2017-04-07, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joshmark
Så ett dödsoffer såhär långt? De "delade" människorna kämpar fortfarande för sina respektive liv?
Nej. Det framgick tydligt att en av de skadade dött på sjukhus. De som dog på plats dog förstås inte på något sjukhus.
Citera
2017-04-07, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurningHead
Jo vi får nog avvakta lite så vi får lite mer info, inget är omöjligt men såna här gärningar är ju oftast planerade och inget man bara får ett infall att göra. Möjligtvis öppnade sig av ren slump ett läge för dåren att sno lastbilen idag. Han kanske har rekat och fiskat runt ett tag tidigare.

Mycket möjligt att chauffören är en 87%are och va "naiv" och lämnade nycklarna i lastbilen.

Sagt det förut och säger det igen. Oavsett om det är religösa motiv eller impulsiv handling. GM och liknande är inte kompatibla i väst.
Citera
2017-04-07, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x

Problemet är att alla bilder på lastbilen som dessutom tog eld i lastutrymme efter smällen med parfymavdelningen på Åhlens, klart och tydligt visar att lastbryggan var i uppfällt läge. Detta är en helt täckt lastbil utan luckor/dörrar på sidorna, så då har antingen "terroristen" kör iväg med lastbryggan i nerfällt läge och sen stannat och fällt upp den, eller så ljuger chaffisen om händelseförloppet.

På de bilder jag sett så är liften uppfälld till ca 80%. På vissa lastbilar kan liften fällas upp med en fjärrkontroll med tre knappar. Ligger det en sådan inne i hytten så kan ju terroristen manövrera den. Annars kanske lastbilens ursprungliga chaufför fällt upp den till 80% innan den drog iväg eller att han fällde upp så länge kan kunde medan den stack, för att minimera skador på andra från liften.

Har vi några ölutkörare här, har 2 frågor:
1: Lastbryggan kan väl bara manövreras från kontrollpanelen där bak, den är väl bara säkrad inne i förarhytten från att oavsiktligt köra iväg med en strömbrytare vars funktion bara är att ge varningssummer?

De kan manövreras inifrån lastbilen under färd med fjärrkontroll med, på de som är utrustade på det viset. Min lastbil har inte det men den jag körde på praktiken samt en sopbil jag kört, hade det.
Det finns mycket riktigt en strömbrytare inne i hytten för att bryta liftens funktion genom knappar monterade på utsidan.

2: Har inte alla lastbilar idag gps-logger, jag tror helt enkelt inte att lastbilen kört 600m på Drottninggatan utan kört andra vägar för att sen komma in på Drottninggatan igen. Vi får se om snuten släpper denna data i så fall....

Min har inte det vad jag vet. Vissa kan mycket väl ha det.

Lastbilar är inga tanks, kör man på ett betonglejon ryker styrningen all världens väg, om man nu kört en längre sträcka på Drottninggatan så måste han/de ha kört slalom då det är både belysningsstolpar och blomkrukor på runt 500kg som står i mitten av gågatan, inte en chans att en lastbil kan forcera alla dessa. Att den sen brakade in i Åhlens tyder på att lastbils-tjuven helt enkelt hoppade ur hytten under rullning så att lastbilen var förarlös de sista 50-100m.

Är det konstaterat att det är en Volvo FL614? För olika lastbilar kan ha olika tåliga stötfångare framtill. Scanior t.ex brukar ha väldigt låga stötfångare. Lastbilen jag kör har ganska högt monterad stötfångare.

Bild: http://www.bestgore.com/murder/truck-plow-crowd-shopping-center-stockholm-sweden/attachment/truck-plow-crowd-shopping-center-stockholm-sweden-08/

Det går alltså INTE att köra fort på Drottninggatan pga betonglejon-lyktstolpar-blomkrukor-soffor, så glöm det där med att ha kört i hundra knyck, över 30-40km/med en FL614 så slår du i någonstans och knäcker du då hytten så ryker styrning med mera.

