2017-04-04, 06:45
Medlem
ParrotPolices avatar
Hjullagerhaveri! Scenario: Hjullagret havererar på höger fram och hela ekipaget drar till höger. Smal väg gör att det inte finns marginaler. Kommer ut i vägrenen sen är man torsk. Någon som vet hur det ser ut med bromsspåren. Bilderna tyder bara bromsspår på höger hjulsida, eller? Tjälen kanske triggade fram lagerhaveriet. Bara vilda gissningar.
Senast redigerad av ParrotPolice 2017-04-04 kl. 06:48.
Citera
2017-04-04, 06:48
Medlem
Mycket spekulationer om vägens skick här.
varför i helsike provkör inte polisen en motsvarande buss på samma sträcka.
man kan börja med en låg fart för att sedan öka upp till den fart som färdskrivaren visade vid olyckstillfället.
Då ser man praktiskt hur en dubbeldäckare beter sig.
Jag menar nu står man och mäter potthål hit och dit och kliar sig i skallen och undrar vad fan som hände.
Citera
2017-04-04, 07:22
Medlem
luftfjädring med dåliga stötdämpare är inte den bästa kombinationen o ingen byter stötdämpare om den inte går sönder men en stötdämpare är slut efter 20000 mil .....
Citera
2017-04-04, 07:44
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParrotPolice
Hjullagerhaveri! Scenario: Hjullagret havererar på höger fram och hela ekipaget drar till höger. Smal väg gör att det inte finns marginaler. Kommer ut i vägrenen sen är man torsk. Någon som vet hur det ser ut med bromsspåren. Bilderna tyder bara bromsspår på höger hjulsida, eller? Tjälen kanske triggade fram lagerhaveriet. Bara vilda gissningar.
Jag har haft hjullagerhaveri två gånger i mitt liv. Anses sällsynt eller nästan omöjligt av en del. Första gången var farligt för då var det på framhjulet. Det högg i ratten så jag fick stanna. Jag körde i 50 så det gick bra och ingen skada skedd.

Det börjar med några små hugg, då saktar man in, sedan när man krypkör låser sig hjulet och saken är klar: Hjullagerhaveri !

Har sett när folk tappat hela hjulet på grund av brott på hjulspindeln, men det var på en Fransk bildjävel.
Senast redigerad av Knivur-273 2017-04-04 kl. 07:48.
Citera
2017-04-04, 08:03
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag tycker att bussar kunde ha lagstadgat (trots mitt tidigare inlägg) starkare överbyggnad, så att de kan klara en rullning, utan att mosa resenärerna. Den skärpningen av lagen skulle jag acceptera och tycka var bra.

De kunde ha störtbågar av flygplansaluminium eller kolfiber, eller om man inte bryr sig så värst om vikten men mer om pengarna, av helt vanligt krom-molybden-stål.

Ja, och bälten för alla passagerare med. Men bälten utan stark kaross, det känns bortkastat vid rullning eller mosning av taket eller sidan. Det skall vara både och.
Senast redigerad av Knivur-273 2017-04-04 kl. 08:09.
Citera
2017-04-04, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infoinfo
är du inte frisk? Jag skulle inte vilja sitta i en buss där ett framhjuls lager går...
Ja men det är en skitsak att åtgärda det.
Citera
2017-04-04, 08:31
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamstorm
Bussen ska under färd i hög fart (minst 90 km/h) plötsligt ha girat kraftigt till höger för att sedan börja kränga fram och tillbaka (om det beror dålig vägbana, sömn, oaktsamhet från chauffören eller tekniska problem återstår att se). Busschauffören försöker att återfå kontroll över bussen men misslyckas och panikbromsar. I väldigt låg fart glider bussen sedan ner en bit i diket. Chauffören försöker då styra upp bussen på vägen igen, men lutningen gör istället så att bussen välter. Det är dem uppgifterna jag har fått från en person som jobbar på Bergkvarabuss huvudkontor i Kalmar.

Det här är för övrigt en av få dubbeldäckare i Bergkvarakuss flotta som inte är utrustad med vingelvarnare.

Exakt det som händer när man somnar till en microsekund. Bussen drar ut till vänster och föraren hinner vakna innan han går i vänster dike men styr höger för hårt och måste sedan börja parera vänster för att inte gå ner i höger dike osv.

