2017-04-08, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Hur vet vi att Irene Bonnier finns? Ingen i Stockholmstrakten med detta namnet och enbart tre i landet enligt Ratsit (23, 56 och 81 år gamla).

https://www.ratsit.se/19710125-Iren*_Bonnier_Stockholm/yJ5j8YYF4VasGj54QRR0rd1Zpm7hKUMJfjflJi011D4

* = a
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det krävs DNA-prov och det kan ta lite tid. Minderåriga har sällan ID handlingar och man låter inte anhöriga identifiera döda barn i första hand.

Vet du varför? Är det bättre att låta anhöriga sväva i ovisshet?
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Om jag inte minns fel sa de uttryckligen att den fjärde personen avlidit på sjukhus. Inte "bara" dödförklarats. Tror det var på SVT:s live-sändning jag hörde det iaf.

Korrekt. Chefsläkaren på KS bekräftade att en person (den fjärde) avled på sjukhuset redan igår kväll.
Citera
Medlem
[quote=Snoddas_pappa|60396902]
Citat:
Ursprungligen postat av Snoddas_pappa
En lastbil går inte att köra fortare än 90km/h[/QU

På vissa lastbilar räcker det att man plockar bort en säkring så kan du köra snabbare...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegroidMongoloid
IS sympatierna, kanske.

Jag misstror dig inte, men har möjligen missat hur dessa sympatier yttrar sig, har du någon info om det? Bilder? Text?
Citera
2017-04-08, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Hur vet vi att Irene Bonnier finns? Ingen i Stockholmstrakten med detta namnet och enbart tre i landet enligt Ratsit (23, 56 och 81 år gamla).

Hon heter I*ena.
Senast redigerad av Wonderworker 2017-04-08 kl. 17:39. Anledning: Fp
Citera
2017-04-08, 17:37
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Var uppe vid wallingatan där lastbilen stals... blev lite konfunderad över spåren på marken; någon som vet om den stals på wallingatan och backades ut på drottninggatan eller körde han runt ett kvarter för att komma ut på drottninggatan högre upp? Den påkörda bilen på wallingatan står kvar och på den ser det ut som om lastbilen kommer kom från drottninggatan för att sen köra runt kvarteret innan attacken.

Stals på Adolf Fredriks Kyrkogata, kördes t v in på Olofsgatan, kraschar en bil där i svängen
Upp till Kammakaregatan, tv in på gatan, sedan t v igen in på Drottninggatan. Sedan en tvä vänstersväng in på Wallingatan, kraschar en till bil i kurvan. Kraftiga bromsspår hela vägen.
Alltså kör han i cirkel där.
Tv in på Olofsgatan, tv in på Kammakaregatan igen, sedan ner på Drottninggatan och fullt spjäll hela vägen.
Vid en av svängarna in på Drottninggatan så trycker han iväg ett betonglejon en tre-fyra meter.
Vad som fick honom att tvärbromsa och svänga in på Wallingatan vet ingen, kanske trodde han inte att han skulle klara bilen mellan de två betonglejonen längre ner på Drottninggatan.
Så får jag ihop de tydliga spåren som finns.
Citera
2017-04-08, 17:38
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollefjolle
Finns inget jävla krut i sprinklersystem, använd era huvuden förfan.
Det var någon som informerade om det tidigare i tråden. Jag har ingen egen erfarenhet av sprinklers. Jag tänkte mest på ljudet när sprinklers utlöser. Vet du hur det låter? Kan det misstas för ljud från skottlossning?
Citera
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Är det någon som vet varför killen utanför frisören blev plockad av snuten? Hade han med det att göra eller bara kaxade sig?
Citera
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Om jag inte minns fel sa de uttryckligen att den fjärde personen avlidit på sjukhus. Inte "bara" dödförklarats. Tror det var på SVT:s live-sändning jag hörde det iaf.

