2017-04-06, 00:39
Medlem
letsdoits avatar
Initialerna ändrade...

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Vem har pekat ut vem?
Jag vet att det är många att hålla reda på, men något måste väl vara fel här?

–
JJ:s försvarare har sagt att det är "19-åringen (syftande på MR) som har satt dit honom". -
Senast redigerad av letsdoit 2017-04-06 kl. 00:42.
Citera
2017-04-06, 00:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
JJ:s försvarare har sagt att det är "19-åringen (syftande på MR) som har satt dit honom".

OK, så hade jag uppfattat det.
Sedan var det frågan om vem som berättat för MR. Jag trodde tidigare att det var JM som berättat, men såg någonstans att det var någon annan, ev. för oss okänd, som berättat för MR om att JM låtit mörda Aki.
Vet vi vem som berättat för MR?

–
Senast redigerad av lasternassumma 2017-04-06 kl. 01:40.
Citera
2017-04-06, 00:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
OK, så hade jag uppfattat det.
Sedan var det frågan om vem som berättat för MR. Jag trodde tidigare att det var JM som berättat, men såg någonstans att det var någon annan, ev. okänd, som berättat för MR om att JM låtit mörda Aki.
Vet vi vem som berättat för MR?

–
Nej, det vet vi inte. - Men det bör ha varit en lösmynt och impulsiv/aggressiv person...
Citera
2017-04-06, 01:03
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Nej, det vet vi inte. - Men det bör ha varit en lösmynt och impulsiv/aggressiv person...

Låter som en beskrivning som kan stämma in på en 25-åring som omnämnts tidigare…

–
Citera
2017-04-06, 01:09
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Som jag förstår är svensk lagstiftning ganska tydlig när det gäller häktning:
"Häktning är ett straffprocessuellt tvångsmedel som kan användas för att under en längre tid frihetsberöva personer som är misstänkta för grövre brott."

I en del länder finns begreppet "skyddshäkte", protective custody. Det kan användas för att skydda mot andra eller andra intagna, i USA, t.ex. Begreppet har också en mörkare historia. Under WW2 placerades oliktänkande och judar i 'Schutzhaft', officiellt som skydd mot en "berättigad" vrede från allmänheten.

Så här skrev Lexbase när JJ häktades och släpptes:
https://www.lexbase.se/nyheter/sommarstugemordet-jafar-jafari-haktas-for-mord-pa-johanna-mollers-make/1119?
https://www.lexbase.se/nyheter/sommarstugemordet-jafar-jafari-slapps-ur-haktet/1191?

Dom uttrycker sig ovanligt frispråkigt när det gäller personuppgifter, IMO.

–

Intressant nog försvann båda uppgifterna ovan från Lexbase nästan genast efter att jag länkat till dom…

Det här är vad Lexbase just tog bort:

https://s27.postimg.org/lyk4k7ilf/lexbase_jj_haktas_slapps.png

–
Citera
2017-04-06, 01:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Låter som en beskrivning som kan stämma in på en 25-åring som omnämnts tidigare…

–
Ja - och det låter också som att han och MR suttit och snackat ekonomi - vilket vid sidan av droger bör ha varit ett gemensamt intresse. - Lite peptalk, kanske..?
Citera
2017-04-06, 07:28
Bannlyst
Citat:

Redan den 12/8 2016 alltså innan första anhållan på JM och MR var IF i media dagligen och
berättade öppet om "drunkningsfallet" utan tanke på sekretess inför ev kommande åtal vilket
säkert JM advokat har full koll på.
Citera
2017-04-06, 08:13
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Vet vi att han blev utpekad av någon i den närmsta kretsen? Kan det vara så att något eller någon helt annan avslöjat att han /kan ha/ varit involverad på något sätt? Noja är det farligaste man kan drabbas av när man ägnar sig åt skumma saker och det kan vara till annan nytta för utredningen.
Om det är så att han inte har utpekats av MR, då är MRs trovärdighet inte naggad av just denna händelse - möjligen av andra saker.
Jag frågade förresten tidigare om JJ möjligen häktats av utredningsstrategiska skäl, men ingen av er har reagerat, så frågan var kanske dum. Berätta det i så fall, så jag slipper grubbla.
Varför skulle MRs trovärdighet vara naggad i kanten för att han pekat ut JJ? JJ är ju säkerligen skyldig trots att det kanske inte går att bevisa. Aldrig att MR skulle hitta på något sådant, det kan ju ge honom problem när han kommer ut dessutom.
MR har gjort en fruktansvärd handling men är den enda som talar sanning här, må vara för egen vinnings skull.
Citera
2017-04-06, 08:22
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsFold
JJ var nog behjälplig för att få utredarna och åklagarna att förstå att den som pekade ut honom inte är trovärdig. Själv tycker jag det är konstigt att åklagaren inte tog reda på trovärdigheten före häktningen och ännu mer intressant om Ak* ens var mördad?
VARFÖR har MR hittat på att JJ har mördat/varit behjälplig vid mordet på Aki?
Vad vinner han exakt på det?
Citera
2017-04-06, 08:22
Medlem
Honan6s avatar
Nystanet med de många trådarna där Johanna inte kan sticka längre

