Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-31, 23:31
Medlem
Mohaves avatar
Hur gör du din indiska gryta? Jag har kycklinglårfilé hemma och det mesta i kryddväg inklusive grädde. Hur gör du din?
Citera
2017-03-31, 23:35
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Hur gör du din indiska gryta? Jag har kycklinglårfilé hemma och det mesta i kryddväg inklusive grädde. Hur gör du din?

Det är poänglöst att laga indisk gryta om du inte har naanbröd! Så lär dig laga det först. Det ska vara smör i receptet.
För grytan, använd youghurt, det är det som ger den där koagulerade karraktären.
Citera
2017-04-01, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave

Vilka kryddor har du?
Citera
2017-04-04, 12:38
Medlem
Nihennas avatar
Tänkte ha kyckling i ugnen ikväll. Filé. Kan man köra grädde och allt annat goda man vill ha i såsen från början i formen med kycklingen eller kommer det att hinna förånga?
Citera
2017-04-04, 13:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Tänkte ha kyckling i ugnen ikväll. Filé. Kan man köra grädde och allt annat goda man vill ha i såsen från början i formen med kycklingen eller kommer det att hinna förånga?
Vad är poängen med att köra filé i ugnen? Det är en styckningsdetalj som inte tar någon tid alls att laga till oavsett vilken metod du använder .

Mitt råd är att i stället för ugn köra på plattan för att lättare kunna styra tillagningen åt rätt håll.

Ett exempel på en mycket enkel rätt:
  • Salta och peppra kycklingfiléerna
  • Vänd dem i mjöl
  • Fräs dem sedan i äkta smör på medelvärme tills de får fin färg runt om
  • Lägg i några krossade grönpepparkorn och en rejäl skvätt vitt vin
  • Lägg i en klick neutral senap (ej söt)
  • Rör om och reducera bort hälften av vinet
  • Tillsätt kycklingbuljong (buljongtärning + vatten i rätt förhållande) så att det precis täcker köttet. Håll denna nivå under hela tillagningen
  • När köttet är mjukt så skvätter du i lite grädde och går in med en liten näve med gröna, frysta ärter
  • Låt puttra i ytterligare 5 minuter
Servera gärna pasta till denna rätt. Har du färsk persilja så kan du toppa rätten med den. Du får förstås grovhacka den först .

~Paul~
Citera
2017-04-06, 18:11
Medlem
zepofans avatar
Fick ett par auberginer över och håller nu på att göra baba ganoush. Då jag inte planerat att ha det till något just nu så undrar jag om det funkar att frysa?
Citera
2017-04-06, 22:43
Medlem
2n00b4Us avatar
Vad mer kan man använda BBQ-sås till förutom grillad mat? Funderar på om man kan göra någon god macka utav det eller hälla i lite grann om man ska koka nudlar eller pasta.
Citera
2017-04-06, 22:50
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Vad mer kan man använda BBQ-sås till förutom grillad mat? Funderar på om man kan göra någon god macka utav det eller hälla i lite grann om man ska koka nudlar eller pasta.
Jag hade kört en macka, stek på en rejäl bit bröd ihop med smör och hacka upp lite överbliven biff och rödlök. Stek ihop lök och biff ihop med bbq-sås, på brödet och toppa med ost direkt. Eventuellt in i ugnen en sväng för att smälta osten.
Citera
2017-04-08, 01:46
Medlem
Kan man räddda skuren vispad grädde på något sätt? Vispade grädden för hårt så den sprack och vill inte slänga den då det ligger vanilj för 50-60 spänn i den. Kan man rädda den på något sätt och få den fluffig och till vanligt sen?

Och med spräck så menar jag att den separerat och blivit smör och rinnig vätska/mjölk.

Om det inte går att rädda den och få den vit och fluffig som vanligt, kan man använda den i matlagningn till någon dessert på något sätt? Frysa in den?
Senast redigerad av Colin.Cherry 2017-04-08 kl. 02:36.
Citera
2017-04-08, 09:05
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Är det olja eller sån där baby rays du menar? För om det är baby rays så brukar jag använda den när jag gör tacos. Steker kött, färs, kyckling och kryddar med goda kryddor och sen på med lite BBQ-sås. Gott.
En gång gjorde jag bbq-majonnäs. Smakade fan och helvete
Citera
2017-04-08, 09:10
Medlem
Isnatts avatar
Förresten, vanliga räkor, Pandalus borealis, finns det riktigt stora såna och var säljs dom i så fall? Läste på wiki att dom kan bli upp till 17 cm, men räknas spröten och att man liksom böjt ut räkan då för att komma upp i 17 cm?
Hade varit gott med en riktigt köttig sån räka!
Citera
2017-04-08, 11:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colin.Cherry
Kan man räddda skuren vispad grädde på något sätt? Vispade grädden för hårt så den sprack och vill inte slänga den då det ligger vanilj för 50-60 spänn i den. Kan man rädda den på något sätt och få den fluffig och till vanligt sen?

Och med spräck så menar jag att den separerat och blivit smör och rinnig vätska/mjölk.

Om det inte går att rädda den och få den vit och fluffig som vanligt, kan man använda den i matlagningn till någon dessert på något sätt? Frysa in den?
Har du smör så ser jag inte mycket som kan hjälpa dig, så du har vaniljsmakande smör.
Men vet kanske finns något att göra, men jag vet ingen.

Gjorde du vaniljgrädden i nån maskin och gick ifrån?
Men vad ska du göra med detta smör då, det finns ju en del man kan göra.
En är bullar, smörkräm, och finns säkert ett helt gäng efterrätter du kan använda detta smör.
Så slipper du i alla fall slänga det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in