2017-04-08, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Hur vet vi att Irene Bonnier finns? Ingen i Stockholmstrakten med detta namnet och enbart tre i landet enligt Ratsit (23, 56 och 81 år gamla).

http://www.laget.se/kfumcentralf05city/Guestbook/1

Vet inte om det är relevant, men jag googlade mammans namn som var taggad i en av efterlysningarna på facebook, + flickans namn och denna länk kom upp. Det tyder väl på att det finns en mamma med det namnet som har en dotter som heter Ebba som verkar vara 11 år. Så hon är ju inte helt påhittad. Finns bilder på hemsidan med men inte kollat igenom.

6 okt 2016
J*anette Åkerl*nd
Hej! Ebba har ramlat och gjort illa revbenen. Kommer därför inte på träningen idag.
Senast redigerad av FomaHu 2017-04-08 kl. 17:45.
Citera
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Stals på Adolf Fredriks Kyrkogata, kördes t v in på Olofsgatan, kraschar en bil där i svängen
Upp till Kammakaregatan, tv in på gatan, sedan t v igen in på Drottninggatan. Sedan en tvä vänstersväng in på Wallingatan, kraschar en till bil i kurvan. Kraftiga bromsspår hela vägen.
Alltså kör han i cirkel där.
Tv in på Olofsgatan, tv in på Kammakaregatan igen, sedan ner på Drottninggatan och fullt spjäll hela vägen.
Vid en av svängarna in på Drottninggatan så trycker han iväg ett betonglejon en tre-fyra meter.
Vad som fick honom att tvärbromsa och svänga in på Wallingatan vet ingen, kanske trodde han inte att han skulle klara bilen mellan de två betonglejonen längre ner på Drottninggatan.
Så får jag ihop de tydliga spåren som finns.
Vilket snurrande. Varifrån kommer informationen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollefjolle
Märkligt, finns faktiskt film från klädaffären där syns ingen väktarbil

Du menar att du ser hela Drottninggatan ifrån den lilla butikskameran? Herregud vad folk är dumma i huvudet, helt sjukt...
Citera
Medlem
lasternassummas avatar
Misstänkte terroristen kopplad till tidigare städhärva
"Säpo fick underrättelseuppgifter om den anhållne 39-åringe uzbeken förra året - men de gick inte att belägga.
2015 utredde myndigheten en stor härva kopplad till uzbeker - där pengar från omfattande ekobrottslighet misstänktes gå till terrorfinansiering.
I ekobrottsutredningen mot uzbekerna finns adresskopplingar till den nu anhållne 39-åringen."

http://www.expressen.se/nyheter/misstankte-terroristen-kopplad-till-tidigare-stadharva/

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G99G99G
Attentatsmannen är en Uzbeker. Majoriteten av alla uzbeker är Sunnimuslimer. Jag bryr mig inte om han var en islamist eller inte. Han hade inget att göra i sverige. Han borde ha portats redan när han först satte sin jävla fot i det här landet.

Jaha? Tyvärr ger din åsikt inte så himla mycket. Jag är intresserad av att veta vad som pekar i vilken riktning. Jag lägger ingen värdering i frågorna. Jag blir inte "gladare" om det är en ensam galning än om det är IS.
Citera
Medlem
Är det bara jag som kom att tänka på denna händelse när en internationellt efterlyst man greps i en rutinkontroll och därefter släpptes? Åldern stämmer dock inte. Ber om ursäkt om detta redan avhandlats.

(FB) Efterlyst i ett terrorärende av Interpol gripen i Uppsala 2017-03-18.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Vad som fick honom att tvärbromsa och svänga in på Wallingatan vet ingen, kanske trodde han inte att han skulle klara bilen mellan de två betonglejonen längre ner på Drottninggatan.

Jag tror att det sista betonglejonet som släpades med under bilen gjorde att han förlorade styrförmågan och kraschade in i Åhlens (vilket i så fall var tur).
Citera
2017-04-08, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y-man

Den från spekulationerna avförda passade ju bättre in på bilden av en islamist om man säger så. Men min fråga kvarstår, vad är det som pekar på att den gripne är islamist?
Han hade två videos upplagda på sin fb med tydlig islamist-koppling. Screenshot från den ena: https://s28.postimg.org/7p57i6t4t/IMG_1367.jpg?)
Citera
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Angående Ebba.

