2017-04-08, 04:42
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milkwater
Från Aftonbladet:

"Efter attacken på Drottninggatan ska mannen flytt genom att först springa ner i tunnelbanan. Sedan ska han, enligt Aftonbladets källor, tagit tåget norrut.
– Han tog sig i riktning mot Arlanda och åkte sedan tillbaka, säger en uppgiftslämnare.
Det är fortfarande oklart om mannen åkte Arlanda Express eller pendeltåg.
– Han hade väl inte någonstans att ta vägen. Han betedde sig märkligt."

Sedan gick han förvirrat i en butik ute i Märsta för att sedan få tag i en skåpbil där han blev jagad av polisen och sedan gripen nere vid badet. Just den här biten får inte jag ihop!
Citera
2017-04-08, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akymo
Även om det är 9 allvarligt så kan dödssiffran ändå stigas till över 10 inom de kommande dagarna och finns en ruskigt stor chans att dödssiffran iallafall kommer åka till minst 5.

Det är ju inte så lätt att hänga kvar i livet när man blivit nermajad av en stor lastbil som kör över en i 100 km/h. Ni såg ju själv bilderna på halva kroppar delade på mitten, så de som inte blev delade på mitten har säkert fått nån fot, nåt ben, nån arm avhuggen. Eller några invändiga skador på sina organ.
Engelsk media rapporterade om fyra redan när svensk media pratade om två, vid niotiden ändrade de till fem så skulle inte förvåna mig om det är fem hitintills redan eftersom svensk media tydligen låg efter redan från början fast det skedde i deras eget land, varför skulle engelsmännen ändra från fyra till fem annars för helt plötsligt finns ju liksom ingen anledning om de ändrat till 15 till så hade jag varit tveksam men nu la de på en bara.
Citera
2017-04-08, 04:44
Medlem
http://www.dn.se/sthlm/mobilfilm-visar-skrackscener-fran-drottninggatan/

''Bilderna är så starka att DN har valt att inte publicera filmen, som kommer från en turkisk nyhetsbyrå.''

Någon som vet något mer eller kan få tag på denna videon?
Citera
2017-04-08, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jag vet inte jag. Jag tycker inte att allt tjafs om chaufförens eventuella misstag gällande nycklarna är rätt irrelevant. För det första så vet ingen av oss säkert hur just denna lastbil är konstruerad.ä och hur bra underhållet på den aktuella bilen var.
Håller med. Finns knappt en enda lastbilschaufför som inte regelbundet lämnar kvar nycklarna i bilen. Han kan inte klandras för det här.
Citera
2017-04-08, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Sedan gick han förvirrat i en butik ute i Märsta för att sedan få tag i en skåpbil där han blev jagad av polisen och sedan gripen nere vid badet. Just den här biten får inte jag ihop!
Tv4 påstår ju att det inte är märsta mannen som körde lastbilen vilket får det hela att bli än mer konstigt.
Citera
2017-04-08, 04:47
Medlem
frank-costellos avatar
Foxnews har en artikel om vad som har hänt. De skriver att svenska polisen har gripit en misstänkt gärningsman i Märsta i norra Stockholm. Detta hände efter det att en lastbil några timmar tidigare kört in i en folkmassa, och sedan in i varuhuset Åhlens på Drottninggatan i Stockholm vilket resulterade i att 4 personer miste livet och 15 personer skadades, varav nio allvarligt. Lastbilen var en leveransbil som stals vid restaurang Caliente medan den höll på att lastas av.
http://www.foxnews.com/world/2017/04/07/stockholm-terror-attack-man-arrested-after-truck-plows-into-store-killing-4.html

Här är bild på restaurang Caliente som ligger på Adolf Fredriks kyrkogata. https://www.google.se/maps/place/Caliente+Tapas+bar/@59.3369999,18.059156,3a,60y,282.08h,85.05t/data=!3m6!1e1!3m4!1s67uMGdEvHe8Mb4h2vpWncA!2e0!7i1 3312!8i6656!4m8!1m2!2m1!1scaliente+tapas+bar+stock holm!3m4!1s0x0:0xa3950eca50520f46!8m2!3d59.3370334 !4d18.0587071!6m1!1e1

Här är en bild där samma restaurang är markerat på kartan. https://www.google.se/maps/place/Caliente+Tapas+bar/@59.3363836,18.0581285,529m/data=!3m1!1e3!4m8!1m2!2m1!1scaliente+tapas+bar+sto ckholm!3m4!1s0x0:0xa3950eca50520f46!8m2!3d59.33703 34!4d18.0587071
Senast redigerad av frank-costello 2017-04-08 kl. 04:58.
Citera
2017-04-08, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popcronojuice
http://www.dn.se/sthlm/mobilfilm-visar-skrackscener-fran-drottninggatan/

''Bilderna är så starka att DN har valt att inte publicera filmen, som kommer från en turkisk nyhetsbyrå.''