En lastbil som forcerar suggor och annat borde ganska snart få omfattande skador, ja. Att lastbilen skulle ha kört över suggorna har jag svårt att tro på då lastbilen jag kör, gärna kränger så ini helvete bara man kör snett över ett farthinder snabbare än 3km/h.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
En sak jag inte riktigt förstår är att man grep en person på plats, men han är alltså avförd med tanke på att de nu har gripit någon annan som enl. uppgift även ska ha erkänt?

Vidare, om man nu får spekulera lite även i detta tidiga skede, så känns inte det här så planerat. Om det nu är så att lastbilen "kapades" alldeles i närheten och inget annat händer under den närmaste tiden så skulle jag nästan gissa på ensam radikaliserad tokstolle, eller kanske en "IKEA-invandrare" som valde lastbil istället för kniv.
Citera
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Den misstänkte har erkänt någon slags inblandning bara, sen vet man inte om han körde lastbilen.Presskonferens kommer snart kl 21.00
Citera
2017-04-07, 20:40
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Det ska tydligen vara bekräftat från officiellt håll nu att det är fyra döda totalt. De sade det alldeles nyss på SVT.

http://www.svt.se/nyheter/live/dad-i-stockholm
Citera
Medlem
kevinhoflands avatar
Vart i Märsta greps han?
Citera
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
Jag tror det inte var terror dåd en psyksjuk som såg tillfället! Och tog det. Var icke planerat

Som ständigt går runt med en rånarluva?

Det är inte helt lätt att köra lastbil heller. Det finns låg- och högväxel, om man inte vet det kan det vara svårt att få upp lastbilen i den hastigheten. Jag tror att han rekat eller vet sedan innan hur man kör lastbil.
Citera
2017-04-07, 20:41
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Jag tror det inte var terror dåd en psyksjuk som såg tillfället! Och tog det. Var icke planerat

kan vara möjligt att det är så.. men med tanke på att GM sannolikt är muslim och dessutom tidigare attacker i europa från islamister..Visst kan man säga att de är psyksjuka men detta är en handling av islamistiskt krig mot väst. Huruvida han handlat ensam eller inte via organisation eller ej så har han fått tydlig inspiration från tidigare händelser.
Citera
2017-04-07, 20:41
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Från DN: "Polisen bekräftar att skottlossning ägt rum vid både Hötorget och Åhléns, enligt Expressen. Ännu inga officiella uppgifter som bekräftar andra skottllossningar."

En postare i tråden skrev att hans flickvän var på Åhlens och hörde skottljud. Hittar dock inte posten, möjligen övernitiskt modererande. En möjlighet är att det var sprinklersystemet som drog igång, lastbilen började brinna, och en del sprinklers (åtminstone av äldre modell) har små sprängladdningar som bränner av för att sprinklersen ska sätta igång...

Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Nu ska det överdrivas... T-banan avstängd, riksdagen avstängd... slås stängs internet av härnest?

Hörde att systembolaget stängde typ 17.00 i hela stockholmsområdet... Löjligt, när infördes sharialagar?
Citera
2017-04-07, 20:42
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Såg nyss poliser stå med hjälmar och MP5r vid tunnelbana och köpcentrum. Bra att de förstärker!
Hade dom gjort det förebyggande, som tex i Paris eller Tyskland, så hade som kunnat stoppa föraren innan.
Citera
2017-04-07, 20:43
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:

kan vara möjligt att det är så.. men med tanke på att GM sannolikt är muslim och dessutom tidigare attacker i europa från islamister..Visst kan man säga att de är psyksjuka men detta är en handling av islamistiskt krig mot väst. Huruvida han handlat ensam eller inte via organisation eller ej så har han fått tydlig inspiration från tidigare händelser.

Enligt uppgifter är det oklart hur många personer som dött på plats?! Kan det röra sig om fler än de 3 offren vi redan vet om ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in