2017-04-05, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Vilken smörja, låt de som vet hur bussens teknik fungerar berätta istället!

Parkeringsbromsen kan inte låsa bromsarna under färd så vida det inte är halt. Med en stark motor kan du till och med köra iväg med parkeringsbromsen ansatt. Så nu utesluter vi fel på parkeringsbromsen tack!

Färdbromsen däremot är till för att "pallnita" totalt sex mycket stora skivbromsar kan lätt låsa alla hjulen om inte abs jobbar som den ska. Även med abs kommer hjul låsa sig på en buss med luftstyrning av bromsarna hinner inte absn släppa trycket så snabbt som det behövs.
Det blir bromspår även med fungerande abs.

Bästa däcken fram? Man kan ju hoppas på det men min erfarenhet är att så länge ett däck har mönster får det sitta kvar, man skiftar inte runt hjulen i onödan. Det kostar för mycket tid och arbete.

Fungerar P-bromsen skall fordonet vara omöjligt att rulla.
Dyngstopp.

Du verkar övertygad att han haft en dejt med John Blund.

Han har ju bromsat med båda framhjulen på banan. Det tyder ju på att han varit vaken.

Jag kan inte utesluta någon form av haveri med bromssystemet, kanske bak. Bakändan verkar ha varit i diket först.
Citera
2017-04-05, 11:17
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Din främsta egenskap är inte att tyda saker antar jag?

Om du tittar på bilderna över de gupp som finns i vägbanan, och sedan konsulterar någon du känner som har körkort så ska du se att han eller hon talar om för dig att de där guppen mycket väl kan påverka en stor hög buss såpass mycket i de farter vi talar om att den blir omöjlig att behålla kontrollen över.

Låt oss se vad utredningen visar.

Spår behöver inte synas på foton eller om man sitter högt upp heller för den delen beroende på hur ljuset faller. Jag kör ofta på Nynäsvägen i stockholm vid globen. Om man där kör mot stan efter påfart från sofielundsvägen så är det djupa spår i vägen. Om du då inte håller hårt i ratten så kan fordonet följa dessa spår själv du kan åka närmare 1 km i sträcka utan att själv behöva styra fordonet. Jag antar att förhållande kan vara liknande på det ställe eller strax innan där bussen tippade att fordonet började vingla till följd av spår i körbanan detta i sin tur ledde till att den höga tyngdpunkten gjort att bussen vält i diket.
Citera
2017-04-05, 11:18
Medlem
Tulliuss avatar
Om man tänker sig “schweizerostmodellen” (inlägg #1357) och följande risker
1) En rimligtvis rätt trött förare efter många timmars körning
2) Ett uppdrag där föraren måste köra nära maxhastighet hela tiden för att hålla sig inom lagens gränser för körtid
3) En sliten och smal väg
4) En buss som haft flera anmärkningar som kan påverka köregenskaper
5) En företagsgrupp som äger både buss och verkstad och själva kan ”släcka tvåor” utan oberoende kontroll
6) Passagerare där flera inte hade säkerhetsbälten på sig

så får man en situation där flera olika faktorer kan samverka på ett tämligen negativt sätt. Det är mycket möjligt att rättsväsendet kan hitta lagbrott på en eller flera av dessa punkter. Även om så inte skulle vara fallet så borde vi alla rannsaka oss själva och fundera över hur vi i vardagen agerar som gör att liknande situationer kan uppkomma.

När det finns vinstintressen inblandade så måste det finnas:
a) oberoende kontrollinstanser och/eller
b) kritiska köpare.
Oavsett politisk hemvist eller attityd till privatiseringar så är det naivt att tro att en fri marknad skall reglera sig själv utan varken a) eller b).

Det måste alltid vara ”billigt” att göra det rätta. Om man som köpare anlitar ett företag som måste ligga på gränsen till vad lagen tillåter så kommer det vara dyrt för företaget att göra det. I detta fall hade det troligtvis varit vettigt att minska farten, men då hade föraren riskerat att inte hinna fram inom 9/ev. 10 timmar med en missnöjd kund som resultat.

