2017-04-06, 21:49
Medlem
Peripheryys avatar
Jag älskar ghost musik och jag kommer köpa nästa skiva. Så tro inte att jag ogillar musiken.
Citera
2017-04-06, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sattyg
Ja det köper jag.
Men tänkte mer på om de kan tänkas få så pass mycket i pengar att TF (bolag), inte har så mycket i kapital och tvingas i konkurs.. alternativt Klarna-utbetalningar resten av TF´s liv.
Eller pratar vi en reasonably stor summa som täcker lite sveda och värk?
Bra fråga. De yppar på 200tkr eller vad som anses skäligt så plus/minus någonstans därikring kanske? Tror summan är mer symbolisk, då den delat på fyra är relativt liten. De kanske är nöjda med att påvisa behandlingen och få ut siffrorna från bolagen.
Citera
2017-04-06, 21:54
Medlem
sattygs avatar
Samtliga (läs Samtliga) bandmedlemmar, lär ju ha slinkit in på detta forum nån gång under sin karriär och skrattat alt gråtit över vad som skrivits..
Vore guld att veta vad de tycker om Detta. Vart tog Idefix vägen

Och visst fan pågår det en rättslig prövning i fallet Ghost, så de får kanske inte uttala sig allt för mycket just nu iaf.. kom jag på.
men under ett alter ego går ju det mesta
Senast redigerad av sattyg 2017-04-06 kl. 21:56.
Citera
2017-04-06, 21:56
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iCunt
Seger SS och co. och ekonomisk uppgörelse. Utan att ha sett bilagorna går jag på magkänsla. Tycker de verkar ha duktigt på fötterna då de väljer att outa det via media.

Jag säger inte att din magkänsla har fel men tycker att detta är värt att ta igen och i mina ögon precis vad det handlar om:

Vid ett möte hemma hos SS den 2 mars 2011, vid vilket TF, GL, SS, MP, AH och MR närvarade, bekräftade medlemmarna att TFs roll skulle vara att vara bandledare och skriva bandets låtar. Övriga personer skulle i huvudsak verka som musiker i bandet. TF skulle svara för estetiska frågor, men samråda med övriga medlemmar.

OCH, man får ifrågasätta de 4 utan att få personliga påhopp kan jag känna så lite känner jag att den "sidan" får lugna ner sig, faktiskt läsa ordagrant vad Pete Blakk skriver och be om ursäkt. Det tolkas från båda håll, skrivs i affektion och blir argt och dumt när det ju handlar om ett band vi alla gillar....märkligt!

Nu höjer vi alla nivån utan att sjunga We Shall Overcome!
Citera
2017-04-06, 22:00
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Bra fråga. De yppar på 200tkr eller vad som anses skäligt så plus/minus någonstans därikring kanske? Tror summan är mer symbolisk, då den delat på fyra är relativt liten. De kanske är nöjda med att påvisa behandlingen och få ut siffrorna från bolagen.
Ja, jag reagerade också på den lite märkliga summan. Undrar lite vad de tänker?

Är detta bara början och jag förstår fortfarande inte riktigt varför inga av de tidigare är med? Mister de "rättigheter" från tidigare tid i bandet i och med att de lämnar?
Citera
Medlem
sattygs avatar
Citat:

jo men den struntsumman borde väl nåt bolag kunna punga ut (per medlem? eller totalt?), och sen inkasserar de snabbt iaf via skivor och merch och dylikt.
Är ju 800 blås i värsta fall.. eller 200 laxar (50 per snubbe? haha, vad täcker det?)

Måste ju minst ha varit en knäpp på näsan på TF likväl som penga-faktorn.
Citera
Medlem
Monotheists avatar
Nu har jag inte lusläst hela stämningstjosan, men visst är det så att Linton Rubino inte nämns som medlem? Inte så långt jag läst dårå...
Citera
2017-04-06, 22:01
Medlem
sattygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Jag älskar ghost musik och jag kommer köpa nästa skiva. Så tro inte att jag ogillar musiken.

Samma här" Fullkomligt älskar musiken och spektaklet..
Sen vem som är kroknäsa och vem som är skäggbarn och vem som blåst vem.. det är ju tråkigt och ledsamt, pissigt.. men musiken Ghost kommer även i fortsättning, iaf för mig vara asbra och kul
Citera
2017-04-06, 22:03
Medlem
Lavettens avatar
Det är mycket snack om att dela kakan och att vissa personer i bandet inte är värda så mycket för att de inte är "hjärnorna" bakom bandet. Då undrar jag:

Om du ska köpa en tavla. Vem är mest värd pengarna du ska betala?
1. Den person som bestämt vad motivet ska bestå av eller
2. Konstnären som hållit i penseln och målat tavlan?

