2017-04-08, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vixo
Var det någon explosion eller brand?
Tänker på denna bilden (bild på lastbilen):
http://www.10tv.com/sites/10tv.com/files/field/image/sweden%20truck%20crash%20040717%20mgn.jpg
Pundaren som fick sina 15 minuter och berättade hur han räddade en kvinna i sin famn snackade om vätska som forsade under bilen, typ kylarvätska.
Citera
Medlem
L.Kollbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Jag kan inte hitta någon med det namnet varken via ratsit eller hitta.se varken i Södertälje eller Stockholm

Hittar ingen Akhmedov som är 39 år i hela Sverige. Kanske har grabben skyddat identitet?
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Nja många jihadister förväntar sig väl nästan att dö, och ser det som en befrielse. Hellre låta de skyldiga leva med vad de gjort bakom galler, säger jag.

I svensk paradisfängelse?! Nej gör som ryssarna istället, ha ihjäl dom plågsamt sedan efter det begraver man dom styckade tillsammans med bacon. Det innebär i deras tro att de inte kommer få sina 72 jungfrur utan kommer leva i helvetet för evigt. Det är liksom det enda som hjälper mot någon som gör en sak för en tro att nu göra saker som gör att dennes tro inte kommer bli riktigt enligt hans sätt att se på saker och ting.
Citera
2017-04-08, 01:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Bäst att ha ögon i nacken när man nu går på vilken gågata som helst och vara beredd att springa. Synd att man nu inte sköt ihjäl den ansvariga här (gärna med ett par skott i magen så det blir en långsam plågsam död) det gör väl då att deras vilja att genomföra skit som detta minskar något om de nu vet att de också kommer dö.

Jag är redan krigs-skadad helt naturligt i min vardag.
Går ogärna på smala trottoarer precis vid 30,30,50 km/h gator i tätort.

Går jag "gamla stan" på en smal gata där man blir lite inlåst mot husväggarna och hör ett fordon.
Vänder jag mig om och analyserar om det går att ställa sig på en säker plats.
Inte ens ute på landsbygden låter jag ett tungt fordon närma sig mig bakifrån utan att reagera.

Tänk en traktorgrävare som plogar eller körs av kommunens gatuavdelning.
Man vill inte hamna under något.
Och personbilar ska man "hoppa upp" på om kollisionen är oundviklig.

Det är mest statistik för att undvika:

-Olämpliga förare som brister i uppsyn eller manöverduglighet över sitt fordon.
Högrisk i storstäder med yrkesfordon,hantverkare,sopbilar

-Fyllon eller andra sned-seglare som kanske somnar till, eller kikar i mobilen och kör på fotgängare

-och nu får man addera potentiella jihadister i den ekvationen.
Citera
Medlem
Bamse666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.Kollberg
Hittar ingen Akhmedov som är 39 år i hela Sverige. Kanske har grabben skyddat identitet?

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=388448131487061&set=a.1322117671107 00.1073741826.100009656325020&type=3&theater
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigiFlax
Det intressanta är nästan tidskodningen. Den syns inte på din länk. Men hittade en nedskalad cache:
https://external-arn2-1.xx.fbcdn.net/safe_image.php?d=AQBf6TmKzShyy6mT&w=158&h=237&url= https%3A%2F%2Fpbs.twimg.com%2Fmedia%2FC81p3tTXgAAM 6BW.jpg%3Alarge&cfs=1&upscale=1&sx=0&sy=0&sw=750&s h=1125&_nc_hash=AQBktXF8dHc5st7c

Cachen är från en skärmavbildning med tidskoden 15:55 av en facebookstatus som då lades ut för en timme sedan. Alltså skapades facebookefterlysningen efter Ebba runt 14:55.

Detta kontot var det som la upp efterlysningen initialt: (som nu är bortplockad)
https://www.facebook.com/cindy.karyan.lee
Inte för att vara sån men om du går in på länken högerklickar och väljer visa bild så ser du vad du önskar se om den skalar fel.
Citera
2017-04-08, 01:23
Medlem
FloridaCrackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
15 personer ska vara skadade varav 9 allvarligt enligt AB Live.

Det känns som att dödssiffran kommer att stiga under natten och morgondagen.
Tror ocksa det. Dodssiffror brukar stiga efter sadana har attacker, det gorde det bade i Nice och nu senast i London. Jag tror att man kan rakna med att ett antal av de skadade har betydande skador med tanke pa den hastighet lastbilen hade. Jag ar uppriktigt forvanad over det hittills relativt laga dodstalet med tanke pa attackens omfattning.
Citera
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Pundaren som fick sina 15 minuter och berättade hur han räddade en kvinna i sin famn snackade om vätska som forsade under bilen, typ kylarvätska.
Kan ju ha varit öl också, med tanke på att lastbilen sannolikt var full av det.
Citera
Medlem
Teus avatar
Jag tycker vi skickar kräket en bild på Muhammed om dagen i häktet där den ena är mer förnedrande än den andra.
Citera
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DietCoke
Mohamed Belkaid som sägs vara hjärnan bakom Brysselattacken och Parisattacken bodde tidigare i Märsta. I ett program som gick på SVT förra året (uppdrag granskning?) åkte de till ett hus i Märsta där en annan IS-krigare bor i, men han befann sig då i Syrien och de fick inte tag i honom. Någon annan IS-snubbe hade även hållits gömt i detta hus nämnde dem. Flera människor i Märsta har även fått lappar i sina brevlådor där det står att de ska bli halshuggna om de inte konverterar.
Är även känt att moskén i Märsta och organisationen MUM (Märstas Unga Muslimer) har kopplingar till extremism. Slutligen har jag hört folk som nämnt att de vet män som går runt med vapen i sina gymväskor dagligen i Märsta (vet inte huruvida det sista stämmer eller ej).

Med andra ord, ingen överraskning att Märsta dyker upp i terrorsammanhang.
Visste att jag sett Märsta nämnas i liknande sammanhang tidigare, såg även nu vid närmare efterforskningar att redan 2007 så stoppade säpo två män med kopplingar till Al-Qaida i Märsta. Misstänksam mot Moskén i Märsta, nästan så att den förtjänar en egen trådstart.
Citera
2017-04-08, 01:25
Medlem
Annonvengers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Allvarligt är fortfarande inte livshotande. Orden du söker om döden lurar runt knuten är kritiskt skadade eller livshotande skador.

Allvarligt skadade människors tillstånd kan förvisso försämras, men jag tror och hoppas att de flesta klarar sig.

Jag som jobbar med det kan säga att när man säger allvarlig som dom gjorde på tv = nästan döda
Citera
2017-04-08, 01:25
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Allvarligt är fortfarande inte livshotande. Ordet du söker om döden lurar runt knuten är kritiskt skadade eller livshotande skador.

Jag vet vad orden betyder. Men med tanke på att man bara använder ett samlingsord för 9 personer med olika skador så tror jag ändå att någon av dessa kämpar för sitt liv och kan tänkas förlora den kampen.

Jag står fast vid att dödssiffran kan stiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in