Citat:
Ursprungligen postat av
Snuckeduck
En fråga som slog mig efter allt detta elände igår.
I de flesta Europeiska länder jag vart i de sista åren syns militär på gatorna / tunnelbanorna givetvis tillsammans med polisen.
Vore inte det här ett utmärkt tillfälle att öva de förband som vi fortfarande har på en av de saker som det är bra på; bevakning?
Självklart ska väl inte militären leda uppdraget utan stå under polisens befäl så länge det är fred. Men att ha militär synlig sätter respekt i människor samt att det torde röra sig om bra många hundra fler som kunde bistå med bevakning av tunnelbanor, gator, gallerior etc.
Jag vet om Ådalen historien men som jag minns det finns det väl något avsteg från det när det gäller terrorism? Har jag fel så har jag fel.
Tycker inte detta vore något att skämmas över nu direkt, politiker bör skämmas mer över vad man åstadkommit med helt oreglerad invandring som vi nu får skörda frukten av.
Mod får flytta om tråden hamna fel.
Jo, det kan man undra. Vet inte om det fortfarande är Ådalshändelserna år 1931 som spökar?
En annan fråga man kan fundera över är när det råder krig och när det råder fred? Dagens krigsföring ser ju inte riktigt ut som den igår. I USA pratar man ju om krig mot terrorismen, men det är ett krig som är svårt att föra. Man vet inte hur fieenden ser ut och var den finns. Man vet därför inte var, när och hur fienden kommer operera.
Från myndigheternas håll vill man att folk ska leva precis som vanligt, men det är lätt att säga för dem som omgärdas av SÄPO-vakter 24/7. För vanligt folk som mer eller mindre är tvingade att färdas på överfulla bussar och knökfulla T-bane och pendeltåg känns det en aning mer olustigt att
"leva precis som vanligt". Tanken på att vistas på T-Centralen i rusningstrafiken känns faktiskt inte alls särskilt trevlig. Inte heller att promenera på livligt besökta gågator. I alla fall inte för mig och jag tror mig inte vara direkt ensam i min olustkänsla heller.