2017-04-08, 07:49
Medlem
En fråga som slog mig efter allt detta elände igår.
I de flesta Europeiska länder jag vart i de sista åren syns militär på gatorna / tunnelbanorna givetvis tillsammans med polisen.

Vore inte det här ett utmärkt tillfälle att öva de förband som vi fortfarande har på en av de saker som det är bra på; bevakning?

Självklart ska väl inte militären leda uppdraget utan stå under polisens befäl så länge det är fred. Men att ha militär synlig sätter respekt i människor samt att det torde röra sig om bra många hundra fler som kunde bistå med bevakning av tunnelbanor, gator, gallerior etc.
Jag vet om Ådalen historien men som jag minns det finns det väl något avsteg från det när det gäller terrorism? Har jag fel så har jag fel.

Tycker inte detta vore något att skämmas över nu direkt, politiker bör skämmas mer över vad man åstadkommit med helt oreglerad invandring som vi nu får skörda frukten av.

Mod får flytta om tråden hamna fel.
Senast redigerad av Snuckeduck 2017-04-08 kl. 07:52.
Citera
2017-04-08, 08:02
Medlem
franges avatar
Det verkar som de faktiskt gjorde det. Florerade en del bilder på vad som skall varit soldater från Livgardet och eventuellt (givetvis) SOG i röran i Sthlm igår - huruvida det är något som är bekräftat vet jag inte.
Citera
2017-04-08, 08:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuckeduck
En fråga som slog mig efter allt detta elände igår.
I de flesta Europeiska länder jag vart i de sista åren syns militär på gatorna / tunnelbanorna givetvis tillsammans med polisen.

Vore inte det här ett utmärkt tillfälle att öva de förband som vi fortfarande har på en av de saker som det är bra på; bevakning?

Självklart ska väl inte militären leda uppdraget utan stå under polisens befäl så länge det är fred. Men att ha militär synlig sätter respekt i människor samt att det torde röra sig om bra många hundra fler som kunde bistå med bevakning av tunnelbanor, gator, gallerior etc.
Jag vet om Ådalen historien men som jag minns det finns det väl något avsteg från det när det gäller terrorism? Har jag fel så har jag fel.

Tycker inte detta vore något att skämmas över nu direkt, politiker bör skämmas mer över vad man åstadkommit med helt oreglerad invandring som vi nu får skörda frukten av.

Mod får flytta om tråden hamna fel.

Jo, det kan man undra. Vet inte om det fortfarande är Ådalshändelserna år 1931 som spökar?

En annan fråga man kan fundera över är när det råder krig och när det råder fred? Dagens krigsföring ser ju inte riktigt ut som den igår. I USA pratar man ju om krig mot terrorismen, men det är ett krig som är svårt att föra. Man vet inte hur fieenden ser ut och var den finns. Man vet därför inte var, när och hur fienden kommer operera.

Från myndigheternas håll vill man att folk ska leva precis som vanligt, men det är lätt att säga för dem som omgärdas av SÄPO-vakter 24/7. För vanligt folk som mer eller mindre är tvingade att färdas på överfulla bussar och knökfulla T-bane och pendeltåg känns det en aning mer olustigt att "leva precis som vanligt". Tanken på att vistas på T-Centralen i rusningstrafiken känns faktiskt inte alls särskilt trevlig. Inte heller att promenera på livligt besökta gågator. I alla fall inte för mig och jag tror mig inte vara direkt ensam i min olustkänsla heller.
Citera
2017-04-08, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det verkar som de faktiskt gjorde det. Florerade en del bilder på vad som skall varit soldater från Livgardet och eventuellt (givetvis) SOG i röran i Sthlm igår - huruvida det är något som är bekräftat vet jag inte.

Vilka bilder tänker du på?
Citera
2017-04-08, 08:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Vilka bilder tänker du på?

