2017-04-07, 18:24
Medlem
de.Montforts avatar
Jag har inte följt med helt Var det en skottlossning i samband eller bara ett rykte?
Citera
Medlem
Mikessons avatar
Oerhört anmärkningsvärt att han som kört lastbilen kommer undan så enkelt.

Och det sprids bilder från idag att polisen gripit minst en. Men det förnekas på presskonferensen?
Citera
Medlem
Att man lämnar nycklar i lastbil när man lastar ut är inget konstigt, som alla andra så tror man ju inte något ska hända.

"Det händer inte mig"

Sen undrar man om nu de bilder på delar av en människa är från dagens händelse vem gör sånt?

1. tar kort på en död människa
2. delar den utan tanke på att det finns anhöriga/bekanta/känsliga/normala människor som kan se ..?

Vad gör att man är så jävla sugen på WOOOOOOOOW COOLT.. o fyyyy fan såg du de där.. fy faaan..
att man gör sånt? Och vad är det för fel på folk som delar vidare?

Det är inte normalt och det är även oetiskt.
Citera
2017-04-07, 18:27
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordland
Precis alla inom alla branscher tummar på rutinerna.
Det är inget grovt brott att hoppa av bilen lite snabbt och hjälpa till med av- eller pålastningen, hederligt hyfs är närmare sanningen. Säkerhetsföreskrifter i all ära bör möjligtvis följas men terror var inte upphovet till rutinerna.

Absolut. Det är ett väldigt stressigt yrke och mycket lätt att snabbt hoppa ut och göra stoppet utan att krångla med nycklarna - jag gjorde som sagt nästan alltid så. Sen har garanterat alla företag en rutin att bilen ska låsas, men som du säger så tummas det av de flesta chaufförer.

Men jag är förvånad att det hände i Sthlm centrum med mycket folk i omlopp. Där skulle jag i alla fall jag vara noga med att låsa. Men den här chauffören har säkert haft sina skäl och rutiner som jag ändå förstår.
Citera
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
På sjukhusens intranät står det att 11 dött i attack och anslutande skador från attacken.
Kan någon bekräfta detta? (Antar att det är på Stockholms läns landstings intranät detta i så fall står?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag lyssnar just nu på inrikesminister Anders Ygeman:

"Det ser ut att vara ett attentat"

"Vi ska akta oss för att sprida rykten"

Jag har lyssnat på P1 sedan kl 15 ungefär, och ordet muslim eller islam har ännu inte nämnts en enda gång vad jag kan påminna mig.
Citera
Medlem
Qebuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Smällde ORDENTLIGT precis i Solna där jag bor. Hörde trots hög volym på elektronik och stängda fönster. Kan ha varit vad som helst men lite paranoid är man en hemsk dag som denna.
Hörde också smällen! Från Stadshagen.
Citera
2017-04-07, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jallabr0r
https://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/24683735/995/normal/a3913449ddc87/bildenpaman.jpg ska vara enligt aftonhoran gärningsmannen, eller något liknande.

inte läst allt ihopa, så om någon redan postat bilden ber jag om ursäkt!

Inte nödvändigtvis, det rör sig om en person som polisen vill få tag på och prata med. Kan vara en potentiell gärningsman men kan mycket väl vara en person som betedde sig misstänktsamt i samband med dådet.

Vi får hoppas på att någon kommer fram som känner igen personen på kläderna...för ansiktet är ju i dålig kvalité.
Citera
2017-04-07, 18:28
Medlem
Meyer_Lanskys avatar
Ok, dags för lite rasprofilering av sökt person. Det är något i anletsdragen som får mig att tänka Centralasien istället för Mellanöstern. Mer afghan/uigur/valfri -stan än Mellanöstern. Vad tänker övriga?

https://polisen.se/Kontakta-oss/Tipsa-polisen/Hjalp-polisen/Stockholm/Polisen-vill-komma-i-kontakt-med-personen-pa-bilden-/
Citera
2017-04-07, 18:29
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nötallergiker
Så har svenskarna fått uppleva en del av det som syrierna nu flyr från. Man kan hoppas på lite mer förståelse nu.

Fruktansvärt.
Flyr? De flesta flyr knappt utan vill ha allt serverat på ett silverfat, helst guld. När dom väl hört hur resterande "flyktingar" får det i Sverige är det väl självklart dessa pack tar tillfället i akt med offerkoftan.
Citera
Medlem
Lazeeboys avatar
Läste att brandlarmet gått i Åhléns-huset i ögonblicket innan lastbilen dundrade in mot huset. Knappast ett sammanträffande.

Tacksamt att så få är skadade/döda. Men, ska man se allting objektivt så är det ett väldigt dåligt genomfört terrordåd. Varför körde man in i Åhléns? Tappade man kontroll? Varför fortsatte man inte gatan ner?

Summa summarum så visar det här dessvärre hur pass lätt det är att genomföra ett terrordåd. Vem som helst kan när som helst bära in en ryggsäck med sprängmedel på en buss eller ett tåg utan att någon har kontrollerat innan. Samma som att man utan problem kan ta en bil och köra in i folk bara sådär.

Nu är det väl tack och lov inte alltför många som är så pass dumma i huvudet att de skulle få för sig att genomföra aktioner som dessa, men det visar tyvärr på hur pass nära döden vi är - dagligen.

Sänder mina tankar till alla drabbade.
Citera
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Kan någon bekräfta detta? (Antar att det är på Stockholms läns landstings intranät detta i så fall står?

Sjukhusen har bara sagt att de har "en handfull" med skadade.. vad de nu betyder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in