2017-04-08, 17:47
Bannlyst
Vad handlar denna uppmaningen om från Islam.nu?
https://www.instagram.com/p/BSoTgKZFQoQ/?tagged=stockholm

En Svensk talare som konverterat som har det där extremist utseendet..
Citera
2017-04-08, 17:48
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Under söndagen kommer en opolitisk manifestation för kärlek och omtanke att hållas på Sergels torg, alldeles intill platsen för terrordådet.
Manifestationens arrangör Damon Rasti var på väg in till stan på fredagseftermiddagen, när han nåddes av beskedet att ett attentat skett i centrala Stockholm.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/karleksmanifestation-pa-sergels-torg
Citera
2017-04-08, 17:48
Medlem
Jofs avatar
Får tacka vänliga personer här som lagt ner arbete på att få mig att förstå hur en lastbil kan KAPA av en människokropp. En kunskap som jag tyvärr känner att jag kommer att bära med mig resten av livet.

Märkligt att ingen påtagit sig ansvaret för detta dåd ÄN. Då har det ju varit lite i onödan s.a.s.
Ska man vara rädd för IS, Uzbecker, byggnadsarbetare, muslimer generellt, (sunnidito) eller folk som vägras asyl kanske?

Idioter f.ö.. Kan dom inte använda andra uttrycksmedel än lastbilar? Facebook ex v? Som vi andra.
Citera
2017-04-08, 17:49
Medlem
1stSIRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thepirate
Jag vet inte när denna bild är tagen men jag ser tydligt en person med pistol i handen. Mer information om denna bild?

http://imgur.com/a/JKLiV

Jag spekulerar

Det är en civilpolis men att han skulle skjuta efter GM och låta honom komma undan pga. detta är föga troligt, då hade han sprungit efter istället.
Citera
2017-04-08, 17:49
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Hur vet vi att Irene Bonnier finns? Ingen i Stockholmstrakten med detta namnet och enbart tre i landet enligt Ratsit (23, 56 och 81 år gamla).

Tror det var något mer Ryskt, Irena kanske?
Citera
2017-04-08, 17:50
Medlem
Någon som vet ålder på det döda
Citera
2017-04-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Misstänkte terroristen kopplad till tidigare städhärva
"Säpo fick underrättelseuppgifter om den anhållne 39-åringe uzbeken förra året - men de gick inte att belägga.
2015 utredde myndigheten en stor härva kopplad till uzbeker - där pengar från omfattande ekobrottslighet misstänktes gå till terrorfinansiering.
I ekobrottsutredningen mot uzbekerna finns adresskopplingar till den nu anhållne 39-åringen."

http://www.expressen.se/nyheter/misstankte-terroristen-kopplad-till-tidigare-stadharva/

Nästa fråga: Vad var det för underrättelseuppgifter? Vad menas med det?
Citera
2017-04-08, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Men tänk efter lite nu!
Lastbilen kör förbi, butikspersonalen inser att det finns inspelat, backar inspelningen och spelar upp på monitor, och filmar av.

Det är redan utrett och jag har redan fattat. Jag trodde bara ingen var så stenålders att de filmade av en bildskärm när de redan har en mpg-fil direkt från kameran.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Aha, så han är släppt igen?

Ingen aning spekulerade bara utifrån om han varit inblandad så hade vi fått reda på att då mer än en var gripna. Släppt beror väl på om han kanske var efterlyst för annan skit eller om man nu hittade lite pulver i hans fickor...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Är det någon som vet varför killen utanför frisören blev plockad av snuten? Hade han med det att göra eller bara kaxade sig?

Vet inte om polisen gått ut med något om det. Men det var minst två som blev omhändertagna runt platsen. Han du menar med gröna cargo byxor, brun tröja/jacka utanför frisören och en annan med ljusa jeans, grövre promenadskor och svart jacka.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Fast budskapet står väl klart för dom allra flesta? "Ni otrogna ska inte känna er trygga nånstans" typ.

Men jag tror som du: att några uzbekiska byggjobbare klurat ut detta tillsammans. Den hemmagjorda brandfarliga anordningen tyder på det.

Det kan ju vara en liten radikal politisk gruppering någonstans i Världen som använder sig av samma "uttrycksmedel" som IS. Protest mot en lokal makthavare därhemma. Vi får se.
Citera
2017-04-08, 17:52
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollefjolle
Märkligt, finns faktiskt film från klädaffären där syns ingen väktarbil

Inte alls märkligt. Väktarbilen stod först stilla. Hade kanske passerat butiken 5 minuter tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in