Vägar i glesbygd kommer av ekonomiska skäl alltid ha mindre marginal mellan hur fort det går att köra säkert och hastighetsbegränsningen än mer trafikerade vägar, annars blir det för dyrt att underhålla eller orimligt för arbetspendlare. Kör du vägen dagligen vet du var du behöver sakta ner beroende på väderlek eller säsong. Kör du där sällan skall du ta det litet lugnare.

Att låta en ackrediterad verkstad släcka tvåor fungerar troligen om reparationen är för en extern kund. Mindre lämpligt att man kan göra på samma sätt för en intern kund.

Vi måste komma tillbaka till en situation där barn och ungdomar i större utsträckning accepterar de instruktioner som vuxna i deras omgivning ger dem. Det finns gränser för hur bra det är att varje individ ifrågasätter och anser sig ha tolkningsföreträde över vilka regler som skall följas.
Senast redigerad av Tullius 2017-04-05 kl. 11:24.
Citera
2017-04-05, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Enligt AB var det ett relativt stort hål i vägen ca 500 meter framför den plats bussen stannade. Är inte helt otroligt att bussen började kränga och att chauffören misslyckades med att stabilisera bussen. När ett högt fordon väl blir instabilt är det svårt att återvinna stabiliteten, speciellt på en smal väg. Sen så verkar bussen i sig haft problem innan olyckan, om dessa problem funnits kvar kan hålet i vägen triggat igång dem.
½ km är en ganska lång sträcka, om bussen börjat kränga borde väl chauffören hunnit få ner hastigheten så han hade kontroll på bussen på ½ km?

Vet inte om detta däcksspår diskuterats tidigare: https://postimg.org/image/mgnejvo4x/,
Det kan förstås vara från något av alla de fordon som fanns på olycksplatsen som kanske ställt sig med hjulen utanför vägbanan.
Men kanske skulle kunna vara att bussen först gick av vägen där det inte direkt var en djup slänt, kom upp på vägen men krängde och vid försök att räta upp den girade av vägen. Men bägge däckssåren tyder på att bara högersidan gett märken i asfalten.
Det är lite svårt att tänka sig att ett parkerat fordon som ska ut på vägen gjort det spåret, borde väl kunna komma upp utan att ett hjul spinner?
Citera
2017-04-05, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Man blir förstås trött efter 10 timmar i tjänst, mentalt sett börjar ett arbetspass när man förbereder sig att åka till jobbet. Så räknar alltid den överbetalda eliten här i landet.
Jag kan inte reglerna men antar att de två 45 min rasterna som behövs för att få köra 10 timmar kan tas ut hur man vill bara inte körpasset blir längre än 4,5 tim. Möjligen att det varit bättre att ta ut rasterna så det blev 3,3 tim. körning åt gången.
I de flesta andra jobb kan man ta kort rast betydligt oftare, typ koppla bort jobbet 5-10 min då och då, hämta kaffe, dösnacka lite med en kollega osv. det går inte när man kör buss då måste man ha fokus hela tiden.

Jobbar man natt tar det lite tid att komma in i rutinen att sova dagtid. Har man varit ledig och levt dagtid några dagar blir första nattpasset drygt. Förmågan att sova på ”beställning” varierar, en del kan typ när som helst lägga sig och de somnar andra somnar bara när de verkligen behöver.
Det räcker med 1 45minuters rast på ett 10 timmars pass.Färdskrivaren räknar inte när du står still med bussen tex vid ett rödljus.
Citera
2017-04-05, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
½ km är en ganska lång sträcka, om bussen börjat kränga borde väl chauffören hunnit få ner hastigheten så han hade kontroll på bussen på ½ km?

Om bussen fick punktering kan det dröja tills däcket är nästan tomt innan den börjar kränga. 500m tar trots allt bara 20s. Fast då borde man inte misstänka brott.
Citera
2017-04-05, 11:29
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Det blir intressant att se vad som kommer ut av detta om det visar sig att chauffören somnat.

Hur mycket har chauffören sovit innan körpasset, det är inte bara att sno på dygnet.

Det skulle aldrig falla mig in som bilförare att köra natt med 4,5 timmar långa körpass. De få gånger jag gjort detta stannar jag minst varannan timme och tar kortare promenader. Endå har jag svårt att hålla mig helt klar när inget händer i trafiken. Blir det utstramningar av körreglerna?

