2017-04-08, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r_o_n
Så du menar att de är skyldiga till hans handling? Om du har en familjemedlem som mördar någon, då ska du åka i fängelse? Var är logiken?

Nej, det fattar vem som helst, men familjen kan vara inblandad.
Självklart kommer dem att förhöras och troligtvis neka till all inblandning.
Citera
2017-04-08, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Som straff tror jag inte. Men dom har ju enligt uppgift fått avslag på sin asylansökan & skall då givetvis utvisas.
Mycket motstidiga uppgifter i media och även i denna tråd. Dels har mannen fått avlag på sin asyansöka, dels är han folkbörd i Farsta. Det går inte ihop. Har du ens belägg på att hans familj är i Sverige? Om man fru skulle finnas här hade polisen redan plockat in henne, som vittne om inte annat. Det har inte framkommit i media.
Citera
2017-04-08, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
På en av de första bilderna, på volvon med den brinnande lastbilen i huset så syns ett Lejon precis bredvid volvons vänstra sida.
Detta ska ju absolut inte ligga här och har kommit rejält ur kurs. Kan vara det lejonet som räddade för fortsatt färd. Alternativt någon trafikljusstople som jag också sett bilder på totalförstörda

Hur långt ifrån lejonets ursprungsplats kunde den hittas efter händelsen? På filmen där lastbilen far förbi en affär, stod betonglejonet efter denna plats räknat i lastbilens färdriktning?
Senast redigerad av LinusSarud 2017-04-08 kl. 10:44.
Citera
2017-04-08, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4staSWE
Bara jag som tror att målet var T-centralen? Om det nu fanns sprängämnen i lastbilen..
Är väl bara ca 100m från Åhlens dit om jag förstått det rätt. Hade ju gjort otroligt mycket större skada om det smällt av där vi istället. Skulle tro att lastbilen var rätt svårstyrd med suggor inkilade under lastbilen.

Precis, att avsluta med att krascha in i Åhléns kanske inte var planen från början? T-Centralen låter som ett bättre mål. Eller varför inte fortsätta Drottninggatan fram till Riksdagshuset. Där finns det väl dock ganska kraftiga hinder strax innan bron, eller har jag fel?
Citera
2017-04-08, 10:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderworker
Det där är intressant. Fanns det ett körschema för ölleveranserna? Kan en utomstående med terrorplaner ha fått tag i ett sånt schema? Eller kan någon personal på restaurangen som tog emot leveransen ha tipsat om tillgänglig lastbil? Eller han som körde ut ölen/någon på dennes firma?

Känns ju helt osannolikt att GM, ev bärande bombväska, bara förlitar sig på att random lastbil ska dyka upp lättillgängligt vid Drottninggatan.
Om man sitter & hänger på ett fik i närheten ett par veckor så hittar man nog snart ett mönster i hur varubilar kommer med leveranser & ungefär vid vilka tidpunkter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r_o_n
Så du menar att de är skyldiga till hans handling? Om du har en familjemedlem som mördar någon, då ska du åka i fängelse? Var är logiken?

Ja. Är hans fru och barn så korkade att de frivilligt umgås med en sån här lirare och inte tar avstånd, då har man förbrukat sitt existensberättigande i det här landet. Så länge de inte tar avstånd så är de medskydliga. Så enkelt är det.
Citera
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Jag tycker det är lite konstigt och jag hoppas på att fler kan bekräfta att det faktisk låg ett offer utan fot alt att hela underbenet faktiskt var av på den plats som jag markerat med röd ring.

Människan låg på övergångsstället med flera personer runt omkring sig. Då det var en jävla folkhop så borde ju någon vara medlem här på Flashback som kan bekräfta att jag faktiskt sett rätt.

Hur har det offret kommit till då det trots allt är en liten bit ifrån, hela diagonalen av Åhlens-huset faktiskt samt inget samband med just lastbilens sagda rutt.

Svarta X:et är lastbilens slutförvar.

https://minfil.org/M7p40ab1b2/Sk_rmklipp.PNG

Adrenalinet som produceras i kroppen efter en olycka kan åstadkomma mycket.. Sedan kan hon ha fått hjälp att förflytta sig.
Citera
2017-04-08, 10:42
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Mycket motstidiga uppgifter i media och även i denna tråd. Dels har mannen fått avlag på sin asyansöka, dels är han folkbörd i Farsta. Det går inte ihop. Har du ens belägg på att hans familj är i Sverige? Om man fru skulle finnas här hade polisen redan plockat in henne, som vittne om inte annat. Det har inte framkommit i media.

Polisen gör just nu ganska mycket som inte vi har insyn i. Det är väl självklart gumman.
Citera
2017-04-08, 10:42
Medlem
santos_devilles avatar
Han jobbade flera byggjobb för att kunna skicka pengar till sin fru och 4 barn.
Nu sitter han bakom lås och bom för ett terrordåd och kan inte skicka mer pengar till sin fru och sina 4 barn.

Detta är det ljusa i denna historia. Han har skapat ett helvete för sig själv för absolut INGENTING!
Han religion blir ännu mer hatad, hans barn och fru får inga mer pengar och han fick inte med sig så många oskyldiga plus att musslan inte dog i dådet. Ingen martyrdöd
Citera
2017-04-08, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om man sitter & hänger på ett fik i närheten ett par veckor så hittar man nog snart ett mönster i hur varubilar kommer med leveranser & ungefär vid vilka tidpunkter.

Det finns alltid varubilar i Stockholm en vardag. Bara att vänta tills någon stannar med nycklarna i. Eller ta dem från föraren.

Och när det gäller behovet av att glöda dieselmotorer finns det inte om motorn är varm.
Citera
2017-04-08, 10:44
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderworker
Det där är intressant. Fanns det ett körschema för ölleveranserna? Kan en utomstående med terrorplaner ha fått tag i ett sånt schema? Eller kan någon personal på restaurangen som tog emot leveransen ha tipsat om tillgänglig lastbil? Eller han som körde ut ölen/någon på dennes firma?

Känns ju helt osannolikt att GM, ev bärande bombväska, bara förlitar sig på att random lastbil ska dyka upp lättillgängligt vid Drottninggatan.

Kanske var det i omvänd ordning. Planen var att spränga t-banan, men bomben fungerar inte och TS ger sig iväg och råkar stöta på en lastbil och snor den istället
Citera
2017-04-08, 10:44
Medlem
När jag jobbade som chaufför tog jag alltid ut nyckeln
när jag lastade/lossade lastbilen. På den tiden fanns inte
lastbilskörning på trottoarer men jag gjorde det i rent
förebyggande syfte. Var alltid rädd för att någon skulle
hitta på något när jag var bakom lastbilen.

Fast när jag förra veckan fick en leverans av en synnerligen
stor lastbil så lät inte bara chauffören nycklarna sitta i,
motorn var även igång
Trots att de var två stycken, så lämnade de lastbilen helt
obevakad och gick med mig till min lägenhet. Minst 5 minuter
var lastbilen igång helt obevakad. Jag varnade de för det då
jag bor i Malmö men de skrattade bara bort det....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in