2017-04-04, 20:34
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlCapone.
3. Kan du vänligen hänvisa till vilken av de 120 sidorna det står, tack.

Mellan 76 och 80 ska de vara, om jag minns rätt, orkade inte leta, men rätt hundra. Ska jag gissa så säger jag 79
Citera
2017-04-04, 20:35
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlCapone.
Någon som har namn / bilder på de omkomna? Tragisk olycka.
Ja men vi är inga gamar och låter offren vara ifred.

Döda: 2 pojkar, 1 flicka.
Livshotande skador: 1 flicka.
Allvarliga skador: 4 flickor, 1 pojke. 2 okända
Citera
2017-04-04, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Om hjulet låst sig, hur kan då bussen rulla på alla hjulen när den bogseras från platsen? Det antyder att det inte är ett tekniskt fel av den arten i alla fall. Om spåret kommer från olyckan så måste det nog vara bromsspår. Lite udda dock då det torde vara ABS på denna buss.

Kan ett slangbrott/rörbrott ha låst bromsarna? Det händer ju titt som tätt på lastbilar...

Jag vet inte hur bromsarna fram är beskaffade på en buss dock. Detta är ju något som man skulle ha reparerat på plats för att kunna bogsera bussen.
Citera
2017-04-04, 20:39
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
I liknande olyckor där alla suttit bultade har ingen dött (exempelvis utanför Piteå för några år sedan.

Den som har bälte på sig kan möjligtvis ha otur, men i Piteå så fick några ungdomar allvarliga skador på armar och ben som hamnade utanför bussen, men inga dödsfall.
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Naturligtvis ska man vara bältad i en buss, men faktum är att vi inte vet hur ungdomarna dog, om de verkligen flög runt obältade. Tror snarare många fler än de som dog torde varit obältade, så anti bussbälten som unga brukar vara. Har man otur kan man avlida just för att man sitter fast där en sten eller björk eller whatever träffar, det var just det jag filosoferar kring. Tyvärr kan vi inte skydda oss mot allt, även om man har maxad otur ifall bältet inte skyddar utan tvärtom skadar.

Edit: tex personen längst bak i bussen kan ju inte må så bra nu, där taket är intryckt, hatthyllan nedrasad osv. Har säkert suttit nån där för ungdomar vill alltid sitta längst bak. Har personen sovit och lutat sig mot rutan är hen ju garanterat död, tyvärr, för då hjälper inga bälten i världen.
Har sett nyheterna på TV4 och där hade en pappa sina tvillingar ombord.
Dom klarade sig oskadda tack vare bältet enligt pappan som är trafikpolis. Han är helt övertygad om att bältet räddade dom.
Pappan säger att där sonen satt så blev flera allvarligt skadade och två dör där också men sonen är oskadd, han sitter med sina kompisar framtill i bussen.
Där dottern sitter så dör den som sitter framför henne men dottern är oskadd, hon satt baktill.

Visst räddar bälten liv. Välter bussen och du sitter på den sida som är närmast backen och klarar den smällen så kan du ha sån otur att du får 3 obältade personer över dig som på grund av sin tyngd skadar dig allvarligt. Lägg sen till bagage som far runt som du också får över dig.
Hade du bara fått bagage på dig så hade vikten varit helt annorlunda. 3 personers vikt kan röra sig om 150-200 kg och ännu mer om dom är storvuxna.
Citera
2017-04-04, 20:44
Medlem
sumss avatar
Citat:
Om hjulet låst sig, hur kan då bussen rulla på alla hjulen när den bogseras från platsen? Det antyder att det inte är ett tekniskt fel av den arten i alla fall. Om spåret kommer från olyckan så måste det nog vara bromsspår. Lite udda dock då det torde vara ABS på denna buss.

Ja du, det har du rätt i. Kanske låsningen på något sätt har släppt. Felet kanske inte var mekaniskt utan fel på ABS. Kanske ett mekaniskt fel har triggat ABS på höger fram.
Det stämmer som du säger att hjulet rullade fritt när bussen bogserades.
För att inte förstöra eventuella bevismaterial borde de kanske ha lyft framhjulen vid bärgningen.

Hur som helst så skulle jag vilja se en bättre bild på "bromsspåret" för det måste vara gjort av bussens högra framhjul, om det inte fanns där sedan tidigare. Med de andra skadorna i vägbanan ser färska ut.
Citera
2017-04-04, 20:48
Medlem
_killahs avatar
Ingen som bor nära platsen och åka och fotografera den?
Citera
2017-04-04, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Mellan 76 och 80 ska de vara, om jag minns rätt, orkade inte leta, men rätt hundra. Ska jag gissa så säger jag 79
Bra gissat.
Citera
2017-04-04, 20:57
Medlem
Chaufförens förklaring om tjälskott känns lite konstig efter man sett bilden på ”bromsspåret” från troligen höger fram. Det gupp i vägen som media hittat ska ha varit en halv km tidigare.
Jag frågar mig om vad B-buss har för kvalitetskontroll av sina fordon? Först när det går i sönder eller besiktningsanmärkning så ”kanske” det lagas?
Citera
2017-04-04, 20:58
Medlem
Citat:
Kan ett slangbrott/rörbrott ha låst bromsarna? Det händer ju titt som tätt på lastbilar...

Jag vet inte hur bromsarna fram är beskaffade på en buss dock. Detta är ju något som man skulle ha reparerat på plats för att kunna bogsera bussen.

Skivor fram och skivor bak som styrs av samma bromskrets. Färdbromsen fram tar ett större jobb än bak.

Bästa däcken fram på en buss. Och på driven om det är en boggie.

Det enda som låser hjulen helt är parkeringsbromsen. När luften släpps ut ur kretsen anläggs p-bromsen.

Vältningen kan ju ha orsakats av att parkeringbromsen gick in i fel läge. Då blir det pallnit. Och om bussen har sidorotation kan den välta. Men färdbromsen ensamt kan inte pallnita fordonet.
Citera
2017-04-04, 21:10
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Vältningen kan ju ha orsakats av att parkeringbromsen gick in i fel läge. Då blir det pallnit. Och om bussen har sidorotation kan den välta. Men färdbromsen ensamt kan inte pallnita fordonet.

Fast det absolut mest sannolika är ju att han helt sonika har kört av vägen.

Dödstrött efter att ha kört natten lång, mikrosömn, höger hjul ut i vägrenen, vaknar upp styr kraftigt åt vänster på reflex och bussen välter.

Behövs inga tekniska problem som förklaring på det.
Citera
2017-04-04, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Chaufförens förklaring om tjälskott känns lite konstig efter man sett bilden på ”bromsspåret” från troligen höger fram. Det gupp i vägen som media hittat ska ha varit en halv km tidigare.
Jag frågar mig om vad B-buss har för kvalitetskontroll av sina fordon? Först när det går i sönder eller besiktningsanmärkning så ”kanske” det lagas?

Det där guppet som AB fotat sväljer en fullastad dubbeldäckare med 7m hjulbas hur lätt som helst.
100 tals busschafförer och lastbils do kör över ett sånt där innan frukostrasten varje dag.
Det kan omöjligt förklara kraschen.

Ett bränt framhjulslager skulle kunna orsaka en dikeskörning. I så fall är det svarta spår efter höger fram.
Citera
2017-04-04, 21:15
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:

Det ser inte ut som den rullar på alla hjulen om man ser till bild nr 12 i Aftonbladets bildspel.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5ax3e/brandmannen-i-tarar-efter-det-svaraste-uppdraget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in