Olyckor kommer alltid att ske. Inga allvarliga skador hade sannolikt skett om alla använt säkerhetsbälte. Hur skall detta kunna efterföljas?
Håller helt med, allt för många verkar redan nu vilja sända chauffören i fängelse på livstid, han mår nog dåligt som det är redan.

Jag själv gjorde en längre sen kvällskörning för några år sedan och insåg att jag nickat till tvärt utan föraning trots att jag hade åkt sent många gånger före det utan problem men den där gången gick det bra. Vad jag vill säga är att man längre upp i åldern kan helt plötsligt drabbas av sömn som liknar en batong i huvudet trots många år utan liknande symtom. Händer mig numera också i soffan framför TVn och kör numera alltid dagtid och har närmast maniskt regelbundna stopp med diverse fysiska aktiviteter.

Kan man bli dömd för att ha somnat utan att ha en aning om att det skulle kunna hända?
Citera
2017-04-05, 11:30
Medlem
Hade man kört med två mindre bussar på dagtid hade ingenting hänt.
så här går det när alla ska spara pengar.
3 döda och massvis med skadade.
Här diskuteras bälte hit och dit. Väntar bara på att hjälm tvång också kommer.
Problemet är att dundra fram med en dubbel däckare med en förare på natten på smala mörka vägar helt fel kombination.
Detta är en uruselt dåligt planerad resa från bussbolaget.
speciellt när dom själva säger att det är känt att vägen är mycket besvärlig.
Allt detta elände för att spara pengar.
Citera
2017-04-05, 11:31
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Det räcker med 1 45minuters rast på ett 10 timmars pass.Färdskrivaren räknar inte när du står still med bussen tex vid ett rödljus.

Nej!

Efter 4.5 timmars körning åtgår 45 rast. Räkna om, räkna rätt.
Citera
2017-04-05, 11:32
Medlem
SkitArgDuvas avatar
För er som har tillgång till plusartiklarna:
https://www.op.se/logga-in/83-olyckor-pa-e-45-an-i-harjedalen-de-senaste-aren

"83 olyckor på E 45:an i Härjedalen de senaste åren"

Säger väl en hel del bara det...
Citera
2017-04-05, 11:33
Medlem
goofers avatar
[quote=jimmythegent|60362504]Vet du hur tryckluftsbromsar fungerar?[/QUOTE]

Vad vill du veta?
Citera
2017-04-05, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Med tanke på vägens beskaffenhet var chaufförens hänvisning till svåra tjälskador en särdeles dålig ursäkt. På bilder verkar ju vägen vara helt intakt.
Källa: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/busschaufforen-misstankt-for-brott

Busschauffören kommer att delges misstanke om brott. Han är skäligen misstänkt för vårdslöshet i trafik, vållande till kroppsskada och vållande till annans död. Skäligen misstänkt är den lägre misstankegraden. Utredningen fortsätter med förhör bl.a. med busschauffören. När förhör kommer att hållas är inte bestämt än, men så fort som möjligt.
Källa: http://news.cision.com/se/aklagarmyndigheten/r/en-person-skaligen-misstankt-i-samband-med-bussolyckan,c2232523

Ge dig, du ser vägen som den ser ut efter olycksplatsen, inte de gupp som fanns innan olycksplatsen (ca 500m).

Skäligen misstänkt sätter man alltid på en undersökning som denna för att kunna fortsätt. Läs själv vad som står i artikeln du länkar till:
Citat:
– Det är rutin vid den här typen av händelser att man inleder en förundersökning och att man bedriver en bred utredning. I det här fallet har jag gjort bedömningen att omständigheterna är sådana att det finns en misstanke om brott, säger Karin Johnson Ryd.

Busschauffören kommer att delges misstanke om brott. Han är skäligen misstänkt för vårdslöshet i trafik, vållande till kroppsskada och vållande till annans död. Skäligen misstänkt är den lägre misstankegraden. Utredningen fortsätter med förhör bl.a. med busschauffören. När förhör kommer att hållas är inte bestämt än, men så fort som möjligt.

Det har fortfarande inte kommit fram något nytt om vad som har hänt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in