2017-04-06, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag käftar inte. Jag pratar av erfarenhet. Jag har varit med om att lager på bussar gått varma till den grad att navcentrum och delar av fälgen blivit varma.

Vilken expertis har du mot detta?
Frågan är vilken expertis du har?

Jag tycker du ska åka ner till närmsta bussgarage och studera hur en buss fälg ser ut och när du ändå håller på så kan du studera hur ett nav ser ut, när du gjort detta så kan du hoppa på en turistbuss och åka en sådär tio mil och sedan känna på fälgen om du kommer åt eftersom de oftast för aerodynamikens skull är utrustade med kapslar.
Eftersom du säger dig vara så lärd så ska du sedan kunna avgöra om värmen kommer från själva däcket viket kanske inte är så svårt eftersom du ju är van så vet du ju att tunga lastbilar och bussar blir betydligt varmare i däcken än din lilla Fiat du kör till vardags, när du sedan avgjort detta så ska du då ta reda på om värmen kommer från inbromsning eller ett lager och där blir det fel i din beskrivning hur man upptäcker ett skadat hjullager en varm fälg indikerar i första hand på anliggande broms..
Är en fälg varm pga ett lager så har det redan skurit ganska ordentligt så då hjälper det knappast att känna på fälgen vid varje stopp då det redan är försent, dessutom måste man vara både döv samt inte ha rätt känsla för fordonet man kör om man inte märkt det tidigare.
Din erfarenhet säger mig inte ett skit kallar du det expertis.
Citera
2017-04-06, 05:30
Medlem
arnekos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Du kan inte kopiera artikeln som pdf eller något. Den är PLUS

Är plus medlem där men hur gör man ett pdf format? Ä helt ute o cykla nä e gäller sådana grejer.
så lite hjälp så fixar ja in den artikeln sen efter jobbet .
Citera
2017-04-06, 05:34
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Upphandling? Offerter? Beställning möjligtvis...med ett par telefonsamtal för att kolla priser... I synnerhet ifall de rest med BK Buss föregående resor...

Hur vi än vrider och vänder på alla miljontals teorier så kokas allt ner till:

1st buss och dess skick.

1st chaufför och dennes skick och agerande.

Utifrån bussens och vägens skick ligger ansvaret fullt ut på chauffören.

Vill absolut inte få chaffisen hängd. Han har fått livstid redan.

VTK:
Citat:
Hastighet

60 § Fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande körbanan eller vägrenen som han kan överblicka och framför varje förutsebart hinder. Förordning (1985:380).

1st väg och dess skick

xst andra på vägen som kan vara påverkande till olyckor.

Vi får se vad man kommer fram till men just nu verkar de hittat ett fenomen som nog är jäkligt vanligt. Förare av bussar och lastbilar med max körtid som före färden har kört annat fordon som INTE registreras som körtid.

Om en skola anordnar en resa så kallas det upphandling. Offentlig upphandling.
I denna typ av resor borde en riktig upphandling med kvalitetssäkring av vad man får vara viktigt.
Om fel hittas hos bussbolaget kan den som genomfört upphandlingen av resan även bli skyldig.

Hur säkrade de upp (kollade) att det var en säker resa de bokade och beställde?
Var det lägsta pris som gick före kvalitet? Eller föll valet på bussbolaget på att de efter kontroller visade sig vara ett bra och säkert företag?

Att tänka på för all föräldrar vad deras barn utsätts för.
Citera
2017-04-06, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Fast, hur ska chauffören kunna åka dit?
Vad har han gjort för fel enligt dig?
Att han har somnat vid ratten, pratat i telefon eller pillat på mobilen känns ju inte helt otroligt.
Citera
2017-04-06, 06:42
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Vad ska han åka dit på?
Vilket fusk insinuerar du att han gjort sig skyldig till?

Körperioden inte vara längre än 4h30.
På något sätt stämmer inte tiderna hur jag än pusslar, men det är klart att jag kan ha fattat fel eller att det finns ett nätverk av kryphål, men jag får inte ihop det.
Utredningen kommer ju att gå igenom vad föraren har kört innan också så man får hela historiken.
Bara vänta och se...
Citera
2017-04-06, 06:53
Medlem
[quote=Pisseman|60368115]
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1

Från ett inlägg länkat ca en sida längre bak i tråden: https://postimg.org/image/mgnejvo4x/

Bussen hade ju uppenbarligen varit ned i dikeskanten redan tidigare, om spåren som länkas i citatet kommer från bussen vill säga.

