2017-04-05, 08:34
Medlem
Jag har ett par frågor som rör sig om samma ämne. Att hålla sin avföring tills man spyr och/eller gör på sig, hur påverkar det kroppen. Tar tarmarna stryk eller vad är det som sker?

Ni vet, den sortens avföring, som kroppen sänder ut att bajset MÅSTE komma ut. Den sortens avföring som gör att man får oerhört ont i magen, och magsmärtan gör bara ontare och ontare desto länge man håller sig. Ibland kan man ju känna att nummer två skall komma ut, men man kan hålla i sig, och den blir liksom. Torrare och torrare desto längre man håller sig. Jag pratar inte om den bajset. Utan det andra. Inte diarre utan den som är mitt i mellan kan man säga.

Vad händer med kroppens tarmar om man väljer att hålla sig? Och sedan spyr man.

Vad händer med träningen och kroppens muskler. Blir styrketräningen bortkastad. Förlorar kroppens muskler. Tänker mig för att kroppen vill ha energi eller något. Kan det finnas en chans för det?

Efter att man har spytt och dagen efter, varför blir man sugen på apelsinjuice eller läskdryck?

Tack för svar!
Citera
2017-04-05, 09:00
Medlem
svantejerlings avatar
Jag vet inte riktigt vad du är ute efter här men vi kan ju börja med att "hålla sig"
När ändtarmen är fylld så kommer din inre ringmuskel slappna av, då måste man aktivt hålla sig med den yttre ringmuskeln vilken är den man kan kontrollera med viljan.

Om man lyckas hålla sig utan att tömma tarmen kommer mer och mer vatten sugas ut ur avföringen in i tarmväggen. Avföringen kommer bli hård och leda till förstoppning.
Vid så kompakt avföring är skador på ändtarmsöppningen vanliga med färskt blod i avföring som följd.
Förstoppningen kommer också att ansamla gaser "bakom" förstoppningen varpå magen kommer svälla upp och bli öm.

Lätta symptom kan vara : tappad aptit, ont i magen, allmän sjukdomskänsla, ansträngande att tömma tarmen
Värre symptom : Analfissur, hemorrhoider, blod i avföring / blodbrist

Angående kräkningar har jag inte hört att det skulle vara relaterat till förstoppning i sig.
Citera
2017-04-05, 09:51
Medlem
japanskbruds avatar
http://www.expressen.se/gt/lexgt/mannen-fick-inte-ga-pa-toa--kraktes-avforing/ <- kan bli så också
Citera
2017-04-05, 09:53
Medlem
tv-geeks avatar
Det finns absolut en korrelation mellan förstoppning/tarmvred och kräkningar. Om ens tarm är helt tilltäppt, så att ingen avföring kommer ut så kan kroppen istället börja kräkas för att lätta på trycket. Om förstoppningen pågått länge kan kräkningarna påminna om bajs både i färg och lukt. Är riktigt vidrigt och i det läget har den personen med täppt tarm rätt svåra smärtor.

Jag vet tyvärr inte hur detta skulle påverka dina resultat av styrketräning. Visst kan dina muskler bli smått tömda på energi om du inte kan äta ordentligt, men att energin skulle försvinna just pga att du kräks eller bajsar ofrivilligt kan jag inte uttala mig om.

Däremot kan dina tarmar ta stryk av att vara förstoppade ofta. Det kan bli ett normaltillstånd som kräver uppmjukande preparat. Många av de preparat som kan köpas för att mjuka upp avföringen har en retande effekt som tarmen också kan vänja sig vid. Din tarm kan alltså glömma bort sin egen förmåga och istället bli beroende av dessa preparat. Rekommenderar Lactulos, en trögflytande vätska som är extremt söt och som inte är retande för tarmen.

Vet inte om mitt svar egentligen svarade på dina frågor, men jag hoppas att du slutat att hålla dig från att bajsa, med flit. Det verkar väldigt onödigt att stressa kroppen på det sättet i onödan.

