2017-04-08, 00:37
Medlem
Jag får känslan av att detta dåd på något sätt var tänkt att fullfölja det dåd som Taimur Abdulwahab utförde. Han misslyckades ju och det väckte nästan lite löje att han bara lyckades spränga sig själv.

Många tror dock att han hade för avsikt att gå till Åhlens och spränga sig där. Dagens terrorist körde också till Åhlens och stannade där. Det kan antingen bero på att han tänkte köra in i Åhlens, eller så var det för att det ligger en tunnelbanestation där som han tänkte använda som flyktväg.

Jag tror på något sätt att hans övertagande av lastbilen var planerat. Han måste ha vetat att den här bilen brukade stanna där, eller så är den riktiga chauffören i maskopi med terroristen. Men i vilket fall som helst måste det varit planerat att köra denna långa sträcka på Drottninggatan för att stanna vid Åhlens. Att inte fler dog är ett mirakel. Han höll hög fart och sägs ha siktat på folk. Men tydligen har ändå folk sett honom i god tid och lyckats fly in i butikerna. Detta finns det ju en video som visar.
Citera
2017-04-08, 00:37
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det här är en speciell händelse. Nu har de ju uppenbarligen inte publicerat, men det hade inte förvånat mig.

Finns många speciella händelser där kvällstidningarna "glömt" att gå ut med viktiga detaljer.
Citera
2017-04-08, 00:38
Medlem
Coolsomenisbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clocking
För mig låter det nästan för bra för att vara "sant" när hela systemet synkroniserar och samarbetar så fort och dessutom griper en misstänkt gärningsman. Detta luktar som en insideroperation. Eller iallafall något som underrättelsetjänst vetat om mer eller mindre.

https://nyheteridag.se/tipset-till-nyheter-idag-den-2a-april-det-kommer-ske-ett-terrordad-i-sthlms-t-bana/

Lite som att de visste och men inte ville berätta eller tog det seriöst.
Citera
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skelon
3 bilder från en övervakningskamera med vy mot Sergels torg. Den andra bilden visar folkmassan kort efter attentatet.

http://imgur.com/a/VDeI3
Bra bilder!

Titta på bild 1 längst upp till vänster i bild. Det är Drottninggatan som lastbilen kom körandes på. Den röda byggnaden med gråa fält längst upp till vänster är Åhlenshuset som lastbilen körde in i. Om ni förstorar bild 1 och tittar längre in på Drottninggatan så ser ni hur mycket folk det är. Det brukar vara så mycket folk att jag undviker att gå på Drottninggatan om jag inte ska till någon butik, eller bara är ute och strosar.

Det är ett mirakel att inte fler är skadade och dödade, men ett vittne berättade att de hörde och såg lastbilen rätt tidigt, och att de flesta därför hann kasta sig in i affärer eller in på sidogator.
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColaKex
Låt oss säga att den gripne faktiskt är föraren. Hur i helvete lyckades han kliva ur lastbilen efter dådet och ta sig obemärkt till Märsta?

75 procent av alla män i och mellan Stockholm city och Märsta ser ut som honom. Arabkamouflage är bästa skyddet i Sverige nu för tiden.
Citera
Medlem
Sibyls avatar
Ett gäng muslimer som i detta nu gör en IS-gest med pekfingret i luften vid Kärrtorps tunnelbana. Skrattar gör dom också. Det är så att man kokar.
Citera
2017-04-08, 00:40
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Finns många speciella händelser där kvällstidningarna "glömt" att gå ut med viktiga detaljer.

Det handlar inte om att glömma, det handlar om att bedöma från fall till fall. Nu har vi det första terrordådet med dödsoffer på 42 år, jag tycker nog att allmänintresset väger tyngre än MGM:s personliga integritet (trots att han inte är dömd än), men det är inte självklart. Kanske AB och Expressen inte är så säkra på att det är rätt person man gripit.
Citera
Medlem
Citat:
För mig låter det nästan för bra för att vara "sant" när hela systemet synkroniserar och samarbetar så fort och dessutom griper en misstänkt gärningsman. Detta luktar som en insideroperation. Eller iallafall något som underrättelsetjänst vetat om mer eller mindre.

Herregud. Nej det är inte en insideroperation bara för att polisen gjort sitt jobb. De övar på detta och det finns väldigt fasta rutiner för ett angrepp i området runt Rosenbad och Sergels Torg. Det tar inte många sekunder för polisen att vara på plats.

Och att de lyckas gripa personen är inte heller speciellt förvånande. Hans bild fanns på varenda dator och mobiltelefon i hela landet. Någon ringde polis och så var han fast.
Citera
Medlem
borde inte vara svårt att gräva fram identitet på mg. någon som känner till märsta? kan lokalisera bilderna på karta? capa adressen and kapish !
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:

Aha, det är ett genidrag av Dan Eliasson. Som hade några dagar på sig för att visa att polisen klarar upp brott numer.

Hittade en olycklig sate som skulle utvisas och lovades asyl om han körde nerför Drottninggatan bara.
Och sen åkte till Märsta och bli hämtad.

Det var därför att snutarna redan var på plats!

Ingen fan kommer att misstänka mig tänkte Dannne. Det här kommer IS att ta på sig också.
Citera
2017-04-08, 00:41
Medlem
DIdes avatar
Jag "beundrar" media för deras stringenta hållning om att alltid säga -"vi vet inte om det är ett terrordåd och om det bara är EN gärningsman".

Vill de inte ha sina arbeten kvar?

Någon sitter i en långtradare och kör in på en gågata med en massa folk...
Detta har hänt flera gånger under senaste året.

Vad gör det sketskrajja media? Jo, det kanske är någon som halkat på gasen...
Det är vad jag hörde på P1 i alla fall. De är skitskrajja nu att allt de promotat under 20 år är helt fel och att de kommer hamna under den muslimska "flaggan" som de som tänkte fel.

Nazismen är här igen och den heter islam.

Idioter lär sig inte av historien eftersom de inte orkar öppna en historiebok.
Citera
2017-04-08, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Det är inte så konstigt egentligen. En lastbil i full fart på en gågata är rent intuitivt något riskabelt, det hade kunnat gå mycket värre, men på grund av tillfälligheter såsom att folk hör att lastbilen är på väg (folk kanske skriker, vindriktningen kanske gör att lastbilens rusande motor hörs etc) kan de flesta hunnit hoppa undan i sista sekund.

På en bild från insidan av en affär ser man ju hur otroligt fort lastbilen kör, men på andra bilder ser man betongstopp (antagligen utplacerade just pga terrorrisken) som verkar stå utplacerade såpass tätt att lastbilen måste ha sicksackat sakta på just dessa ställen? För inte kan väl lastbilen ha forcerat dessa betongstopp? Fanns det en raksträcka på Drottninggatan där lastbilen kunde få upp farten?

Det fanns ju även en film, knske samma, där folk precis hinner kasta sig in i affären innan de skulle blivit påkörda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in