2017-04-07, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Ja, att vara instängd i en buss tillsammans med en massa okända lär vara det absolut säkraste. Just kollektivtrafik kan omöjligen utsättas för attentat. Det har aldrig hänt förr

Det är också viktigt att han många tunga fordon rullandes i hela staden strax efter en händelse som denna

Jag känner ironin! Det har inte heller hänt så ofta att tunga fordon kör in i vandrande folkhop.
Citera
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
På TV ser man horder av folk som vandrar över en bro. Kanske för att ta sig hem?

Tanken är : Tänk om det kommer en annan dåre i stor lastbil och mejar ner dem! ? Polisen stängde av all lokaltrafik för att skydda folk...

De borde ställt upp en massa bussar att köra hem folk i i stället. Det hade varit att skydda folk.

Eller?

Ja, du har verkligen en poäng. Verkar som om myndigheterna är inställda på att terror = bomb, trots att terrordådet idag skedde utan bomb. Vrickat.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Men korvkiosken är 200 från Drottninggatan (vid Åhléns). Har folk verkligen inte hunnit springa därifrån?

Tror inte att de som drabbas av ett terordåd alltid förstår vad som händer och varifrån faran kommer.
Citera
Medlem
TjuvenFerdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe321
Vi är ett jävligt litet land. Alla som misstänks sympatisera med terror-org bör punktmarkeras. Det är dags för staten att "städa upp" lite nu. Man har låtit det gå jävligt långt ute i förorterna.

Jo men jag håller med. Det kan inte vara så jävla svårt. Och det handlar naturligtvis inte om alla som råkar bära en slöja eller tror på Allah. Utan de som redan som tonåringar sagt och gjort saker som kan verka misstänkta. Asociala typer som på nätet, i umgänget, i skolan verkar misstänkta. Mer span på vissa grupper alltså och framför allt individer alltså. Tror att det är j-t många svenska muslimer som är rädda nu också.
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
inte för att det spelar någon roll för mig, men ändå intressant med tanke på att polisen under pressträff förnekade att Försvarsmakten skulle ha använts

De kanske lånat in utrustning?
Citera
2017-04-07, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Précis. Lite kamraövervakning, förmodligen mindre register och polisiära resurser och rättigheter.

Och hur hade kameraövervakning hjälp i detta fall.....
Citera
Medlem
NygammalValss avatar
Hur många döda enligt senaste inofficiella uppgifter??
Citera
Medlem
2 till förhör.

Aftonbladet

Det tyder väl iallafall på att man vet vem han är iallafall. eller Om han nu är en av dom till förhör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Hur många är döda?

Är det verkligen bara 3 personer som är döda?

Låter konstigt

Det måste vara fler, den siffran har ju funnits sen vi fick reda på attacken. På radion sa de vid något tillfälle att 5 st var döda.
Citera
Medlem
ozznujens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKlenning
Det finns redan visst skydd på gatan. Bl.a. Betongsuggor I form av lejon. Däremot antar jag att den är relativt öppen för att det ska kunna levereras till restauranger och dyligt. Om jag inte minns fel finns även bänkar och beroende på årstid enorma blomkrukor. Möjligt att allt detta kan ha saktat ner farten?
Det finns elektroniska pålar som sänks ner i marken vid behov (leveranser), här i Oslo. Är det något som finns i Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Så insatsstyrkan ska skydda Löfven och Ygeman?

Smakfullt

En del polisiär bevakning kommer det säkert vara, då hela sosse partiet har stormöte denna helgen, om Piketen, eller som det heter nu den Förstärkta Regionala Insatsstyrkan skall vakta mötet hela helgen lämnar jag osagt, men viss bevakning har ju alltid statsministern.

Jag bedömer risken för ett terrordåd i GBG som låg dock, det var givet att det skulle hända i Stockholm, om det nu skulle hända.
Citera
Medlem
irrljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjuvenFerdinand
Är det tryggt att befinna sig i förorterna? Jag tänker på förorter i stil med Svedmyra, Bromma Högdalen och Haninge där jag har släkt och vänner...

Svårt att säga, enligt polisen ska det varit skottlossning i Rotebro dock behöver detta inte ha något med dådet i Stockholm att göra. Flera centrum och samlingslokaler som typ gym har stängt och polisen är mer synlig än någonsin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in