2017-04-07, 18:05
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Nu ska man inte spekulera för mycket, men om det visar sig att det är en hemvändande IS-terrorist som ligger bakom attacken kommer regeringen, och inte minst Alice Bah Kunke, få en del politiska problem.

Problemen stannar inte bara där.

Jag tror inte politikerna förstår hur allvarlig situationen är.
Ytterligare attacker och situationen kommer att bli riktigt illa.
Politiskt och säkerhetsmässigt.
Citera
2017-04-07, 18:06
Medlem
Niklas Svensson‏Verifierat konto @niklassvensson 1 minför 1 minut sedan
Mer
TV4 ställer in kvällens Lets Dance.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barskeback
Det är vad jag tänker också. Men om han svängde in och började gasa så kan man ju tänka sig att det tar lite tid att få upp fart med en lastbil full med öl så folk hann flytta på sig. Sen är ju drottninggatan väldigt bred så det finns ju gott om utrymme att flytta på sig som tur är.
Varför han kraschade in i ingången på Åhléns istället för att fortsätta neråt mot Gamla Stan kan man ju fråga sig.

Drottninggatan är bred, och så finns det stenlejon och bänkar som man inte vill köra in i. Rätt lätt att undvika en skenande lastbil där, bara att hålla sig på den sidan av bänkar och lejon där bilen inte är.
Citera
Medlem
Allt det här snacket om skottlossning på olika platser var bara snack?
Citera
Medlem
Graf.Mensdorffs avatar
Jag är hittills imponerad av agerandet från myndigheternas sida. Hade väntat mig mer handfallenhet. Kanske för att det inträffade i huvudstaden.
Citera
2017-04-07, 18:08
Medlem
Kozitass avatar
Anmärkningsvärt, Terrormisstänkt släpptes – greps direkt av Säpo, Häktningen för den 30-åriga man som åtals för terrorbrott vid Malmö tingsrätt gick hävdes under dagen.

Mannen försattes på fri fot men ska omedelbart ha omhändertagits av Säpo, skriver Skånska Dagbladet.

Mannen ska enligt uppgifterna inte ha hunnit lämna rummet. Anledningen uppges vara att han misstänks vara beredd att utföra ytterligare terrorbrott.

30-åringen misstänks ha utfört brandattentatet emot en shiamuslimsk moské i Malmö under oktober 2016.

Under gårdagen rapporterades att frun till den terrormisstänkta mannen under förhör har hotats av Säpo.

http://24malmo.se/.../terrormisstankt-slapptes-greps.../

Citera
Medlem
Ober-sturm-bahn-fuhrers avatar
Tja, man får tyvärr beklaga dom döda..

Men är någon egentligen förvånad???
Sverige har ju verkligen jobbat på att importera problem..

Tack Löven, Reinfeldt, Mona Sahlin, Göran Persson, Maud Olofsson, Alf Svensson, Birger Schlaug, Jonas Sjöstedt, Gudrun Schyman och alla ni andra.. Tack så mycket!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHellis
Nej det får de inte.
Ådalen 31 är anledningen.
Jag låter hellre polisen ta sin tid än 50 finniga 19 åringar med AK5or leka krig i våra städer.

Helt fel. Det är ändrat sedan några år tillbaks.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagtroratt
och tills dess.... knyt häven lite hårdare i fickan.

Patetisk.

Vi får se vad som kommer att hända de kommande åren, kompis.
Citera
Medlem
Virens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Får vi ens kalla in militär i Sverige bara sådär?

Försvarsmakten ska kunna ge stöd till samhället. Likt vid Arbogabranden var försvarsmakten delaktig i arbetet. Vid terroristbekämpning kan försvarsmakten nyttjas som en ytterligare resurs.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2006343-om-forsvarsmaktens-stod-till_sfs-2006-343

I denna händelse kommer FM underordna sig polisen / säpo / regering. dock med befintlig ledningsstruktur. Försvarsmakten består även av olika delar såsom Militärpolis (MP) vilka kan komma att ge annat stöd än andra förband.
Citera
2017-04-07, 18:09
Medlem
Undrar om folk som tjatar om att gränskontrollerna ska avskaffas är tysta nu ett tag framöver?
Citera
2017-04-07, 18:09
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willzor
Jag har en syster som ringde mig sekunder efter att lastbilen stannat.
Tydligen så hoppade en man ut och skrek,
han ska ha skrikit saker (för henne) oigenkännligt.

Han skall ha haft ett leende och gått ut med händerna "i luften" liknade ett "vinnande scenario".

Fortsätter när mer info kommer.
Finns det mer info? Hur var den mannen klädd? Är det mannen med grön jacka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in