2017-04-05, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Vilken smörja, låt de som vet hur bussens teknik fungerar berätta istället!

Parkeringsbromsen kan inte låsa bromsarna under färd så vida det inte är halt. Med en stark motor kan du till och med köra iväg med parkeringsbromsen ansatt. Så nu utesluter vi fel på parkeringsbromsen tack!

Färdbromsen däremot är till för att "pallnita" totalt sex mycket stora skivbromsar kan lätt låsa alla hjulen om inte abs jobbar som den ska. Även med abs kommer hjul låsa sig på en buss med luftstyrning av bromsarna hinner inte absn släppa trycket så snabbt som det behövs.
Det blir bromspår även med fungerande abs.

Bästa däcken fram? Man kan ju hoppas på det men min erfarenhet är att så länge ett däck har mönster får det sitta kvar, man skiftar inte runt hjulen i onödan. Det kostar för mycket tid och arbete.

Fungerar P-bromsen skall fordonet vara omöjligt att rulla.
Dyngstopp.

Du verkar övertygad att han haft en dejt med John Blund.

Han har ju bromsat med båda framhjulen på banan. Det tyder ju på att han varit vaken.

Jag kan inte utesluta någon form av haveri med bromssystemet, kanske bak. Bakändan verkar ha varit i diket först.
Citera
2017-04-05, 11:17
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Din främsta egenskap är inte att tyda saker antar jag?

Om du tittar på bilderna över de gupp som finns i vägbanan, och sedan konsulterar någon du känner som har körkort så ska du se att han eller hon talar om för dig att de där guppen mycket väl kan påverka en stor hög buss såpass mycket i de farter vi talar om att den blir omöjlig att behålla kontrollen över.

Låt oss se vad utredningen visar.