2017-04-04, 19:25
Medlem
kermassas avatar
Är det verkligen en björk? Jag tror snarare att hatthylla/inredning skapar nån slags illusion för er.
Hatthyllan har lossnat på lite olika sätt längs hela långsidan. Där "björken" är syns ingen hatthylla.

Hade en björk hamnat i bussen under olyckan hade vi hört talas om det vid det här laget.
Björkar används inte som hävstångar på bussar. Bussen lyftes med hjälp av bärgaren.
Ingen vid sina sinnes fulla bruk (rtj, polis, bärgare) skulle kasta in en björk på det där sättet i en buss och riskera ytterligare en olycka längs vägen. (Ni vet, det där med att man ska säkra sin last osv...)
Citera
2017-04-04, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreamstorm
Jag tror inte det fanns tillgängligt år 2009 när bussen tillverkades, eller så valde man helt enkelt att inte utrusta den med det när den beställdes.

Bergkvarabuss har annars de senaste åren bytt ut nästan alla dubbeldäckare mot nya modeller med bl.a vingelvarnare och annan aktiv säkerhetsutrustning. Men den här bussen ansåg man tydligen vara i tillräckligt bra skick för att klara av ett par år till.

Roligt att läsa dina påståenden.

Du ska nog ta reda på mer fakta än att komma med påståenden. 😜😂😂😂😂😂😂
Citera
2017-04-04, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Va? Använt som hävstång inne i bussen? Råkat ligga lös på sidan av vägen?
Nej det verkar inte vara vettigt. En sån björk kan inte användas som hävstång på en så tung buss och varför stoppa in björken i bussen efter att den har använts som hävstång?

Björken ligger hel och hållen inne i bussen. Hur kom den dit? En annan grej som ser ut som en träbit sticker ut ovanför framdörren.

Gjorde en bild med pilar som visar björkens position inne i bussen.
https://minfil.org/77E3zcbabd/Bussolyckan_bj_rk_i_bussen_med_pilar.jpg

För att vända bussen på rätt köl krävs det oftast att man måste ha in linor under den då kan en björk vara rätt bra som kloss att lägga under när man lyckats lyfta upp bussen lite för att få under linan.
Den kan även ha använts till att ha bussen att glida på i händelse av att man först var tvungna till att dra den i sidled en bit upp ur diket, då är det bättre att den glider mot en björk istället för att den ska förstöra vägen/asfalten.
Du kan ju bara uppskatta hur lång den är av det du ser av den på bilden den kanske inte är längre än det som syns och det verkar ju vara en lämplig längd för dessa manövrar.
Att den sedan läggs i bussen kan ju bero på att karossen blivit vek så de behövde stabilisera denna med spännband på något vis och även då kan en del björk komma väl till pass.

Hur du får det till en träbit ovanför framdörren är en gåta, man ser ju tydligt att det är någon form av plastdel som tillhör bussen.
Citera
2017-04-04, 19:32
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Saken är bara den att bilisten sällan ställs till svars ens när den är konstaterat vållande. Har en släkting som dog i en olycka där en annan bilist var vållande och det var uppenbart. Blev inget åtal pga brist på bevis. Ett vittnesmål från en polisman som såg hur olyckan gick till dög inte...

Detta säger åtminstone mig att texten ni klippt ut inte har någon koppling till verkligheten.

På samma sätt skulle jag vilja hävda att om man kommer fram till att olyckan orsakades av tjälskott som inte var lätt synliga så är det enbart Trafikverket som kan klandras pga bristande skyltning av vägskadorna. Detta har dessutom hänt förr.

Samma resonemang som ni använder er av gör exempelvis så att det är bilisterna fel att de körde över kanten på Tjörnbron. De borde ha förutsett att vägen skulle kunnat vara borta.

Ändå säger jag inte att busschauffören i detta fall inte borde ha hållit en lägre hastighet (om det nu är tjälskott som är orsaken), jag säger bara att ni inte skall vara så snabba på att döma då ni inte har alla fakta på bordet.

Denna tråden är ju värre än många trådar som direkt ropar Hazar så fort ett sexualbrott begåtts, i denna tråden så är det blame-game mot alla potentiella orsaker utan att ens göra en sanitetskontroll. Exempelvis är det ytterst osannolikt att missljud från hjullagret har med olyckan att göra. Ändå kommer detta upp gång efter gång efter gång i denna tråden.

Det troligaste är att föraren slumrat till, men det är svårt att veta. Detta gör att det vi kan spekulera i problem som beror på vägens eller bussens beskaffenhet, samt om föraren kört för fort. Föraren har dock knappast kört för fort när fordonet åkte i diket, utan då har det med konsekvenser av tjälskott att göra, vilket är vad chauffören påstås (notera påstås) ha sagt.

Fetstil 1...Menar du luftgropar?

För att du hade en släkting hehe...jojo då är saken klar. Texten har all möjlig koppling till verkligheten då det är den kungörelsen vi har att rätta oss efter. Oavsett din farsas kusin, ok?

Fetstil 2
Du spelar mig rätt i händerna! Tack! Det är nämligen precis så att bilisterna på tjörnbron skall FÖRUTSE möjliga faror! Du har helt rätt!

Du tycker det låter dumt? Jojo men i dagsljus så kan du ge dig på att du tittar att brons körbana är där​, annars stannar du!

