2017-04-07, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Som ständigt går runt med en rånarluva?

Det är inte helt lätt att köra lastbil heller. Det finns låg- och högväxel, om man inte vet det kan det vara svårt att få upp lastbilen i den hastigheten. Jag tror att han rekat eller vet sedan innan hur man kör lastbil.

Fast oklart om han hade det , kan va huvan han hade över huvudet som misstogs för en rånarluva.
Han som greps i Märsta ska ju ha stämt in på signalementet och om han då körde lastbilen, och gjorde det med huvan över huvudet kan det ha uppfattats som en rånarluva.
Citera
2017-04-07, 20:43
Medlem
Någon nämnde att det är inte så enkelt att förhindra denna typen av terrorism. Att man får leva med att det är så här i världen.

Det är såklart inte enkelt. Men politiken i Sverige gör det inte enklare direkt, utan ökar chansen till detta som hänt och skapar mer chanser för att det skall hända igen. Hur mycket osäkerhet och händelser ska det behövas innan man agerar så det blir en trygghetskänsla i samhället, hur mycket?

Enklare blir det inte heller att polisstyrkan förminskas och blir mer och mer ostabil för varje år som går.

Det blir inte heller enklare när rädsla skapas bland folket i Sverige, då det är målet för dessa personer, och detta är inte första gången. I och utanför Sverige.

Jag tror att detta kommer slätas av under året. Politiker och högt uppsatta kommer diskutera detta hundratals dagar framåt över oerhörda mängder kaffe, tills nästa attentat händer, och sedan börjar det om. Folk kommer säkert rösta SD 2018 men skygglapparna kommer vara på och ingen konkret trygghet eller säkerhet för landets bästa och dess folk, kommer att skapas.
Citera
2017-04-07, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Som ständigt går runt med en rånarluva?

Det är inte helt lätt att köra lastbil heller. Det finns låg- och högväxel, om man inte vet det kan det vara svårt att få upp lastbilen i den hastigheten. Jag tror att han rekat eller vet sedan innan hur man kör lastbil.
Inte nödvändigtvis. Lastbilen jag kör, har en vanlig 6-växlad manuell låda, med andra ord inget svårare än en manuell 6-växlad bil. Så det trixiga i min lastbil skulle då vara att lista ut hur man släpper p-bromsen ifall personen ej känner till det.

Är lastbilen automatväxlad så kan det i vissa fall vara ännu enklare att få i växel och dra iväg.
Citera
Medlem
SmutsigSockas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Under---18
Vad fin militärisering utav polisen, inte långt kvar tills vi är likt USA.. oh wait

Medveten om att vi har haft NI väldigt länge va?
Tycker du det är dåligt att vi har poliser som är utbildade för att kunna hjälpa till vid sådana här situationer? Ser du hellre att vi står mer handfallna än vad vi redan gör eller ser du hellre att "vanliga" poliser ska mista livet i en situation där man använder sig av NI?
Förstår inte vad USA har att göra öht med Nationella Insatsstyrkan?
Citera
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
Jag tror det inte var terror dåd en psyksjuk som såg tillfället! Och tog det. Var icke planerat

Sjuk combobreaker om det nu skulle va så. Psyksjuka har ju kört bil mot folkmassor i Sverige förut och en annan knivmördade Anna Lindh, inte helt omöjligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Hade dom gjort det förebyggande, som tex i Paris eller Tyskland, så hade som kunnat stoppa föraren innan.
Jo vi har för lite patrullerande polis överlag. Jag ser gärna poliser med Mp5 lite varstans framöver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
Jag tror det inte var terror dåd en psyksjuk som såg tillfället! Och tog det. Var icke planerat
Psyksjuk? tror man på sagor som är mindre trovärdiga än Pippi Långstrump så anser jag att man är psyksjuk..
Citera
Medlem
fags avatar
Ligger det någon fakta bakom det här?

LMA-kort på GM(?)
http://i.imgur.com/PdYuyLT.jpg

S*lem Moh*med Ben Moh*med M*hmoud * = a
Senast redigerad av fag 2017-04-07 kl. 20:47.
Citera
2017-04-07, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Såg nyss poliser stå med hjälmar och MP5r vid tunnelbana och köpcentrum. Bra att de förstärker!

En del i uppgiften handlar om trygghetsskapande. Så det betyder inget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MastodontElvisp
Kul att så många visar empati och medlidande när sånt här händer!

http://i.imgur.com/0sXrgEB.jpg

The woman in top left is photoshopped from the rather famous photo after London attack.
Citera
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Det ska tydligen vara bekräftat från officiellt håll nu att det är fyra döda totalt. De sade det alldeles nyss på SVT.

http://www.svt.se/nyheter/live/dad-i-stockholm
Finns det ingen trovärdig källa?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
En sak jag inte riktigt förstår är att man grep en person på plats, men han är alltså avförd med tanke på att de nu har gripit någon annan som enl. uppgift även ska ha erkänt?

Vidare, om man nu får spekulera lite även i detta tidiga skede, så känns inte det här så planerat. Om det nu är så att lastbilen "kapades" alldeles i närheten och inget annat händer under den närmaste tiden så skulle jag nästan gissa på ensam radikaliserad tokstolle, eller kanske en "IKEA-invandrare" som valde lastbil istället för kniv.

Ingen greps på plats. Det var fake news
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in