2017-04-03, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banankex1
Hältningstiden räknas in i straffet?

Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Ja, tiden du suttit frihetsberövad fram till lagakraftvunnen dom räknas av
Ja? Och han greps i samband med händelsen (feb15) och räknar man 10mån fram så är vi i jan16 och ytterligare 1år så är vi framme ii jan17? För det var det han skulle avtjäna 1år o 10mån (häktningen inräknad förutsatt att han inte försattes på fri fot efter förhandligen få skulle han ha släppts senare?)
Citera
2017-04-03, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
http://imgur.com/sF3g3ue

Ahmad var bl.a. på semester i Cypern knappt tio månader efter att han dömdes. 2 års fängelse, hm?
http://imgur.com/oVbG2Ti

gott uppförande, snitcha eller en jävligt bra advokat.
Citera
2017-04-04, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Hmm... verkar som den där 16-åringen var en laglydig medborgare... not. Så de avrättade alltså snubben som tog fotot? är det sant så får man ju intrycket att denne visste betydligt mer om saker och ting än vad han berättade för koppsen och media.

16 åringen var inte laglydig han lyckades bara att inte va med i polisens register.
Citera
2017-04-04, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Vilka två är det som är häktade för mordet på AO?

Ingen är häktad för mordet på AO.
Citera
2017-04-04, 00:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag trodde att det var de som sköt 3xA?

Två brödrar och en Benjamin är häktade för det mordet på 23 åringen.
Citera
2017-04-04, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Ahmed dömdes till 2 år och 10 månader för knappt två år sedan. Han är dock ute sedan länge och hunnit gifta sig samt skaffa barn samt hunnit mörda även vid sidan om?

Hur kommer det sig att äcklet knappt satt inne 1 år?

Vilket skämt land. Han förstörde flera människors liv, han gjorde en mamma invalid för livet. Än idag vistas hon på sjukhus för övningar och med amputerat ben.

Ändå släpptes horungen och fick gifta sig, skaffa barn med ett bosniskt luder och leva sitt liv som ingenting? Och sedan nu mörda igen.

När ska sverige lära sig?

Jo visst är det tragiskt att det djuret inte fick minst 10 år för det, man blir lite trött och uppgiven
Citera
2017-04-04, 02:30
Bannlyst
( Snyft historia) från SVT

”Vi orkar inte bo kvar här längre”. Så säger pappan till Ahmed Obaid som 16 år gammal mördades på en busshållplats i Malmö. Dagligen stålsätter han sig för att klara av vardagslivet och stötta resten av familjen
Det har nu gått knappt tre månader sedan Ahmed Obaid sköts ihjäl vid en busshållplats på Amiralsgatan i Malmö. Sorgen är ständigt närvarande i familjen. Samtidigt måste livet gå vidare och Ahmeds pappa känner ett stort ansvar på sina axlar

– Barnen är fortfarande rädda. De vågar inte gå till skolan utan att jag följer med, så jag måste vara stark, säger Najm Obaid.

”Kan inte komma över sorgen”
Helst av allt skulle familjen vilja lämna lägenheten. Flytta till en helt annan plats.

– Barnen kan inte komma över sorgen efter Ahmed så länge vi bor här. Vi vill inte bara lämna lägenheten, utan också området där Ahmed mördades, säger Najm Obaid.

Familjen Obaid delar sitt öde med många andra, vars söner har mördats på Malmös gator. Familjer som är trötta på våldet. De vill ha skärpta lagar, men flera av dem har också startat initiativ för att själva bidra till ett tryggare Malmö

– Vi vill hjälpa till att få ett slut på alla dessa brott, för det här något som angår hela samhället, säger Ahmed Alsayegh, anhörig till Ahmed Obaid.

Vill flytta till ny lägenhet
Familjen Obaid har bett kommunen om hjälp med att hitta en ny lägenhet, men ännu finns ingen lösning.

– Barnen måste få ett normalt liv igen. Det som hände var en katastrof, men allt stöd vi har fått från människor som har hört av sig och tröstat har gjort smärtan mer uthärdlig, säger pappa Najm Obaid.