Lycka till!
Citera
2017-04-05, 11:31
Medlem
Vad är det för masochist som skulle göra något sånt? Det är definitivt inte hälsosamt på något plan. Man blir bajsnödig för att bajset behöver komma ut, och att låta det ligga och jäsa i tarmarna leder inte till något bra. Varför undrar du ens det?
Citera
2017-04-05, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurkumim
Vad är det för masochist som skulle göra något sånt? Det är definitivt inte hälsosamt på något plan. Man blir bajsnödig för att bajset behöver komma ut, och att låta det ligga och jäsa i tarmarna leder inte till något bra. Varför undrar du ens det?
Anledning till min undring är just för att jag fick oerhört ont i magen när jag skulle gå hem igår kväll. Jag promenerade och fast absolut ingen skog i närheten. Inga större buskar heller. Så jag försökte hålla mig och det var ingen hård bajs som ville komma ut.

Så det slutade med att jag spydde och sedan kom det avföringen slutligen ut när jag spydde.

Jag är glad över att det inte fanns så mycket folk på gatorna under kvällstiden. Men visst var det en oerhört obehaglig känsla. Aldrig någonsin hönt mig förut.

Självklart har jag varit med om att jag har stoppat avföringen, så den fastnat precis utanför analen. Men aldrig har det hänt på detta viset. Det här var en blandning av vattnig och hård avföring.

Jag känner mig fortfarande svag i kroppen, och känner knappt någon större aptit.
Citera
2017-04-05, 13:19
Avslutad
Man tror man hört allt i livet. Men så visar det sig att det har man inte.
Citera
2017-04-05, 13:27
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koncentration
Anledning till min undring är just för att jag fick oerhört ont i magen när jag skulle gå hem igår kväll. Jag promenerade och fast absolut ingen skog i närheten. Inga större buskar heller. Så jag försökte hålla mig och det var ingen hård bajs som ville komma ut.

Så det slutade med att jag spydde och sedan kom det avföringen slutligen ut när jag spydde.

Jag är glad över att det inte fanns så mycket folk på gatorna under kvällstiden. Men visst var det en oerhört obehaglig känsla. Aldrig någonsin hönt mig förut.

Självklart har jag varit med om att jag har stoppat avföringen, så den fastnat precis utanför analen. Men aldrig har det hänt på detta viset. Det här var en blandning av vattnig och hård avföring.

Jag känner mig fortfarande svag i kroppen, och känner knappt någon större aptit.

Du bör nog uppsöka läkare. Även om det inte är farligt att fekalvomera en enstaka gång, så bör du få lavemang så att du kan skita normalt igen.
Citera
2017-04-05, 13:57
Medlem
tv-geeks avatar
Citat:

Med tanke på din upplevelse igår så tycker jag att det låter som att du åkt på en magbakterie. En magsjuka. Speciellt eftersom du fortfarande känner dig svag och dålig idag. Ta det varsamt med det du stoppar i dig och prioritera vätska i små mängder, men ofta, så kommer du nog känna dig bättre snart.

Krya på dig!
Citera
2017-04-05, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tv-geek
Med tanke på din upplevelse igår så tycker jag att det låter som att du åkt på en magbakterie. En magsjuka. Speciellt eftersom du fortfarande känner dig svag och dålig idag. Ta det varsamt med det du stoppar i dig och prioritera vätska i små mängder, men ofta, så kommer du nog känna dig bättre snart.

Krya på dig!
Tack för ditt svar!

Hm..
Jag på en resteurang. Kan jag stämma resteurangen? Jag har kvittot kvar.

Tack för svaret!
Citera
2017-04-05, 19:03
Medlem
tv-geeks avatar
Citat:
Tack för ditt svar!

Hm..
Jag på en resteurang. Kan jag stämma resteurangen? Jag har kvittot kvar.

Tack för svaret!

Njae. En restaurang kan väl möjligen ställas ansvarig om en kund blir matförgiftad av maten de serverar. Svårt att bevisa en sådan sak, dock.

Det låter som sagt som att du har en lindrig magsjuka och den kan du ha smittats av precis vart som helst. Magsjuka smittar väldigt lätt och förhållandevis länge efter att symtomen egentligen lättat.

Hoppas att du börjar må bättre nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in