Citat:
Ursprungligen postat av
laidbackk
han verkar vara imam ja, men han har snackat EMOT isis och hur man ska bearbeta att dom hamnar åt de hållet, att snuten plockor dom är för att de har kontakter osv, imamen tror jag inte är själva problemet gissningsvis
Imamen i Fisksätra har en intressant bakgrund:
Citat:
Hur var det nu med Awad Olwan? Ju Gunnar Ekberg hade ju träffat honom i KFML- och FFAG-sammanhang, bland annat på en palestinakonferens 1972 i Arabiska klubbens lokaler i Stockholm. (FFAG var, har jag hittat det, marxistiska Folkfronten PFLP:s arbetsgrupp). I Ekbergs bok står det att Awad Olwan var initiativtagare vid konferensen till att diskutera Münchenhändelserna vid OS 1972. Även attentatet mot Lod Airport i maj 1972 diskuterades.
”Umeågruppen fick stöd av Awad Olwan som menade att det inte gick att fördöma München och Lod-händelserena på moraliska grunder eftersom de var politiskt korrekta”, skriver Ekberg på sid 302 pocketversionen.
Den svenske underrättelseagenten Gunnar Ekberg beskriver att han vid resorna till Mellanöstern brukade ha med sig ett eller flera rekommendationsbrev. Ett av dessa finns publicerat i Ekbergs bok (sid 304 pocketversionen) och är skrivet den 6 februari 1973 av Awad Olwan, avdelningssekreterare vid Palestinska Arbetarförbundet, Avdelningen i Sverige. Av brevet framgår tydligt Olwans politiska inriktning. Ord som ”våra kämpande bröder” och ”kamrater” används och Olwan undertecknar brevet enligt översättningen med ett ”Det är en revolution till seger”.
2009 sökte jag alltså i arkiv och på nätet för att identifiera hr Olwan. Det visade sig att det bara fanns en person med det namnet folkbokförd i Sverige då det begav sig. Flera år senare hade denne man född 1946 skilt sig från sin svenska hustru, gift om sig, blivit imam i Fisksätra, 1989 haft en roll i filmatiseringen av Jan Guillous roman Täcknamn Coq Rouge (1989) samt ägnade sig nu åt fredsdialoger mellan religionerna där bland annat förre statsministern Ingvar Carlsson, S, var en av dialogparterna.
https://tankaromib.wordpress.com/2012/10/28/marxisten-som-blev-skadespelande-imam/