2017-04-08, 05:15
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratsogs
Tackar för informationen. Har försökt följa eventet så gått det går, men missat en del uppenbarligen.

Man har inte gått ut med den informationen, mig veterligen. Har fått veta det från polis som var på plats.
Citera
2017-04-08, 05:16
Medlem
"Mannen är anhållen på sannolika skäl misstänkt för terroristbrott genom mord. Det uppger Karin Rosander, informationsdirektör på Åklagarmyndigheten.
– När jourdomstolen öppnar i dag kommer åklagaren skicka in en begäran om offentlig försvarare. Sedan ska han senast på tisdag klockan 12 besluta om han ska begära personen häktad eller inte, säger hon.
Karin Rosander har ingen uppgift om fler personer gripits i ärendet.
– Den frågan får du ställa till polisen."

Edit: Såg att detta redan nämnt.
Citera
2017-04-08, 05:18
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Man har inte gått ut med den informationen, mig veterligen. Har fått veta det från polis som var på plats.

Hade man hittat en sprängladdning i lastbilen? Du skrev något om det förut om jag minns rätt.
Citera
2017-04-08, 05:19
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
En fråga som uppkommit är om det var en psykiskt sjuk man eller en terrorist. Nu verkar det ju som om det var det sistnämnda men IS har inte tagit på sig dådet. Kan det vara så att dådet inte är sanktionerat av IS eller att de inte sympatiserar med det? Mannen är kanske mer av en "ensam galning" egentligen då islamister kanske inte har så mycket emot Sverige. T.o.m. IS verkar vägra ta på sig dådet...
Skulle förmoda att även IS vill höra bekräftat från svenska myndigheter att det var en icke-störd person innan de tar på sig något. I o m att de har relativt svårt att kommunicera / instruera individer utan att bli avlyssnade har de alltmer gått över till ge generella instruktioner till allmänheten över internet (till exempel att man ska använda sig av lastbilar om man vill begå terrordåd) och hoppas att någon nappar. Så IS vet inte i förväg när något kommer att ske. Detta har lett till att IS, när det händer något, måste avvakta ett tag innan de kan ta på sig dåden så att de är säkra på att det är en av deras lärjungar som ligger bakom och inte något random psykfall.
Citera
Medlem
Ake.Jimmiesson666s avatar
Är det någon som har bilden där den gripne sitter i den skitiga civilpolisbilen ocensurerad? Det är ju en jävligt bra bild men som sagt censurerad. Även blurrad i utländsk media av någon anledning. Kan det vara så att fotografen bara säljer bilden i censurerat format? Ser ingen anledning till att exempelvis franska tidningar skulle vilja blurra ansiktet på en misstänkt terrorist i Sverige.
Citera
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=5sw_hSRt0vw

Herrejävlar det var ingen dålig fart han kom i, fyfan vad hemskt.
Citera
2017-04-08, 05:21
Medlem
Elitmalajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratsogs
IS= En islamisk grupp som består av till stora delar bokstavstroende islamister.

Islamister= Personer som tror på Islam, i olika nivåer.

Mvh
Samlingsbegreppet för dem som tror på Islam är muslimer.

Islamister, det är de som anser att Islams regelverk inte bara skall styra de troendes vandel utan skall vara nationalstatens lag.
Citera
2017-04-08, 05:21
Medlem
Drapåtrissors avatar
Enligt Tyska myndigheter härstammar han från Uzbekistan. Var det inte samma nationalitet på han som sprängde en bomb i St:Petersburgs tunnelbana? Nu väntar vi bara på en bild på fanskapet.
Citera
2017-04-08, 05:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elitmalaj
Samlingsbegreppet för dem som tror på Islam är muslimer.

Islamister, det är de som anser att Islams regelverk inte bara skall styra de troendes vandel utan skall vara nationalstatens lag.

Tack så mycket. Det kändes faktiskt fel när jag skrev inlägget, skulle kollat upp min fakta.
Citera
2017-04-08, 05:23
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hade man hittat en sprängladdning i lastbilen? Du skrev något om det förut om jag minns rätt.

Ja, det var åtminstone vad man trodde måste jag lägga till. Pratade med honom strax efter 00 och fick då veta lite saker som jag inte läst någonstans. Teknikerna som jobbade med lastbilen trodde sig ha funnit en sprängladdning vid undersökning av hytt och chassi och tror att detta kan förklara branden samt en smäll som hördes efter att lastbilen redan satt fast i Åhlénshuset.
Citera
2017-04-08, 05:29
Medlem
Ollefjolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropiica420
Tvekar starkt på att det är IS. Tror att detta handlar om en falsk flagg attack för att vända svenska opinionen mot krig nu när USA officiellt har gått in i Syrien.

Islamistgrupper har inte något emot Sverige överlag så det här är verkligen svårt för mig att tyda, och jag är skeptisk till bilden som målas upp i media.

Skarp analys

Vilken opinion är det man söker? Sverige skulle aldrig stödja eller delta i ett krig i Syrien.

Speciellt inte om det va en uzbekier som genomförde attacken...Hur tänkte du nu? skulle man inte använt sig av en syrian om man ville påverka mot syrien?

jävla knäppgök
Citera
2017-04-08, 05:31
Medlem
carass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Enligt Tyska myndigheter härstammar han från Uzbekistan. Var det inte samma nationalitet på han som sprängde en bomb i St:Petersburgs tunnelbana? Nu väntar vi bara på en bild på fanskapet.
Rustam Akhmedov https://vk.com/id357158184 har ju St Petersburg med på sin sida
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in