2017-04-08, 15:49
Medlem
Memmajemmas avatar
Jag tycker bara det är bra att inga namn på offren och de skadade har offentliggjorts eller läckt ut på sociala medier. Låt anhöriga sörja i fred, de har de svårt nog. Dessutom hoppas jag för guds skull att de skadade klarar sig så inte dödssiffran stiger.
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Står att mgm lämnade blodspår ända till Arlanda
http://www.expressen.se/nyheter/bilderna-visar-har-ar-terroristens-flyktvag/

Tycker att det på polisens bild (den översta bilden) ser ut som att mgm har någon skada på sitt högra ben (dvs till v i bild) i knähöjd. Ser ut att vara nåt rött och ev en reva i byxan.
Likaså verkar han blöda från sin vänstra hand alt bröstkorg (se ut som fläck/ blod på hans högra bröst)
[i]https://polisen.se/Kontakta-oss/Tipsa-polisen/Hjalp-polisen/Stockholm/Polisen-vill-komma-i-kontakt-med-personen-pa-bilden-/[i]
Citera
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nja. Jag droppade namnet på en annan intressant, som också visade sig felaktig. Men jag påstod inte att han var MGM.

Sluta droppa namn till höger och vänster, om du inte vet vad du sysslar med.
Citera
2017-04-08, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Har svårt att fatta att kroppar bara kan gå itu! Som om dom skurits av. Trodde dom tillplattades.
Kanske en makaber onödig reflektion att ta upp?

Kroppen klarar inte av trauma på det där sättet. Det här var en lastbil som körde på folk i hög hastighet. Får man in en direktträff så blir man av med både liv och lem.

En engelsk förklaring som jag hoppas hjälper med begreppet blunt force trauma.

Citat:
When you hit something, the force of the blow does not stop at the surface contact. The force continues to travel until it is spent. Thus a blow of the appropriate force will reverberate thru and around the human body, damaging nd destroying anything in its path. The path is also not a straight line, it creates a ripple effect, much as if you drop a stone into water. Thus injury or death is directly related to the force of the initial impact, notwithstanding to where the impact is. This applies to all things, not just humans. The reason it is blunt trauma, is because there is no penetrative wound of any consequence.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Lastbilen kom i en helt galen hastighet. Se klippet här nedan t.ex.

Kan väl i det närmaste likställas med att bli påkörd av ett tåg.

https://www.youtube.com/watch?v=5sw_hSRt0vw

Ja, uppenbarligen kan det ske. Med tåg kan jag förstå det, men däck mot platt mark borde inte ha samma kapande effekt. Men fan, borde inte tänka mer p detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letusjapp
Rasismen är på topp ser jag.
Alla som inte är blonda och blåögda är tydligen skyldiga för vad detta avskum har gjort.

Vill bara påminna er om att detta har hänt förr.
https://www.svd.se/vard-for-vansinneskorningen-i-gamla-stan

Han var svensk, dvs psykiskt sjuk.

Uzebekavskummet från igår borde hängas på Sergels Torg till åskådning för allmänheten.

Men nånting säger mig att det är skillnad på folk och folk.

Hur kan du sitta och anklaga folk för rasism när du själv sitter och säger att du vill ha en offentlig hängning som om det vore medeltiden?

Är du allvarligt störd? Behöver jag ringa en mentalanstalt för din skull?
Citera
2017-04-08, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Tydligen ska det varit en värdetransportbil som åkt ikapp lastbilen å satt på sitt sirenlarm vilket varnat folk som insett att de måste ta sig i skydd när lastbilen kom i hög fart. jag tror även att hans mål att krascha in i Åhlens city var medvetet för att polisen har funnit en bomb/bombmaterial i lastbilen så hans mål måste varit att spränga åhlens city i luften vilket inte är en osannolik ide då sånna platser är fulla på fredagar/helger. Tack å lov att bomben aldrig small av

Värdetransportbilen försökte hinna undan men blev ikappkörd och manglad av lastbilen. Föraren av värdetransporten varnade folk runtomkring genom att tuta.

Det är inte alls orimligt att föraren av värdetransporten trodde att det var en olycka/skenande lastbil eller att han/hon skulle bli prejad och rånad snarare än att det var ett terrordåd men det vet vi inte. Det man kan säga är att föraren mycket väl kan ha räddat ett antal liv.

Gällande MGMs planer så kan man inte säga någonting alls med säkerhet. Om syftet var att detonera en bomb och komma undan (rånarluvan för att dölja identiteten pekar ju på det) är en vild färd med lastbil på gågata kontraproduktivt. Det är mycket möjligt att en väl fungerande sprängladdning och ingen vansinnighetsfärd med lastbil hade fått större skadeverkan än vad som nu blev fallet.

Att GM bestämde sig för att kapa en lastbil och löpa amok och kraschade in i Åhléns gav noll tid för vederbörande att säkerställa att eventuell laddning skulle detonera utan istället flydde han ner i tunnelbanan.
Citera
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Lastbilen kom i en helt galen hastighet. Se klippet här nedan t.ex.

Kan väl i det närmaste likställas med att bli påkörd av ett tåg.

https://www.youtube.com/watch?v=5sw_hSRt0vw

Nej.

Bollards skyddar mot dina lastbilar:
https://www.youtube.com/watch?v=HAkCypsQIQk
4 minuter in i klippet om du inte orkar se hela.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Många teorier om varför den uzbekiske herren skulle ha gjort dådet. Jag reflekterade över vad de sa på TV4 för en timme sedan "Mannen är uppvuxen i Kirghistan med etnisk uzbek".

Om vi leker med tanken att motivet inte har med den uzbekiska bakgrunden att göra utan den kirgiziska (stavning?!). Vad finns det för möjliga teorier då mer än allmänt hat mot väst?

Uzbekistans diktator Islam Karimov som brukade koka folk levande i olja hade ett nära samarbete med USA, vilket förklarar en del av hatet mot "väst" (dit även Sverige tyvärr räknas).

Vad som motiverat MGM om det nu var han som begick brottet kan vi förstås bara spekulera om än så länge.

Vad gäller uppväxten i Kirgizistan, så kan det ju vara så att hans föräldrar var politiska flyktingar eller arbetade där.
Senast redigerad av Regulus 2017-04-08 kl. 15:54.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Många teorier om varför den uzbekiske herren skulle ha gjort dådet. Jag reflekterade över vad de sa på TV4 för en timme sedan "Mannen är uppvuxen i Kirghistan med etnisk uzbek".

Om vi leker med tanken att motivet inte har med den uzbekiska bakgrunden att göra utan den kirgiziska (stavning?!). Vad finns det för möjliga teorier då mer än allmänt hat mot väst?

Sprängaren i St Petersburgs tunnelbana häromdagen var också från Kirgizistan. Vet dock inte på vad för teorier du syftar på. Det finns mycket radikaliserade personer där (främst uzbeker) men ännu mer sekulär folk, som ett arv från Sovjet.
Citera
2017-04-08, 15:53
Medlem
arazals avatar
Sänder mina kondoleanser till alla de drabbade. Detta var en våldtäkt på vårt samhälle, på våra liv, på vår stad och vårt land. På demokratin och på mänskligheten.
Citera
2017-04-08, 15:53
Medlem
andreasmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Dessutom är folk inte naiva.
Folk är m.a.o. inte naiva.

Är det någonting svensken blivit känd för idag så är det tamejfan att vara jävligt naiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in