Pressträffen med Eliasson och SÄPO var bland det mest intetsägandes som visats.
Inget framkom om döda och skadade eller antal gärningsmän och gripna.
Vad vet man/vi/dom?
Har det kommit några uppgifter om döda eller skadade från Åhléns? Sminkavdelningen brukar ju varar rätt välbesökt på fredagar och lastbilen körde ju rätt in i den. Hann folk undan?
Vet inte om jag följer svensk media mindre bra men fick höra vid 17-tiden att fem personer var döda via personal på sjukhus men hörde inget i svensk media. Nu kommer samma antal döda från utländska medier men jag hör inget från svensk media? Vad stämmer?
Polisen hänvisar ju till sjukvården, och dom verkar inte ha riktigt koll på läget än,så jag är rädd döda och skadade kommer öka mycket
Jävla pucko, att du tror att någon skulle "skönskriva" gällande antal döda säger mycket om hur paranoid du är.
Det är mycket troligt att man hemlighåller antalet döda så länge det går för att inte lynchningar skall ske. Du har inte mött de arga svenskarna gåendes hem i dag. Det är en helt annan stämning än det brukar vara med "feg-svenne"..
En till mig närstående arbetar på Åhléns. Enligt hennes vän som jobbar på sminkavdelningen var det tre beväpnade män som klev ut ur lastbilen efter det att den hade rammat Åhléns. Låter kanske inte så sannolikt men det fick jag i alla fall höra.
Varför i helvete är det stopp i pendel och tunnelbana. Det här har jag bara väntat på och det är inte större hot nu än det var i morse. Satans idioter till politiker som sett till att vi släppt in musslorna. Tack och lov drog jag från platsen 14:20 men stackars de som var där. Önskar nästan att det hellre var jag för jag har snart levt klart.
Hur länge till kommer myndigheterna mörka dödssiffran?
Inte en chans att det bara är tre döda
Jag tror inte att det handlar om mörkläggning. När Estonia sjönk var väl inte myndigheterna ute med en exakt siffra direkt.
De vill vara säkra ang antalet och förbereda om det nu skulle vara fler dödade. Klart de måste vara försiktiga
Det är mycket troligt att man hemlighåller antalet döda så länge det går för att inte lynchningar skall ske. Du har inte mött de arga svenskarna gåendes hem i dag. Det är en helt annan stämning än det brukar vara med "feg-svenne"..
Jo, jag själv är nämligen en "arg svenne".
Jag bor även i centrala Stockholm och det är knappast frågan om någon lynchstämning.
target of opportunity med hög intentionsnivå. gör vad du kan med det du har. 5 eller 25 döda spelar ingen roll avseende hur folk kommer att tänka framöver.
han har medhjälpara och jag är rätt säker på att säpo vet vem det här är.
Citat:
Ursprungligen postat av L1bertas
Om vi tänker oss ett alternativt scenario - en ensam galning (om så än islamskt eller dyl). Vad talar för det?
- Bilen stals precis innan. Berlin/Nice var väl bilarna stulna ganska bra tag innan (iaf ett par timmar). Känns osannolikt att terroristen knallade runt, letade efter en lastbil och hittade just den med nycklarna i.
- Rutten var dåligt planerad. Hade han velat ha ihjäl fler hade han kört någon annan stans. Dessutom hade han förmodligen inte förutsett lejonen som stoppade upp hans färd.
- Han verkade vara ensam?
- Egentligen fel tidpunkt för en "effektiv" attack. Hade han kört en timme efter hade det väl varit många fler på Drottninggatan?
- Han har setts i tunnelbanan. Flyendes? Dålig väg.
- Hade han varit en sann islamist hade han haft någon bomb/vapen på sig för att dö själv på plats.