redan, om inte: fire away!
Citera
2017-04-08, 20:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Insatsen i Vårberg nu. Någon på plats? Känns mer som att polisen söker random nu på adresser för att se om de kan hitta något mer som är i görningen snarare än direkt inblandade i helgens attentat.

Var där precis såg inget vid centrum i allafall
Citera
2017-04-08, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ObiWan69
Har inte orkat gå igenom hela denna tråd...Men har en fråga:
Hur var man så säker på denne GM så snabbt? Ok att tid och rum kan vara faktor, men flera människor bör ha tagit samma väg minuterna efter...dvs jag misstänker att GM var mer känd än vad man vill erkänna...Direkt när man såg hans nuna gick man i princip ut med bilderna och var ganska angelägna...
Ursäktar om detta diskuterats redan, om inte: fire away!

1. Han har erkänt.
2. Han hade lättare skador.
3. Han hade en rånarluva i fickan.
4. Han hade glassplitter på kläderna.

Ja du, vad tror du själv?
Citera
2017-04-08, 20:54
Medlem
[quote=Regulus|60399276]Knappast jämförbart med Uzbekistan. Där har det varit oroligt i många år. Mycket av diktatorn Islam Karimovs repression riktade sig mot islamisterna, som blev allt radikalare.

Wahabisterna(Saudi) startade redan på 1970/80 talet projekt med att radikalisera hela Ferganadalen och detta tog sig sedan uttryck i de olika former vi sett i Centralasien .
Korrekt att Karimov gått extremt hårt fram mot islamisterna men i grunden är det Saudis långa påverkan som bidragit till denna extrema radikalisering, sedan har givetis regimens förtryck och fattigdomen förvärrat det men det är inte huvudproblemet. Regimen i Tashkent har faktiskt ett visst folkligt stöd och det är tack vare att landet upplevs som säkrare än grannländerna.
Citera
2017-04-08, 20:55
Medlem
rabbithearts avatar
Har det framkommit vilken ålder/kön de döda har förutom den 11 åriga flickan? Kanske framkommit nånstans men jag har inte sett det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Är det bara jag som finner efterspelet av detta är ganska overkligt.
Vi har ett stort antal spaningsmord olösta.
Men i detta fall går de ut med en bild och griper en individ på några timmar.
Samma poliskår som har en jävla massa olösta spaningsmord.
Nä, detta luktar konstigt...

Största anledningen till det lyckade gripet är förmodligen att GM inte hade planerat att överleva själv. Nu gjorde han det och hade ingen bra plan på att ta vägen efteråt och blev därmed ett lätt spaningsbyte när hans bild publicerats så snabbt efteråt.
Citera
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Idioten är väl terroristen och de som röstat för att det kunde ske eller hur?

Förvisso, jag ser dock ingen anledning att sprida bilder på en massakrerat barn vars föräldrar och anhöriga är mitt uppe i sörjandet.

Någon jävla lägstanivå får vi väl ändå hålla på FB?
Citera
2017-04-08, 20:56
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grytet
finns en egen tråd om 11 åringen, som jag tolkar det så ska de vara bekräftat att hon tyvärr är avliden.
Det är bekräfta offentligt nu.

Anhöriga: 11-åringen ett av dödsoffren
Hon var på väg hem från skolan i fredagseftermiddag.
Men i stället hamnade den elvaåriga flickan mitt i terrorattentatet – och blev påkörd av lastbilen.
Nu bekräftar anhöriga att hon avlidit.
– Vi fick besked på eftermiddagen att hon hade omkommit, säger en anhörig.

"Vi förstod att det förmodligen var illa"
Timmarna efter terrorattentatet förvandlades till en mardröm för flickans familj och de sökte desperat efter henne på platsen samtidigt som de efterlyste henne i sociala medier.
Men sökningarna var förgäves.

– Det började i går eftermiddag att hon var saknad och vi åkte runt på sjukhus och letade. Sen var polisen och tog DNA-prov i hemmet och så fick mamman hem väskan som de hittade på plats. Då förstod vi att det förmodligen var illa, säger en kusin till flickans mamma.
Han fortsätter:
– Beskedet kom mitt på dagen i dag. Det var jättejobbigt att det tog så lång tid.
http://www.expressen.se/nyheter/anhoriga-11-aringen-ett-av-dodsoffren/
Citera
Medlem
Ebba 11 år. Overkligt. Ett barn för f*n.

Automatiskt kopplar jag till Natasha Simpson 11 år i Rom 1985. Palestinier som attackerade flygplatsen.

Samma känslor nu som då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
1. Han har erkänt.
2. Han hade lättare skador.
3. Han hade en rånarluva i fickan.
4. Han hade glassplitter på kläderna.

Ja du, vad tror du själv?

Han hade nog inte planerat att överleva själv men varför kör han då med en rånarluva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in