Skulle gissa att det är bilder som presenterats bland annat i denna bildserie.
https://www.dn.se/sthlm/mobilfilm-visar-skrackscener-fran-drottninggatan/

Vid en snabb anblick ser det ju ut som militärer, men det är faktiskt poliser i någon slags uniform jag aldrig sett tidigare. Inte riktigt city-camo däremot....
Citera
2017-04-08, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skulle gissa att det är bilder som presenterats bland annat i denna bildserie.
https://www.dn.se/sthlm/mobilfilm-visar-skrackscener-fran-drottninggatan/

Vid en snabb anblick ser det ju ut som militärer, men det är faktiskt poliser i någon slags uniform jag aldrig sett tidigare. Inte riktigt city-camo däremot....

Det är poliser från NI och de "kör" sin egen stil på uniformen som är anpassad till deras verksamhet.
Citera
2017-04-08, 08:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Det är poliser från NI och de "kör" sin egen stil på uniformen som är anpassad till deras verksamhet.

Vad är det för vapen de använder? Ser inte ut som MP5 eller AK5?
Citera
2017-04-08, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Ok hade ju vart mumma isf. Når jag själv gjorde lumpen på LG för ca 13 år sedan var det vid flera tillfällen övningar i stil med att vi skulle ut och bevaka skyddsobjekt på polisens eller MSBs order. Men kanske aldrig var sannolikt att det skulle ske skarpt, vad vet jag.

Någon som legat inne på LG nyligen kanske kan berätta hur det ser ut idag?

Hur som har både Tjeckerna och Fransmännen haft militär på gatorna i flera år nu.
Citera
2017-04-08, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, det kan man undra. Vet inte om det fortfarande är Ådalshändelserna år 1931 som spökar?

En annan fråga man kan fundera över är när det råder krig och när det råder fred? Dagens krigsföring ser ju inte riktigt ut som den igår. I USA pratar man ju om krig mot terrorismen, men det är ett krig som är svårt att föra. Man vet inte hur fieenden ser ut och var den finns. Man vet därför inte var, när och hur fienden kommer operera.

Från myndigheternas håll vill man att folk ska leva precis som vanligt, men det är lätt att säga för dem som omgärdas av SÄPO-vakter 24/7. För vanligt folk som mer eller mindre är tvingade att färdas på överfulla bussar och knökfulla T-bane och pendeltåg känns det en aning mer olustigt att "leva precis som vanligt". Tanken på att vistas på T-Centralen i rusningstrafiken känns faktiskt inte alls särskilt trevlig. Inte heller att promenera på livligt besökta gågator. I alla fall inte för mig och jag tror mig inte vara direkt ensam i min olustkänsla heller.

Du har en mycket stor poäng i vad du skriver.
Där är jag väl återigen inne på mitt resonemang ang det som du skriver om T-centralen tex. Jade vi haft 25 militärer som gick omkring därinne så skulle det förhoppningsvis

1 - avskräcka lite att gå in och exempelvis börja skjuta.

2 - kanske skulle någon av dessa hinna eliminera hotet innan allt för många dött.
Citera
2017-04-08, 08:41
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag tror helt enkelt inte att det fanns behov för det i denna händelse.
Citera
2017-04-08, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag tror helt enkelt inte att det fanns behov för det i denna händelse.

Nej kanske inte just i denna händelse för händelsen som sådan är väl över just nu.

Jag talar om mer preventivt arbete under lång tid framöver nu. Som tex synlighet av militär i stad tunnelbanor etc.
Citera
2017-04-08, 09:34
Medlem
Högvaktens uppgift är att skydda Stockholms slott och innerstaden.
De patrullerade runt på gatorna.
Hittar dock inte bilderna på det just nu.

Edit: Här är en beskuren bild av den bild jag såg.
http://cdn03.nyheter24.se/43c4befb01d8020000/2017/04/07/1388892/bilder-stockholm-attack.jpg

Det är alltså bilden till vänster som finns i större format där soldaterna möter två eller tre civila.
Senast redigerad av nilserikkk 2017-04-08 kl. 09:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in