Se hela inslaget med Najm Obaid här.
Citera
2017-04-04, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakan13
Jo visst är det tragiskt att det djuret inte fick minst 10 år för det, man blir lite trött och uppgiven
Vi får väl hoppas att fåret blir halal slaktat så fort han släpps fri igen få han får smaka på samma medicin och så han för en gångs skull kan sluta kosta samhället enorma pengar. Det enda som är sorgligt och tragiskt är att han hann reproducera föra sina värdelösa äckliga gener vidare och hann göra en förvirrad brud gravid. Tjejen ser någorlunda bra ut, varför välja och gifta sig med en mördare till avskum Tydligen helt pantad i skallen. Äpplet faller ej långt från trädet.
Citera
2017-04-04, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen

”Vi orkar inte bo kvar här längre”. Så säger pappan till Ahmed Obaid som 16 år gammal mördades på en busshållplats i Malmö. Dagligen stålsätter han sig för att klara av vardagslivet och stötta resten av familjen
Det har nu gått knappt tre månader sedan Ahmed Obaid sköts ihjäl vid en busshållplats på Amiralsgatan i Malmö. Sorgen är ständigt närvarande i familjen. Samtidigt måste livet gå vidare och Ahmeds pappa känner ett stort ansvar på sina axlar

– Barnen är fortfarande rädda. De vågar inte gå till skolan utan att jag följer med, så jag måste vara stark, säger Najm Obaid.

Helst av allt skulle familjen vilja lämna lägenheten. Flytta till en helt annan plats.

– Barnen kan inte komma över sorgen efter Ahmed så länge vi bor här. Vi vill inte bara lämna lägenheten, utan också området där Ahmed mördades, säger Najm Obaid.

Familjen Obaid delar sitt öde med många andra, vars söner har mördats på Malmös gator. Familjer som är trötta på våldet. De vill ha skärpta lagar, men flera av dem har också startat initiativ för att själva bidra till ett tryggare Malmö

– Vi vill hjälpa till att få ett slut på alla dessa brott, för det här något som angår hela samhället, säger Ahmed Alsayegh, anhörig till Ahmed Obaid.

Familjen Obaid har bett kommunen om hjälp med att hitta en ny lägenhet, men ännu finns ingen lösning.

– Barnen måste få ett normalt liv igen. Det som hände var en katastrof, men allt stöd vi har fått från människor som har hört av sig och tröstat har gjort smärtan mer uthärdlig, säger pappa Najm Obaid.

Fanns ingen länk, men om det är samma person som jag sett tidigare så kommer jag ihåg att personen inte talade svenska utan att intervjun skedde på antagligen arabiska (är ingen expert på språk) vilket jag fann anmärkningsvärt med tanke på att personen måste ha bott i landet i många år. Kanske en bidragande anledning till att sonen föll offer för kulan, dålig integration av familjen i landet, dock enbart spekulation från min sida, menar en indirekt orsak inte direkt.
Citera
2017-04-04, 08:10
Medlem
Citat:

Jag hoppas verkligen man hjälper dom att flytta !! En One way ticket till Irak tror jag skattebetalarna ställer upp på.
Citera
2017-04-04, 08:26
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:

Det sändes i Sydnytt, så det är därför det kallas för Snyftnytt. Snyftnytt är helt okritiska och ställer aldrig vettiga frågor eller ens försöker göra nåt riktigt reportage. Låt dem åka iväg, ingen av dem jobbar eller har lärt sig svenska, de har bara snyltat och kostat skattepengar.
Citera
2017-04-04, 09:33
Medlem
ukrossos avatar
Jag tycker inte alls att det är konstigt om familjen mår dåligt av att bo kvar på samma ställe. I lägenheten finns Ahmeds rum kvar och att då och då behöva se stället där deras son blev skjuten måste vara jobbigt. Eller kan inte invandrare från MÖ sörja sina barns död?

Vilka kritiska frågor, som har med brottet att göra, skulle Sydnytt ställt?
Senast redigerad av ukrosso 2017-04-04 kl. 09:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in