När man läser stämningsnasökan ser man tydligt att bandmedlemmar tagit av sina egna gager för att investera i bandet. Medlemmarna har hjälpts åt att boka spelningar. Man har gemensamt ställt upp på promotion-aktiviteter som att delta i mängder av photo-sessioner, signeringar, små uppträdanden i skivbutiker etc. Man har även hjälpt till att sprida namnet och musiken på de sätt man kan. Sedan har man självfallet varit med på turnéerna och slitit. Högst troligt har det inte varit i närheten lika glamoröst som när Metallica reser runt. Dessutom har Simon haft sin privata studio till förfogande och agerat ljudtekniker.

TF har skrivit det mesta låtmaterialet men enbart baserat på det kan de flesta av oss här inte påstå att de andra medlemmarna varit lata. Det vet vi inget om. Kanske har de skrivit oändligt med material men att det inte tilläts att spelas in. Åter igen. Bandmedlemmar med kontrollbehov kan bromsa kreativiteten hos de övriga i gänget rätt snabbt.

Att vara medlem i ett band som Ghost där det turneras så flitigt som det gjorts de senaste åren kan vara kärvt. Först ska du ha ekonomin att röra dig med när du är ute. Samtidigt ska man ha pengar över att betala de räkningar som ligger hemma på hallmattan. För att detta ska hålla en rimlig nivå måste man troligtvis ha en något högre lön som artist än vanliga knegare för att kunna leva sunt och stressfritt.

De flesta band startas av kompisar. Man är ett gäng som har kul och drömmer om rockstjärnelivet. Man åker över hela landet, kanske någonstans i Europa, för att lira för småpengar som täcker en bråkdel av vad resor, mat och övernattning kostar. Man går back många gånger om. Om/när det sedan börjar att röra på sig sätts vänskapen på prov. Då är inte musicerandet längre bara en rolig grej kompisar emellan. När hobbyn blir ett arbete och förutsättningarna inte längre är lika - då blir det så här. Tyvärr. Det finns det otaliga exempel på i historieböckerna.
Citera
2017-04-06, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monotheist
Nu har jag inte lusläst hela stämningstjosan, men visst är det så att Linton Rubino inte nämns som medlem? Inte så långt jag läst dårå...
Exakt vad jag reagerade på i stämningen. Har han agerat inhyrd musiker som TF velat att resten av bandet skulle göra framgent?
Citera
2017-04-06, 22:07
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavetten
Det är mycket snack om att dela kakan och att vissa personer i bandet inte är värda så mycket för att de inte är "hjärnorna" bakom bandet. Då undrar jag:

Om du ska köpa en tavla. Vem är mest värd pengarna du ska betala?
1. Den person som bestämt vad motivet ska bestå av eller
2. Konstnären som hållit i penseln och målat tavlan?

När man läser stämningsnasökan ser man tydligt att bandmedlemmar tagit av sina egna gager för att investera i bandet. Medlemmarna har hjälpts åt att boka spelningar. Man har gemensamt ställt upp på promotion-aktiviteter som att delta i mängder av photo-sessioner, signeringar, små uppträdanden i skivbutiker etc. Man har även hjälpt till att sprida namnet och musiken på de sätt man kan. Sedan har man självfallet varit med på turnéerna och slitit. Högst troligt har det inte varit i närheten lika glamoröst som när Metallica reser runt. Dessutom har Simon haft sin privata studio till förfogande och agerat ljudtekniker.

TF har skrivit det mesta låtmaterialet men enbart baserat på det kan de flesta av oss här inte påstå att de andra medlemmarna varit lata. Det vet vi inget om. Kanske har de skrivit oändligt med material men att det inte tilläts att spelas in. Åter igen. Bandmedlemmar med kontrollbehov kan bromsa kreativiteten hos de övriga i gänget rätt snabbt.

Att vara medlem i ett band som Ghost där det turneras så flitigt som det gjorts de senaste åren kan vara kärvt. Först ska du ha ekonomin att röra dig med när du är ute. Samtidigt ska man ha pengar över att betala de räkningar som ligger hemma på hallmattan. För att detta ska hålla en rimlig nivå måste man troligtvis ha en något högre lön som artist än vanliga knegare för att kunna leva sunt och stressfritt.

De flesta band startas av kompisar. Man är ett gäng som har kul och drömmer om rockstjärnelivet. Man åker över hela landet, kanske någonstans i Europa, för att lira för småpengar som täcker en bråkdel av vad resor, mat och övernattning kostar. Man går back många gånger om. Om/när det sedan börjar att röra på sig sätts vänskapen på prov. Då är inte musicerandet längre bara en rolig grej kompisar emellan. När hobbyn blir ett arbete och förutsättningarna inte längre är lika - då blir det så här. Tyvärr. Det finns det otaliga exempel på i historieböckerna.
Simon var det väl även som fixade in nya musiker till bandet? Så han har ju bidragit på andra sätt.
Citera
2017-04-06, 22:08
Medlem
sattygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monotheist

MARMOTH!! Är detta Juck-Pelle som vi kallade honom?
Han var väl inte med allt för länge vill jag minnas... han kanske fick hoppa in för 15 minuter av fame.. kanske var betalt nog för grabben
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in