2017-04-03, 20:49
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Vem ska dra in Swedacs "ackreditering"? Det har aldrig hänt förr, som att ackrediterade ställen "ställt in" t.ex. taxametrar.
Välkommen till det nya Sverige.

Det handlar inte om att dra in Swedac utan ackreditering för företaget som godkände bussen.

Det har hänt förr.
http://www.sn.se/nyheter/slutbesiktigat-hos-clearcar/
Citera
2017-04-03, 20:49
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Bergkvara Buss har mängder med "mekaniker" från Rumänien. Finns det nått samband mellan dåligt lagade och återanvända bromsdetaljer?

Om det var en anmärkning på höger framhjulslager och verkstaden bara drog åt det lite mer för att få bort ett glapp istället för att byta det så kan det skära ihop.
Citera
2017-04-03, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Juridiskt har företaget ett mycket begränsat ansvar för olyckan.
De kan dock finna sig ha ett mycket stort ansvar om de har negligerat varningar och av ekonomiska skäl åsidosatt akuta servicebehov..
Citera
2017-04-03, 20:51
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Inget hjullager var skuret. Var får folk alla idiotier ifrån?

Har du någon källa eller utredning som kan visa att hjullagret inte har skurit?
Citera
2017-04-03, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intekvn
Det var en relevant fråga, läste du ens artikeln?
Hade räckt med svaret istället för att bete sig som ett jävla mähä.
Jag såg däremot bussen rulla på alla sex hjul från olycksplatsen. Inget hjullager var skuret.

Om jag föredrar att vara ett mähä finner jag det för gott att vara just det. Det är en struntsak i jämförelse med vad som en del skriver här.

Nu menar jag inte dig just men man blir litet trött på all otur i tankeverksamheten.
Citera
2017-04-03, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Bergkvara Buss har mängder med "mekaniker" från Rumänien. Finns det nått samband mellan dåligt lagade och återanvända bromsdetaljer?

Det är väldigt svårt att få tag i svenska busrep för dom går till lastbilssidan där det är bättre betalt.
Så många svenska bussföretag rekryterar utomlands.
Tror dock inte utlänningar påverkar resultatet, snarare är det "vi kör tills det rasar" policyn från ledningen som gör det.
Citera
2017-04-03, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
De kan dock finna sig ha ett mycket stort ansvar om de har negligerat varningar och av ekonomiska skäl åsidosatt akuta servicebehov..
Det slår även det tillbaka på föraren. Hen ska inte framföra fordon med kända fel.
Citera
2017-04-03, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Har du någon källa eller utredning som kan visa att hjullagret inte har skurit?
Källan är videon där bärgaren drar bort bussen på sina egna hjul. Inget hjul släpade.
Citera
2017-04-03, 20:55
Medlem
Citat:
Det slår även det tillbaka på föraren. Hen ska inte framföra fordon med kända fel.
I detta fall kan det ju vara så att föraren inte har känt till felet men företaget kanske har gjort det.
Citera
2017-04-03, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Till er som skriver här vill jag bara be samtliga att fokusera på själva olyckan ur ett mer tekniskt perspektiv, och av omsorg om de drabbade inte spekulera mer i skador, namn mm. Ett i mina ögon oförklarligt intresse för dessa detaljer från vissa här i forumet är beklämmande och jag anser att alla här bör kunna stå över detta. Det är mycket sorgligt det som hänt och naturligtvis personliga tragedier för de drabbade och deras anhöriga, så visa hänsyn. Ni som har en läggning för att vilja gotta er i obehagliga detaljer från tid till annan kanske borde söka hjälp att bearbeta denna läggning, för er egen skull...

Jag var nog först (eller en av de första iaf) att fråga om offren. Bor inte långt från Skene och klart man undrar om det är nån man känner. I många länder är media snabba med att gå ut med namn men här släpps de inte öht. Perfekt att kunna fråga på flashback. Du får tycka vad du vill om det, men själv tycker jag det är löjligt med en moralpolis i tråden. Skrolla förbi det du inte vill läsa om ...
Citera
2017-04-03, 20:56
Medlem
Hur funkar fjädringssystemet på en sån där?
Det fanns klagomål dagen före att den krängde onormalt vid 80-90
Är det luftfjädring
Kan det varit läckage så den var för mjuk
Citera
2017-04-03, 20:58
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Jag såg däremot bussen rulla på alla sex hjul från olycksplatsen. Inget hjullager var skuret.

Om jag föredrar att vara ett mähä finner jag det för gott att vara just det. Det är en struntsak i jämförelse med vad som en del skriver här.

Nu menar jag inte dig just men man blir litet trött på all otur i tankeverksamheten.

Bara för att du såg den rulla på alla 6 hjul så innebär inte det att hjullagret var oskadat. Gick du runt bussen och kollade det? Nu brukar faktiskt framhjulen vara i luften när bärgaren bogserar bort dom. Och före det så tror inte jag att dom bogserar eller flyttar bussen alls. Den står så pass bra till att man kan koppla bärgaren utan att rulla den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in