Igår gick en efterlysning ut på Facebook och på Twitter. Där uppgavs signalement lila byxor, marinblå dunjacka, blå väska. Personen som postat inlägget blev trollanklagad och tog bort efterlysningen.

Idag har nära vänner och släktingar till mamman (J*an*tt* Å.....) *=e lagt upp nya efterlysningar på Facebook tillsammans med två olika foton av Ebba.

I Expressen intervjuas en släkting på förmiddagen, som säger att Ebba är försvunnen, att polis varit hemma hos familjen för att få DNA-material och att Missing People är kontaktade.

Expressen frågar Missing People som bekräftar att det finns en efterlysning, men de väntar på klartecken att sätta igång en sökning.

DN har också skrivit om detta. I deras artikel står att mamman och Ebba pratade med varandra i telefon 14:56 (3 min efter officiellt larm om attacken), efter detta är Ebbas telefon död och familjen hittar inte flickan, får inte tag i henne. Klockslaget som anges kan mycket väl vara felaktigt (kan ju vara 14:46 lika gärna, eller något annat).

Mitt på dagen börjar vänner och släktingar gemensamt försöka få bort alla efterlysningar som inkluderar foton på Facebook. Dock finns det fortfarande kvar sådana efterlysningar nu.

Under presskonferensen blir polis tillfrågad om Ebba och de svarar då att de inte kan uttala sig om henne, för dödsoffren är inte identifierade och anhöriga är inte underrättade.

Alt. 1: Om Ebba fortfarande varit försvunnen och inte varit ett offer så hade polis och missing people för fullt letat nu.
Alt. 2: Hade Ebba kommit till rätta redan så hade familj och andra anhöriga sett till att få ut den infon i sociala media och media för att få stopp på snacket.
Alt. 3: Om Ebba är ett av offren så kommer polis vara tyst tills DNA-bevis finns, de kommer inte leta efter ett försvunnet barn som de vet inte är försvunnen, missing people kommer inte leta och vänner och anhöriga kommer hålla tyst i media och sociala media tills de fått slutgiltigt besked med DNA-bevis att Ebba är död.

Jag vet inte om Ebba är ett av offren, men jag vet att det finns mycket som talar för att hon KAN vara det.
Citera
Medlem
tegeltaks avatar
Kom han hit som flykting..eller?
Citera
2017-04-08, 17:43
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Är det någon som vet varför killen utanför frisören blev plockad av snuten? Hade han med det att göra eller bara kaxade sig?

Hade han med saken att göra eller polisen misstänkte detta hade de gått ut med att två är gripna. Så tror väl mest att han inte lydde polisen order där under kaoset. De kanske ville att han skulle identifiera sig, tömma fickorna eller kanske bara lämna platsen. Lydde nu inte så då blev det gripande. Beroende på vad man nu hittade på han så blev han väl relativt direkt frisläppt.
Citera
2017-04-08, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r_o_n
Någon i denna massiva tråd undrade om korvståndet vid Åhléns, vet inte på vilken sida eller om det svarats på. Men han klarade sig hlr och hållet, 5 centimeters marginal enl. ägaren till korvståndet. Den som arbetade där är fortfarande för chockad för att prata med massmedia...
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/korvvagnen

Det var Jabadabadoo som skrev att korvförsäljaren hade änglavakt och jag frågade om det var bekräftat att han klarat sig.
Tackar för svar på detta! Och givetvis skönt att höra att han är oskadd (fysiskt).

Tänker att denna händelse ev/kanske inte är över för honom på ett tag; med tanke på var kiosken stod placerad och hans 'vana' av platsen/kvarteret, hans position med god uppsikt uppåt Dr-gatan och det faktum att lastbilen kraschade där han stod 'borde' (?) göra honom till ett (potentiellt) huvudvittne.
Han kanske tex såg när GM klev ur och försvann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in