2017-04-08, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backinaflash
När jag jobbade som chaufför tog jag alltid ut nyckeln
när jag lastade/lossade lastbilen. På den tiden fanns inte
lastbilskörning på trottoarer men jag gjorde det i rent
förebyggande syfte. Var alltid rädd för att någon skulle
hitta på något när jag var bakom lastbilen.

Fast när jag förra veckan fick en leverans av en synnerligen
stor lastbil så lät inte bara chauffören nycklarna sitta i,
motorn var även igång
Trots att de var två stycken, så lämnade de lastbilen helt
obevakad och gick med mig till min lägenhet. Minst 5 minuter
var lastbilen igång helt obevakad. Jag varnade de för det då
jag bor i Malmö men de skrattade bara bort det....
Ser dagligen lastbilar här i malmö obevakade och med motorn igång
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Verkligen INGEN som kan bekräfta det jag sett? Det var hur mycket folk som helst som BORDE sett det.

(FB) Lastbil har kört in i folkmassa i Stockholm (2017-04-07)

Det var även en röd SL ledbuss på plats men den hade ej svängt av från Klarabergsgatan. Jag trodde först att det eventuellt kunde vara bussen som kört på någon vid övergångsstället då jag ännu inte fått vidden av det som hänt en bit därifrån. (Bussen) stod kvar på samma plats timmar efteråt.

Kan det inte vara så att bussen faktiskt hade kört på den du såg, att allt var så kaosartat när folk sprang i olika riktningar och att bussen inte hann väja? Ett alternativ skulle också kunna vara att några hjälpts åt att flytta på personen, släpat med den "i säkerhet" ett par hundra meter från platsen för att sedan börja hjälpa? Om trafiken redan var avstängd så spelade det ingen roll om personen hamnade på övergångsstället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lydholm
Precis, att avsluta med att krascha in i Åhléns kanske inte var planen från början? T-Centralen låter som ett bättre mål. Eller varför inte fortsätta Drottninggatan fram till Riksdagshuset. Där finns det väl dock ganska kraftiga hinder strax innan bron, eller har jag fel?

Du har helt rätt - Åhlens var inte målet. Det låter för mig helt lång sökt.
Citera
2017-04-08, 10:52
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maria.bokklubben
DailyMail publicerar bild på mannen som arresterades i Hjulsta.

Undviker helst att klicka mig igenom MSM:s artiklar - har någon av dem publicerat denna? Unvisa gärna om ni länkar (https://unvis.it/).

http://www.dailymail.co.uk/~/article-4392736/index.html#i-c4b1a04cdd555d72
Ser ut som en ung afghan...
Citera
2017-04-08, 10:52
Medlem
Rickard Olssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunflare
Intressant! När vi åkte E4:an norrut igår vid 18-tiden mötte vi en ambulans tätt följd av en ambulansbuss. Har aldrig sett ambulansbussen tidigare.
Ambulansbussen kom ut på E4:an söderut vid Karolinska. Vi blev omkörda av den precis vid utfarten där. Jag har sett den nån gång förut, det är i princip en hel mobil intensivvårdsavdelning.
https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2014/april/rullande-intensivvardsenhet-sakrar-obruten-vardkedja/
Citera
2017-04-08, 10:53
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meyer_Lansky
Är det här det första terrordåd i västeuropa där MGM är centralasiat? Så här direkt kommer jag bara på ett i USA, då bröderna som genomförde Boston-bombningen var kirgisier med kaukasiska föräldrar.

Det är betydligt vanligare att islamistiska/separatistiska kaukasier och centralasiater utför terrordåd i Ryssland, så bombningen i St Petersburg följer ett tydligare mönster.

västeuropa, ja kanske. dock var en uzbek inblandad i terrordådet i turkiet för några månader sedan. bostonbombarna var etniska tjetjener
Citera
2017-04-08, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrugstoreCowboy
Har du missat att han kapade lastbilen, dvs slet ut en vanlig chaufför som blev påkörd när han försökte stoppa stölden av lastbilen.

Nej. Han slet inte ut chaffisen. Denne hade lämnat sin lastbil med nyckeln i tändningslåset för att han skyllde på att han inte kunde hitta någon lastzon där han skulle lasta av. Och ska enligt flera uppgifter (bland annat från Spendrups talesperson) haft 50 meter fram till lastbilen och började springa efter den och försöka stoppa den när han upptäckte vad som hände.
Senast redigerad av sportisen 2017-04-08 kl. 10:59.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bugatti123
Ser dagligen lastbilar här i malmö obevakade och med motorn igång

Jag ser det ofta i Stockholm också. Varje morgon så lastar de av vid ICA tvärs över gatan. Och motorn står alltid på utan förare i hytten.
Citera
Bannlyst
Här har ni svinet:
https://www.youtube.com/watch?v=PciTvKQlb80&feature=youtu.be

Bilder och video.
Citera
Medlem
BoJackHorsemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzisten
"Terrorismens mål är att skrämma oss och om vi blir rädda och stänger vårt samhälle har dom vunnit"

Många säger ungefär detta överallt på nyheter och sociala media just nu (och i princip efter alla terrorattacker).

Hur kan folk vara säkra på vad terroristerna har för mål?

Jag tror (och ni får gärna rätta mig) att förklaringen är mycket enklare: terroristernas mål är att döda otrogna och samla islampoäng för att hamna i paradiset. Det räcker att döda en otrogen (som otrogna räknas även muslimer som inte är bokstavstroende) så hamnar man i paradiset. De har redan vunnit om en otrogen har dödats. Vi har förlorat. Vi har rätt att vara rädda. Vi har rätt att ändra vårt beteende för ingen av oss vill dö. Men det vill terroristerna.

Absolut det här. Det är onödigt att göra det mer komplicerat än så.

Jag såg att någon tidigare i tråden tänkt samma scenario som jag...

Tanken var att smälla bomben någonstans men det misslyckas. Då ser han en lastbil på tomgång och snor den - idéen är ju inte direkt ny.
Citera
2017-04-08, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Enligt uppgifter ska ett "betonglejon" fastnat under lastbilen och fått den "ur kurs", vilket resulterade i stopp i Åhléns. Finns det bildmaterial på lastbilens sista metrar som kan bekräfta detta?

nånting gjorde så lastbilen fick sladd in i Åhléns, "betonglejon" men även en lyktstolpe har jag hört bidragit till att lastbilen hamnade ur kurs
Citera
2017-04-08, 10:55
Medlem
LordHoratioNelsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
SMS:ade en kompis om det vid 15:07. Jag gick aldrig längre upp på Klarabergsgatan utan vände in och gick över Klara kyrkogård till mitt kontor. Har alltså inte sett lastbil eller annat. Så aldrig i livet att jag har fel plats.
Visst kan hon ha fått hjälp men varför då lägga henne mitt på ett övergångsställe?

Det finns mycket riktigt en fruktansvärd bild av en ung kvinna i 3 delar på ett övergångsställe. Jag känner inte till området tillräckligt bra för att kunna identifiera platsen, syns dessutom inga särskilda kännetecken runt om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in