2017-04-06, 19:28
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LazarRS
Stort av han, hade lätt fått mii röst om han ställde upp i valet till Riks Dagen

företaget gjorde 240.000.000 i vinst förra året. Vad är haken ?
Citera
2017-04-06, 19:32
Medlem
Inaniss avatar
Med tanke på utdelningarna han får så är det ju inte så mycket. En fin gest som brukar uppskattas av arbetarna dock. På något vis sticker inte utdelningar lika mycket i ögonen som en hög lön, lite underligt egentligen men det är likadant för mig.
Citera
2017-04-06, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Va i helvete, detta är helt sjukt löjligt att det blir ens en artikel av Hahahahaha JAG vet personligen säkert minst 30 st i min umgängeskrets / bekantskapskrets som driver företag och inte tar ut någon lön....herregud slå på lite bolag med 10-15 miljoner i omsättning på allabolag.se och titta på löner till vd och styrelser inte alls är särskilt vanligt, har man ett stort kapital privat så tar man aktieutdelning istället och det är precis vad denna VD gör. Av skattemässiga skäl.
Fast då gäller det att han är ensam ägare om han ska tjäna på det. Höjer de utdelningen får alla aktieägare del av det!
Citera
2017-04-06, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laserbeamer
Det som gör att det blir artikel är att det är ovanligt för en börsbolags VD att ta ut så lite. Jag vet ingen annan VD på börsen som gör det. Håller helt med att det är vanligt bland mindre bolag.

Steve jobs fick ut motsvarande belopp (en USD) som lön. Istället har man ett lönsamt aktieprogram.

Om man vill vrida ytterliggare på det så är det många styrelseproffs och konsulter som inte tar ut "lön". Och istället fakturerar via egna företag och sedan tar ut i aktieutdelning. Dessa brukar ju självklart villja komma upp i brytpunkten först.
Citera
2017-04-06, 20:14
Medlem
Paradox är grymma bra gjort. Givetvis har han stålar så det räcket men coolt ändå!
Citera
2017-04-06, 20:17
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LazarRS
Stort av han, hade lätt fått mii röst om han ställde upp i valet till Riks Dagen

Yep, samma här! Ett sådant initiativ är det enda som behövs för att jag ska få full tillit till en högst främmande person som ska ta hand om aspekter som kan komma att påverka mitt och andras liv.
Senast redigerad av Observerad 2017-04-06 kl. 20:19.
Citera
2017-04-06, 20:38
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Och vad får han i bonus osv?

Han äger aktier i företaget för 2 miljarder så han har nog inte ont om pengar iallafall.
Citera
2017-04-06, 20:50
Medlem
MagisterBisters avatar
Tja, om han hade tagit ut sin lön och sparat vartenda öre så hade han ökat sin förmögenhet med 0,06% om året. Det kan nog kännas som om det kvittar.
Citera
2017-04-06, 21:12
Medlem
mbrodins avatar
Det är stort av chefer att ta dessa beslut.. det är svenska motsvarigheten till "One-Dollar Sallary". En hel del stora chefer som gör detta, men som många redan påstått tjänar dem mycket ändå på det här.
Citera
2017-04-06, 21:23
Medlem
Scapulas avatar
Detta var väl bara ett sätt att visa att han har så jävla mycket cash att han faktiskt inte behöver någon lön. Skänk pengarna till välgörande ändamål istället om han vill visa hur god han är, vem fan bryr sig om han tar ut lön eller låter pengarna stanna i hans eget företag? Mer anmärkningsvärt vore det om en anställd VD skulle göra samma sak.
Citera
2017-04-06, 21:29
Medlem
Sqeptisks avatar
Lägre lön än Trump alltså (har väl inte riktigt framkommit i svensk "media", men tar ut 1USD i årslön som president). Snygg gest från båda!
Citera
2017-04-06, 21:42
Medlem
Om han bara ser sig värd 1 krona i lön måste man ju fråga sig om han är rätt man för jobbet...

Nej, detta är bara PR. Är det sådant här man sysslar med ska man nog hålla sig borta från det företaget. Kan inte företaget via sina produkter locka rätt intresse så är det naivt att tro att lite teater från VD ska lösa alla problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in