Precis så här ser de vanligaste avåkningarna ut pga trötthet, det här är varken första eller sista gången det händer men de flesta gånger lyckas föraren hålla fordonet på vägen och fortsätta färden om än med hjärtat i hallsgropen.
Citera
2017-04-04, 08:31
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jag körde faktiskt av vägen med en buss för inte allt för länge sen. På en raksträcka kom jag för nära vägkanten och skar ner med höger hjul. Detta hände mot slutet av mitt arbetspass. Jag var nog ganska ofokuserad. Jag hade maximal tur. Området till höger om vägen var nästan helt plant ned en massa snö. Bussen la sig helt plant typ 5 meter från vägen. Inga passagerare i bussen och det blev minimala skador på fordonet.
Den här tragiska olyckan behöver inte ha någonting med varken vägens eller fordonets skick att göra som det spekuleras i.
Många vägar här uppe i norra Sverige är tämligen smala. Även om man har bussens vänstra hjul precis vid vägens mittsträck så har man ändå inte långt ut till den högra vägkanten eftersom bussen är ett stort fordon.

Det är det jag sagt hela tiden. Olyckan hände på morgonen när föraren är rejält trött och har kört länge.
Att lagret skurit tror jag inte alls på för bussen hade inte tokkört i diket för det, och föraren hade ju naturligtvis sagt vad som hände det måste han ju märkt!
Dessutom hade det läckt ut att det är en stor svart lakrits på ena sidan 10-20 meter innan kraschen...

Sedan fanns det ju inga tjälskador heller enligt vissa källor.

Han har varit lite okoncentrerad, kört lite för fort, kommit lite för långt åt ena hållet. Det behöver inte ens vara microsömn men kan fortfarande vara det...
Citera
2017-04-04, 08:33
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
luftfjädring med dåliga stötdämpare är inte den bästa kombinationen o ingen byter stötdämpare om den inte går sönder men en stötdämpare är slut efter 20000 mil .....

Helt sant, åkare är av naturen väldigt snåla och slitdelar byts inte ut förens de går fysiskt sönder.
Taskiga stötdämpare har alla bussförare råkat ut för och på en så här dålig väg som det talas om så gäller det att ta det lugnt om dämparna är dåliga, speciellt fram är det känsligt.
Citera
2017-04-04, 08:34
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Krångla inte till det här i onödan tack.

1. Du behöver vare sig mikrosömn eller vara särskilt ouppmärksam för att komma ett par millimeter fel på den här smala vägen utan några som helst marginaler längs vägkanten. Ja, jag har åkt den själv många gånger.

2. Vägen är smal, allmänt ojämn och dålig. Det har den varit väldigt, väldigt länge.
Det är ingen slump att en MÄNGD singelolyckor sker på denna vägsträckan. Personbilar, lastbilar, bussar. Allt finns i polisens rapportering.

3. En fullastad dubbelldäckare med hög tyngdpunkt på en allmänt dålig, ojämn väg där du knappt får plats mellan de vita linjerna. Som sagt, du behöver inte ens vara ouppmärksam för att nått sånt här ska hända. Det räcker med otur. 99 999 går det bra. Nu gjorde det inte det.

4. Bussen har till synes haft låg fart, den har knappt kommit av vägen innan den vält. Den har gjort det på en egentligen helt perfekt plats utan sten, skog eller andra faror. Med bälte hade alla klarat sig.

5. Den här vägen kommer fortsätta leverera olyckor. Detta utan nån särskilt ouppmärksamhet eller mikrosömnar. Det har den alltid gjort. Vägen behöver breddas och vägen behöver göra om. Så enkelt är det.
Med tanke på den tunga trafik som går här också med skogsindustri och fjällresenärer samt även turister under den säsongen med husbil/husvagn.

6. Utredningen kommer till 99% fastslå att vägen i kombination med en gnutta avslappnad ouppmärksamhet som är helt mänsklig, tillsammans med 100% otur, utgjorde olyckan. I kombination med en fullastad dubbelldäckare med hög tyngdpunkt.
Ingen kommer att bli åtalad.

Du bör byta nick. Vilket svammel...

Oavsett vägens kondition så är det inte ok att välta ett fordon ner i diket. Det räcker att du kör ner en vägskylt för att dömas för vårdslöshet! Det är lite värre med dödsolyckor.

Se fetstil: varför ligger det då inte en skidbuss eller tradare i diket varje vecka?!

"Gnutta avslappnad ouppmärksamhet" är den mest tragiska förminskningen av en tragedi jag sett på länge. Å den tror du skall fria från allt hehe...

Skäms
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParrotPolice

Lutar åt samma teori, alternativt bara tjälskotten som fått bussen att kränga till och föraren hamna något för långt ut åt höger, varpå bussen har skurit ned i diket. Säger som så många andra - skandal att en europaväg får se ut på det viset i Sverige år 2017. Alla dessa miljarder som staten pungslår trafikanterna på ifråga om vägskatter och bränsleskatter går tyvärr till något helt annat än att underhålla vägnätet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
Undrar hur långt den gått
Mjuk fjädring kommer successivt med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in