Johannas nystan är en riktig härva, men många av trådarna sitter inne med intressanta fakta. Problemet är att i stort sett alla dessa trådar är kriminellt belastade och de kanske t o m fruktar för sina liv. Inte så konstigt, med tanke på alla tidigare händelser som vi vet om och det finns antagligen fler händelser som inte har belysts ännu.

Jag tror inte att bara flyktinghandelns kassa och livförsäkringar har varit en drivkraft för Johanna. Jag tänker på hur hon använt sig av drogberoende människor i sina förehavanden att få sin vilja fram. Var det hon som försåg sina lakejer med drogerna? Det har ju tidigare talats om hur hennes grannar tyckt det varit mycket spring i trapphuset. Var hennes lya en knarkcentral med varor från de kriminella vännerna i Uppsala, som även dem driver flyktingboenden?

Vi lär nog inte få några svar av de kriminella trådarna i nystanet - de vill nog inte ha ett skott i pannan av någon yngling som får i uppdrag att varna/döda mot knark och pengar.

Dock bör det vara i trådarnas intresse att Johanna sitter där hon sitter och inte kan sticka nystanet längre. Kanske vi får se några fler anhållanden och häktningar av utredningstekniska skäl. Det är nog så viktigt att Johannas restriktioner kan fortsätta, så att utredarna kan samla bevis till åklagarna i lugn och ro.

Johanna får fortsätta att njuta av den goda maten i häktet ett tag till. När hon äntligen får framträda i tingssalen kommer hon att njuta ännu mer. Är det så att hon även är en kanal i en stor knarkcentral, så är det viktigt för henne att de andra i den trådhärvan får se/veta att hon håller tyst om saker (tänkte på hennes tidigare begäran om öppna dörrar).
Citera
2017-04-06, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Nystanet med de många trådarna där Johanna inte kan sticka längre

Johannas nystan är en riktig härva, men många av trådarna sitter inne med intressanta fakta. Problemet är att i stort sett alla dessa trådar är kriminellt belastade och de kanske t o m fruktar för sina liv. Inte så konstigt, med tanke på alla tidigare händelser som vi vet om och det finns antagligen fler händelser som inte har belysts ännu.

Jag tror inte att bara flyktinghandelns kassa och livförsäkringar har varit en drivkraft för Johanna. Jag tänker på hur hon använt sig av drogberoende människor i sina förehavanden att få sin vilja fram. Var det hon som försåg sina lakejer med drogerna? Det har ju tidigare talats om hur hennes grannar tyckt det varit mycket spring i trapphuset. Var hennes lya en knarkcentral med varor från de kriminella vännerna i Uppsala, som även dem driver flyktingboenden?

Vi lär nog inte få några svar av de kriminella trådarna i nystanet - de vill nog inte ha ett skott i pannan av någon yngling som får i uppdrag att varna/döda mot knark och pengar.

Dock bör det vara i trådarnas intresse att Johanna sitter där hon sitter och inte kan sticka nystanet längre. Kanske vi får se några fler anhållanden och häktningar av utredningstekniska skäl. Det är nog så viktigt att Johannas restriktioner kan fortsätta, så att utredarna kan samla bevis till åklagarna i lugn och ro.

Johanna får fortsätta att njuta av den goda maten i häktet ett tag till. När hon äntligen får framträda i tingssalen kommer hon att njuta ännu mer. Är det så att hon även är en kanal i en stor knarkcentral, så är det viktigt för henne att de andra i den trådhärvan får se/veta att hon håller tyst om saker (tänkte på hennes tidigare begäran om öppna dörrar).
Hon sitter bra där hon sitter och kan inte sticka, möjligtvis virka sig en offerkofta.
Citera
2017-04-06, 09:39
Medlem
Citat:
Det kanske är långsökt, men det är inte helt omöjligt att Johanna "berättat" det själv, i en hot- eller skrytsituation?
Typ "jag kan få vem som helst dödad, dig också!" eller "nu har jag pengar på gång! Jag gjorde mig av med någon!" - fullt möjligt i påverkat och uppsluppet tillstånd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in