Aha, det var som fasen. Det var information som gått mig förbi. Vet att en hittades under lastbilen först efter ett tag och trodde det var den personen som fick dödssiffran att stiga och inte en som avled på sjukhus.
Citera
2017-04-08, 17:40
Medlem
Ollefjolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrunner2001
Väktare körde framför, tutade och varnade människor.

http://www.expressen.se/nyheter/han-korde-fore-lastbilen--tutade-och-varnade/

Märkligt, finns faktiskt film från klädaffären där syns ingen väktarbil
Citera
2017-04-08, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Fick detta meddelande av en bekant som jobbar inom vården som vill vara anonym

"

En barnvagn har klyvts mitt itu av lastbilen. Flera skadade, flera döda. Ett barn på tre år är en av de första som rapporteras skadade.

Polispatruller rapporterar under första timmen efter dådet om att det är skottlossning inne på Åhléns.

Man hittar en falskreggad van, tungt lastad på Bryggargatan 6. Det spärras av runt denna och bombgrupp åker dit. Vet ej om man funnit något mer, fick ingen mer information om polisens arbete med denna.

Åtta skolklasser befann sig på bio i City (vet inte vilken av dem, troligen Sergel?) och de informerades inte om läget. De fick sitta kvar och se en till film och fick snacks för att panik inte skulle utbryta tills evakuering kunde ordnas. Bion och fritidsledare från skolan var tydligen guld värda. Barnen började evakueras efter 18.00, de hörde hemma på flera olika skolor.

Vid 17.45 så backar flera patruller och omlokaliserar på grund av att en beväpnad man finns på Sveavägen.

Först efter 23.00 kan en död person plockas loss från underredet av lastbilen, då man inte kunde lyfta den tidigare på grund av att Åhlénshuset var svårt att säkra (är fortfarande inte det, men man lyckades flytta lastbilen utan att brand/ras utbröt). Det sitter även fast en barnvagn under. Oklart om det även är ett barn där, så dödssiffran kan stiga.

Man har hittat sprängämnen i hytten som troligen bidrog till brandutvecklingen.

Man söker fortfarande igenom Åhléns i nuläget och arbetar med lastbilen kriminaltekniskt. Har kommit in många samtal från allmänheten om vapen på plats, oklart vilka och in det är inbillning eller ej

Har fått information från en vän som arbetar med SOS Alarm/Räddningstjänsten och som jobbade igår. Det finns en hel del frågetecken kring några saker.

1. Polispatruller som snabbt kom till platsen efter att lastbilen kraschat in i Åhlénshuset rapporterade om skottlossning inne på Åhléns och vid midnatt var huset fortfarande inte med 100% säkerhet säkrat. Var det skottlossning eller var det smällar då lastbilen brann som misstogs för detta?

2. Vid 17-tiden så hittade polisen en falskreggad och tungt lastad van parkerad utanfr Bryggargatan 6. Det spärrades av och polisens bombgrupp åkte dit. Vad visade undersökningen? Var dådet tänkt att bli större?

3. Anledningen till att det dröjde innan dödssiffran steg till fyra var att en person satt fast under lastbien. Först då denna kunde flyttas från Åhlénshuset efter 23.00 och lyftas så kunde de dra loss den döda kroppen men då hade man vetat om att den fanns där i några timmar och dödssiffran var redan korrigerad.

4. Närmare 18 så flyttar sig fler patruller (polis och räddningstjänst) då en beväpnad man fanns på Sveavägen. Vem var det och vad var hans syfte?

5. En barnvagn satt fastkilad under lastbilen. Teknikerna visste inte om det fanns ett barn i denna. Eftersom dödssiffran inte stigit mer så får man anta att det inte gjorde det?

6. Sprängämnen hittades i hytten och/eller chassit. Detonerade denna eller berodde branden på dieselläckage + smällen?"

Hej

Sök FUP om ekobrottet där GM troligen bott på samma adress som gärningsmännen. Finns på Lexbase Ali*her Abdumur*alov. *s

Ser att Bryggargatan finns med i utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in