2017-04-08, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4staSWE
Bara jag som tror att målet var T-centralen? Om det nu fanns sprängämnen i lastbilen..
Är väl bara ca 100m från Åhlens dit om jag förstått det rätt. Hade ju gjort otroligt mycket större skada om det smällt av där vi istället. Skulle tro att lastbilen var rätt svårstyrd med suggor inkilade under lastbilen.

Det finns en nedgång till t-centralen precis där lastbilen blev stående. Antagligen blev killen så omtumlad av stöten och airbagen att han glömde sprängladdningen. Annars kunde det ha blivit värre, i folkmassan under i t-centralen som inte släpptes upp.
Citera
2017-04-08, 10:35
Medlem
Sperssons avatar
.
Avpixlat har nu lagt upp bild på den misstänkte terroristen.
Citera
2017-04-08, 10:35
Medlem
RandolphCaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Avpixlat har bild, flashback är långt, långt efter i detta ämne.
Hans facebook postades ju här på flashback redan igår, medans avpixlat postade bild först idag.
https://www.facebook.com/profile.php?id=100009656325020
Citera
2017-04-08, 10:36
Medlem
TsarenSvikerAldrigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonnela
Här är en länk https://www.facebook.com/irena.bonnier/posts/10156128159288298

I en kommentar skriver någon:
"Hon är troligtvis hos någon kompis bara. Kan inte handla om terrordådet då det inte finns någon tjej som dom inte har identifierad."
Så vi får hoppas att hon hittas snart, oskadd
Vad är det som säger att hon inte lever på skyddad identitet hos sin pappa och mamman passar på nu att få tillbaka henne? Dela aldrig sådana här uppgifter/bilder/inlägg om kontaktpersonen inte är polisen!!
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Vi måste lägga till extrem islamism på olagliga organisationer och olagligt att sprida sådant budskap till listan.

Det behövs bara en galen idiot som lyssnar på propagandan för att sådant här ska upprepas. Vi har ju i stort förbjudit nazism, varför kan vi inte förbjuda islamism?
Citera
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Hade vi bild på GM?

https://vk.com/photo357158184_408151225
Citera
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Jag tycker det är lite konstigt och jag hoppas på att fler kan bekräfta att det faktisk låg ett offer utan fot alt att hela underbenet faktiskt var av på den plats som jag markerat med röd ring.

Människan låg på övergångsstället med flera personer runt omkring sig. Då det var en jävla folkhop så borde ju någon vara medlem här på Flashback som kan bekräfta att jag faktiskt sett rätt.

Hur har det offret kommit till då det trots allt är en liten bit ifrån, hela diagonalen av Åhlens-huset faktiskt samt inget samband med just lastbilens sagda rutt.

Svarta X:et är lastbilens slutförvar.

https://minfil.org/M7p40ab1b2/Sk_rmklipp.PNG

Tänker mig att personen blivit påkörd av någon annan, i paniken som uppstod.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cajsa
Förr i tiden måste man glöda innan man kunde starta, på dieselbilar/lastbilar, nu går det i princip lika fort som att starta en vanlig bensinare.....

Behovet av att "glöda" före start styrs av effektiv kompression och lufttemperatur. Generellt har Dieselmotorer fått lägre kompression de senaste åren vilket borde öka behovet av glödning vid kallstart.

Bättre insprutningssystem är förmodligen orsaken till att glödbehovet har minskat istället.
Citera
Medlem
HGs avatar
Det som nu pågår inom media är klassiskt då alla rykten och obekräftade uppgifter förs fram i syfte att vara först med nyheten.
Citera
2017-04-08, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det finns en nedgång till t-centralen precis där lastbilen blev stående. Antagligen blev killen så omtumlad av stöten och airbagen att han glömde sprängladdningen. Annars kunde det ha blivit värre, i folkmassan under i t-centralen som inte släpptes upp.

precis. bomben detonerar inte i tbanan/tcentralen --> byter modus, hittar "ledig" lb.

koppling till St petersburg

tror att dannmark som har mycket av denna terrorgrp är jävligt skitis nu.
Citera
2017-04-08, 10:37
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Enligt uppgifter ska ett "betonglejon" fastnat under lastbilen och fått den "ur kurs", vilket resulterade i stopp i Åhléns. Finns det bildmaterial på lastbilens sista metrar som kan bekräfta detta?

På en av de första bilderna, på volvon med den brinnande lastbilen i huset så syns ett Lejon precis bredvid volvons vänstra sida.
Detta ska ju absolut inte ligga här och har kommit rejält ur kurs. Kan vara det lejonet som räddade för fortsatt färd. Alternativt någon trafikljusstople som jag också sett bilder på totalförstörda
Citera
2017-04-08, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Vad vet vi om planeringen av dådet? Hur kunde han vara säker på att han skulle få tag i en lastbil? Det känns som att det var ganska oorganiserat och att det lika väl kunde ha blivit både mycket värre eller bara slutat i ett totalt fiasko för GM. Jag hade iaf inte kunnat planera att jag med säkerhet ska lyckas kapa en lastbil. Kanske var det den påstådda sprängladdningen som var huvudplanen?

Det där är intressant. Fanns det ett körschema för ölleveranserna? Kan en utomstående med terrorplaner ha fått tag i ett sånt schema? Eller kan någon personal på restaurangen som tog emot leveransen ha tipsat om tillgänglig lastbil? Eller han som körde ut ölen/någon på dennes firma?

Känns ju helt osannolikt att GM, ev bärande bombväska, bara förlitar sig på att random lastbil ska dyka upp lättillgängligt vid Drottninggatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in