Bara för att det är dimma och natt så betyder inte set att bron garanterat finns där du såg den på dagen. E du dum eller?
Citera
2017-04-04, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Är det verkligen en björk? Jag tror snarare att hatthylla/inredning skapar nån slags illusion för er.
Hatthyllan har lossnat på lite olika sätt längs hela långsidan. Där "björken" är syns ingen hatthylla.

Hade en björk hamnat i bussen under olyckan hade vi hört talas om det vid det här laget.
Björkar används inte som hävstångar på bussar. Bussen lyftes med hjälp av bärgaren.
Ingen vid sina sinnes fulla bruk (rtj, polis, bärgare) skulle kasta in en björk på det där sättet i en buss och riskera ytterligare en olycka längs vägen. (Ni vet, det där med att man ska säkra sin last osv...)
Nog är det en björk, här är en bild 300% förstoring och ökad ljusstyrka.
https://s17.postimg.org/ayar5q3xr/bjork.jpg
Citera
2017-04-04, 19:41
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
För att vända bussen på rätt köl krävs det oftast att man måste ha in linor under den då kan en björk vara rätt bra som kloss att lägga under när man lyckats lyfta upp bussen lite för att få under linan.
Den kan även ha använts till att ha bussen att glida på i händelse av att man först var tvungna till att dra den i sidled en bit upp ur diket, då är det bättre att den glider mot en björk istället för att den ska förstöra vägen/asfalten.
Du kan ju bara uppskatta hur lång den är av det du ser av den på bilden den kanske inte är längre än det som syns och det verkar ju vara en lämplig längd för dessa manövrar.
Att den sedan läggs i bussen kan ju bero på att karossen blivit vek så de behövde stabilisera denna med spännband på något vis och även då kan en del björk komma väl till pass.

Hur du får det till en träbit ovanför framdörren är en gåta, man ser ju tydligt att det är någon form av plastdel som tillhör bussen.
Det finns en bild med bättre förstoring och björken ligger lös inne i bussen. Jag ser inga spännband alls, och den ligger inte så att den stabiliserar något vad jag kan se.
Klicka en gång på den bilden så blir den ännu mer förstorad.

Såg du inte att jag skrev träbit med ett frågetecken? Träbit?
Jag kan inte avgöra vad det är och i förstoring ser den väldigt underlig ut.
Citera
2017-04-04, 19:41
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Nog är det en björk, här är en bild 300% förstoring och ökad ljusstyrka.

Tror vi kan släppa björken dock. Den är definitivt placerad där av en anledning, ni kan se hur det inte är några kvistar runtom, och den är placerad så fint antagligen för att förhindra att innertaket rasar in? (eller för något annat syfte). Men den har inte hamnat där i olyckan.
Citera
2017-04-04, 19:43
Medlem
Blueslave1s avatar
Det som ligger inuti bussen är ingenting som normalt finns där, innertaket över passagerarplatserna ser inte ut så när det är nerfällt.
Det som sticker ut i framkant på bussen är en del av den yttre dekoren.

Man vinschar i hjulen eventuellt i samarbete med luftkuddar för att resa en buss som ligger ner.

Det kan ju också vara så att björkstocken har legat i diket och åkt in i bussen när en välte.
Citera
2017-04-04, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
I liknande olyckor där alla suttit bultade har ingen dött (exempelvis utanför Piteå för några år sedan.

Den som har bälte på sig kan möjligtvis ha otur, men i Piteå så fick några ungdomar allvarliga skador på armar och ben som hamnade utanför bussen, men inga dödsfall.

Naturligtvis ska man vara bältad i en buss, men faktum är att vi inte vet hur ungdomarna dog, om de verkligen flög runt obältade. Tror snarare många fler än de som dog torde varit obältade, så anti bussbälten som unga brukar vara. Har man otur kan man avlida just för att man sitter fast där en sten eller björk eller whatever träffar, det var just det jag filosoferar kring. Tyvärr kan vi inte skydda oss mot allt, även om man har maxad otur ifall bältet inte skyddar utan tvärtom skadar.

Edit: tex personen längst bak i bussen kan ju inte må så bra nu, där taket är intryckt, hatthyllan nedrasad osv. Har säkert suttit nån där för ungdomar vill alltid sitta längst bak. Har personen sovit och lutat sig mot rutan är hen ju garanterat död, tyvärr, för då hjälper inga bälten i världen.
Senast redigerad av Potifar2 2017-04-04 kl. 19:49.
Citera
2017-04-04, 19:45
Medlem
Visst ser det ut som en Björk inne i bussen.
Jag noterade att det syns en avkapad björk utanför bussen på översta bilden i denna artikel: http://www.hd.se/2017-04-04/olycksbussen-godkandes-pa-mekka-traffics-verkstader-i-malmo
Vet inte om den bilden nämts tidigare.
Kan vara samma björk, från vinkeln den står i går det inte att avgöra om den har gått av eller om den bara är lutad mot bussen.
Citera
2017-04-04, 19:51
Medlem
på den här bilden syns en björkstam som står lutad mot bussen på utsidan.
http://www.hd.se/2017-04-04/olycksbussen-godkandes-pa-mekka-traffics-verkstader-i-malmo
klicka på bilden och förstora.
Citera
2017-04-04, 19:52
Medlem
Här står väl björken lutad mot bussen?
http://www.hd.se/2017-04-04/olycksbu...stader-i-malmo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem