2017-04-07, 20:37
Medlem
Par filmer som ska visa flyg som använder den berörda flygplatsen för att åka på bombningsräder:

https://twitter.com/MmaGreen/status/850415982808117248

Business as usual - More Syrian Air Force (Sukhoi Su-22) bombers have taken off & landed from Shayrat Airbase after the US Tomahawk attack

First SU-22 takes of from Sharyat AB after #US missile strikes. #SyriaStrikes

https://twitter.com/CT_operative/status/850409170792845314
Citera
2017-04-07, 21:02
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Japp märkte det, fick ett meddelande om det strax efteråt. IS har flyttat hit efter att de fått stryk i Syrien. Bättre att de är där och jagas till döds.

Precis vad Putin tycker.
Citera
2017-04-07, 21:22
Medlem
Swan65s avatar
lite skeptisk till allt vad Trump gör och säger men denna maktdemonstration utav US Navy känns faktiskt bra. jag har alltid förespråkat USA som världspolis och Trumps initiala tes om att hålla en lägre global profil gjorde mig nervös. Nu tycks lite ordning och reda vara tillbaka i form av 59 Tomahawks rakt upp i röven på Assad&Putin vilka knappast sover gott inatt.
ungefär min analys https://www.hbl.fi/artikel/det-var-inte-sa-har-putin-ville-ha-det/
Citera
2017-04-07, 21:45
Avslutad
Kurderna ska vara oroliga över att Ryssland kommer svara med samma medel och bomba YPG, det skrivs just nu av kurderna.
Citera
2017-04-07, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Islamist-Erdogan vill tillsammans med sina islamistkompisar i Syrien krossa kurderna. Att sedan detta, i praktiken, innebär ett folkmord på kurder och alawiter skiter väl islamist-Erdogan fullständigt i. Han, liksom många andra turkar, är enbart stolta över vad de gjorde emot de kristna armenierna 1915.
Turkiet var styrt av judar då Armenierna utrotades och Erdogan är väl knappast jude eller??
Citera
2017-04-07, 22:14
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusovic
I helvete att vi "tvingas"! Jag har bott i NATO-landet Norge i hela mitt vuxna liv, men i detta fallet har USA fel, och jag i min enfald hade trott att Trumps ideologi "USA First" skulle få ett slut på detta, men således uppenbarligen inte! Över mitt hem vajar den serbiska flaggan, och Ryssland är och förblir en allierad.

Helt riktigt. Trump har antingen gått på Al-nusras propaganda rakt av, eller så har han tvingats ændra sig helt om. Varför, kan man undra? Assad är ingen höjdare, men att göra Syrien till ett nytt Libyen är än värre. Det kan ju inte passa Isreal och deras judar speceillt bra?
Citera
2017-04-07, 22:20
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Helt riktigt. Trump har antingen gått på Al-nusras propaganda rakt av, eller så har han tvingats ændra sig helt om. Varför, kan man undra? Assad är ingen höjdare, men att göra Syrien till ett nytt Libyen är än värre. Det kan ju inte passa Isreal och deras judar speceillt bra?

Nja, det passar Israel utmärkt; Assad har alltid varit en antisionist. I tillägg är han Alawit och således är hans förlust Irans och Hezbollahs förlust också. Det handlar inte om Islam vs Israel, se på Israels enda bundsförvant i regionen (via USA); Saudi Arabien. Inte direkt en moderat nation....
Citera
2017-04-07, 22:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
Turkiet var styrt av judar då Armenierna utrotades och Erdogan är väl knappast jude eller??

Faktiskt så hör det här inlägget till tråden då det ger bredare perspektiv på uppfattingen om läget.

Erdogan är jude, även hans fru är en judinna. Erdogan är ingen turk, man kan inte höra han säga jag är turk någonsin.

Finns en författare som heter Ergun Poyraz som skrev en bok som heter Moses barn, " Musa´nin cocuklari där han förklarar Erdogans ursprung. Det vis ser idag är en Erdogan i förklädnad i muslimsk anda. Hade han varit en råmuslim skulle han inte göra som han gör.

För många år sen när krisen mellan Iran och Israel blev allvarligt så installerades försvarsmissiler just mot Iran. Det heter säkert något annat än försvarsmissil kan inte komma på just ordet men det var riktat mot Iran i försvarssyfte av Israel.

Att Erdogan för något år sedan gav årder om att gå in i Syrien och hämta Suleyman Sahs grav ger en annan legitimitet till att ifrågasätta att Erdogan tjänar Israels intressen. Skulle han verkligen vilja något annat så skulle han låtit graven vara kvar där den funnits i tusen år och hade gett turkmener incitament till deras områden men han valde att undanröja graven av oförklarliga skäl.

Erdogan är den som ser till att Storisrael projektet kommer bli av. Han var vice president för MEP.

Handen på hjärtat nu, agerar Erdogan som en muslim eller jude?
Citera
2017-04-07, 22:28
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Nja, det passar Israel utmärkt; Assad har alltid varit en antisionist. I tillägg är han Alawit och således är hans förlust Irans och Hezbollahs förlust också. Det handlar inte om Islam vs Israel, se på Israels enda bundsförvant i regionen (via USA); Saudi Arabien. Inte direkt en moderat nation....

Det troliga är väl att det blir huggsexa om resterna: Iran kapar åt sig vid sin gräns i øst, turkarna där dom kommer åt, kurdiska grupper i kurdiskt område och ett lapptäcke av sunnimuslimska banditgäng som kommer att ta över dom delar där ingen annan samlande Maktfaktor kan dominera. Kanske Hizbollah kan kapa åt sig något vid gränsen mot Libanon.
Citera
2017-04-07, 22:33
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det troliga är väl att det blir huggsexa om resterna: Iran kapar åt sig vid sin gräns i øst, turkarna där dom kommer åt, kurdiska grupper i kurdiskt område och ett lapptäcke av sunnimuslimska banditgäng som kommer att ta över dom delar där ingen annan samlande Maktfaktor kan dominera. Kanske Hizbollah kan kapa åt sig något vid gränsen mot Libanon.

En högst realistisk gissning (under förutsättning att Ryssland kapar sitt stöd). Problemet är att när Syrien faller och blir till semi-anarkistisk domän så kommer planerna upp i Pentagon om Iran igen. Enda anledningen till att de pausats är att Syrien är en ouppklarad tråd, den sekuläre Saddam och den sociale Ghaddafi är båda döda, enbart Syrien och Iran kvarstår av de stormakter som kan motstå SA/IL idag.
Citera
2017-04-07, 22:37
Avslutad
Ryssland avbryter "samarbetet" med USA. Återigen så faller kurderna i kläm.
Citera
2017-04-07, 22:41
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
En högst realistisk gissning (under förutsättning att Ryssland kapar sitt stöd). Problemet är att när Syrien faller och blir till semi-anarkistisk domän så kommer planerna upp i Pentagon om Iran igen. Enda anledningen till att de pausats är att Syrien är en ouppklarad tråd, den sekuläre Saddam och den sociale Ghaddafi är båda döda, enbart Syrien och Iran kvarstår av de stormakter som kan motstå SA/IL idag.

Ja, Iran har varit USAs mål hela tiden när det gäller Syrien, skulle jag tro. Hillary Capone Clinton försökte ju få till ett driekt krig med Syrien, men Polen och Rysslands utrikesministrar kom ju med förslaget om avveckling av kemvapen, ett förslag som alla gillade. Så där rök den planen.
Men om Syrien klappar ihop helt så kommer man säkert att försöka igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in