Dessa spår antyder i alla fall att chauffören lyckats få upp bussen på vägen, men inte lyckats hålla kvar den där. Detta finnar jag en aning intressant. Notera också att spåret i asfalten antyder att inte hjulet ligger an mot vägen ordentligt.
Citera
2017-04-06, 07:13
Medlem
"Färden var vinglig" berättade en flicka som hade vaknat
Då satte hon på sig säkerhetsbältet och somnade igen
Sedan vaknade hon när bussen låg i diket och hon lyckades krypa ut ur bussen

Det var en erfaren busschaufför

Jag tror inte att han har somnat - jag tror att det var fel på bussen

Felet chauffören har gjort då är att chansa och fortsätta köra trots fel på bussen
Citera
2017-04-06, 07:15
Medlem
Vilken tragedi, ofattbart
Citera
2017-04-06, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Frågan är vilken expertis du har?

Jag tycker du ska åka ner till närmsta bussgarage och studera hur en buss fälg ser ut och när du ändå håller på så kan du studera hur ett nav ser ut, när du gjort detta så kan du hoppa på en turistbuss och åka en sådär tio mil och sedan känna på fälgen om du kommer åt eftersom de oftast för aerodynamikens skull är utrustade med kapslar.
Eftersom du säger dig vara så lärd så ska du sedan kunna avgöra om värmen kommer från själva däcket viket kanske inte är så svårt eftersom du ju är van så vet du ju att tunga lastbilar och bussar blir betydligt varmare i däcken än din lilla Fiat du kör till vardags, när du sedan avgjort detta så ska du då ta reda på om värmen kommer från inbromsning eller ett lager och där blir det fel i din beskrivning hur man upptäcker ett skadat hjullager en varm fälg indikerar i första hand på anliggande broms..
Är en fälg varm pga ett lager så har det redan skurit ganska ordentligt så då hjälper det knappast att känna på fälgen vid varje stopp då det redan är försent, dessutom måste man vara både döv samt inte ha rätt känsla för fordonet man kör om man inte märkt det tidigare.
Din erfarenhet säger mig inte ett skit kallar du det expertis.
Jag har kört ungefär 300000 mil buss och kanske 80000-100000 mil tung bil (olika konstellationer - bil och släp till viss del men mest med trailer). Visst det gör mig inte till nån sorts expert men en lagervarmgång kommer tidig, i låga, initiala farter och sprider sig inifrån och ut, är min erfarenhet.

En broms som ligger an på en buss, märker man redan när man tomkör på garagaegårn.

Jag skrev att man ska kolla redan efter några kilometer och visst man hör lagret, om det är ett framhjul men värmen kommer först.
Senast redigerad av NurseRatched 2017-04-06 kl. 07:54.
Citera
2017-04-06, 08:19
Medlem
goofers avatar
Jäkla tjat om fel på bussen.

Föraren överlevde ju och har inte nämnt något om fel på bussen.

Om det är som ni tror så va ju föraren vaken och klar, då borde han väl vetat om det va något fel på bussen? Han är ju ändå en erfaren förare.

En mycket viktig fråga är hur föraren sov dagarna innan körningen, normala 60 åringar brukar vara morgonpigga. Kanske kunde han inte sova på dagen innan körningen?

Det som behöver utredas med är arbetsförhållandena och säkerhetstänket på Bergkvara.
Senast redigerad av goofer 2017-04-06 kl. 08:53.
Citera
2017-04-06, 08:20
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Att han har somnat vid ratten, pratat i telefon eller pillat på mobilen känns ju inte helt otroligt.
Så kan det vara men då ska ju det bevisas också.
Citera
2017-04-06, 08:22
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Körperioden inte vara längre än 4h30.
På något sätt stämmer inte tiderna hur jag än pusslar, men det är klart att jag kan ha fattat fel eller att det finns ett nätverk av kryphål, men jag får inte ihop det.
Utredningen kommer ju att gå igenom vad föraren har kört innan också så man får hela historiken.
Bara vänta och se...
Men att köra en bil som inte omfattas av förordningen räknas som annat arbete, inte som körtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in