Någon som vet något mer eller kan få tag på denna videon?

Nej men prova att googla på bilder det har florerat en del på facebook, jag såg en riktigt vidrig bild som jag snabbt raderade från mitt konto så jag kan tyvärr inte länka till dig.
Citera
2017-04-08, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Tv4 påstår ju att det inte är märsta mannen som körde lastbilen vilket får det hela att bli än mer konstigt.

Läste nånstans att den anhållna mannen hade rånarluva och glassplitter på sig, vilket ändå tyder på att det kan ha varit han som kört lastbilen? Samt var lindrigt skadad och hade lika kläder som mannen på bilden som polisen gått ut med.
Citera
2017-04-08, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Nej men prova att googla på bilder det har florerat en del på facebook, jag såg en riktigt vidrig bild som jag snabbt raderade från mitt konto så jag kan tyvärr inte länka till dig.

Har sett bilder men vill se just denna videon. Inte för att jag gillar sånt här men är jävligt nyfiken på videon då det tydligen ska vara direkt efter det hände (innan räddningspersonal är på plats).
Citera
2017-04-08, 04:52
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Skitprat. Tanken att mänskligheten under 200 000 år skulle ansett det vara helt ok med mord, våldtäkt och stöld innan religionerna och de heliga skrifterna kom är naturligtvis helt fel och en del i den religiösa marknadsföringen. Glöm för ett ögonblick Drottninggatan och se dig omkring i stora delar av världen när religionen styr och inse vilket enormt negativt inflytande religionen har. Folk är inte hjälpta, de lider.

Visa mig en god sak som bara en religös kan göra. Svårt.
Visa mig en ond sak som bara en religös kan göra. I'l rest my case.

Nu tillbaka till Drottninggatan. Det terrordåd som ägde rum hade varit otänkbart utan religionen. Nu ska vi svenskar se oss försiktigt om när vi är i city för att inte drabbas av andras religion.
Vet inte vad du vill säga. Men det handlar inte om vad en enskild person kan göra utan om vad som kan förmå en mängd personer att agera. Diskussionen började med att någon insinuerade att denna attack bevisar världen sett bättre ut utan religion. Jag säger att det inte är så enkelt. Besök valfritt utvecklingsland. Besök Sverige på den tiden landet utvecklades som mest.

Känns lönlöst att debattera med historielösa sekulariserade svenskar, men i slutändan har religioner spelat en sjujäkla roll i att utveckla folk från primitiva vildar till någorlunda utvecklade individer. Och om folk sedan, när de utvecklats, överger religionen bryr jag mig knappast. Dessutom är religion en kugge i ett större samhällsmaskineri och dess roll ska inte heller överdrivas.
Citera
2017-04-08, 04:52
Medlem
NirvanAs avatar
SÄPO måste ju känt till snubben om det är han som länkas i tråden, man kan bara sprida så mycket jihadpropaganda innan man sätts under luppen, om inte så är det skrattretande dålig underrättelseverksamhet man har i Sverige.
Citera
2017-04-08, 04:53
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tygfu
Stämmer säkert. Undrar hur många liknande terrortips i månaden de får? Det här var ju inte ens rätt plats.

Jo, det är rätt vagt och frågan är hur många gånger man har fått sådana tips utan att det har hänt något? Skulle det ske t.ex. en gång i månaden, så är det ju rätt sannolikt att det klaffar tidsmässigt när det väl sker ett dåd.

De svenskarna regeringarna, med stöd av alla PK-svenskar, har maniskt fyllt Sverige till bristningsgränsen med jihadister, terrorister, krigsförbrytare, grova kriminella o.s.v. under några årtionden, samtidigt som många tiotals miljarder svenska skattekronor har gått till jihad och terrorism runt om i världen. Hur profetisk behöver man vara för att förutse att människor sannolikt kommer bli slaktade under blodiga dåd i Sverige som en direkt följd av det? Hur osannolikt är det ens att det eventuellt förr eller senare kommer att börja ske blodiga dåd som en motreaktion till det våld som PK-svenskarna har skapat i Sverige med hjälp av islamister och kriminella från resten av världen? Eller att svenska statens politik på området kan möjligtvis någon gång få konsekvenser när det gäller relationerna till andra stater? Det krävs knappast övernaturliga krafter, eller detaljerad insyn i underrättelsetjänstsinformation, för att råka lyckas tippa rätt om sådant.

Missförstå mig inte, det är inte som jag avfärdar det relevanta i det påstådda tipset, jag menar bara att det i sig inte räcker värst långt för att dra några slutsatser om vad man har vetat och inte vetat.
Senast redigerad av Europe 2017-04-08 kl. 04:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in