2017-04-03, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Återigen,: den mycket erfarne 62årige föraren rapporterade att allt gick bra när trafikledaren ringde!

Alltså hade den inte kränkt i 79-80 för honom.
Är det vittnesmål från trafikledaren eller chauffören?
Citera
2017-04-03, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vilsnavikingen
Låter ju som en konspirationsteori.

Har du läst artiklarna ovan om att bolaget slarvade enligt deras egna mekaniker?
Citera
2017-04-03, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Bussen har gått bra i ca 60 mil och det är ju inte omöjligt att ett gupp 500 m från olycksplatsen har orsakat en skada så att bussen går av vägen.
Flickan som vaknade av att bussen krängde och som tog på sig bältet vittnar ju om att något har hänt innan bussen kraschade.

Precis så går min tankegång. Den där vägen är känd för att vara väldigt usel.

Går det att se på den tekniska undersökningen nu, eller kan bälgen gå vid själva avåkningen? Jag har sett en bälg smälla vid en bärgning, men den bussen lyftes av nån anledning i bakänden och ena frambälgen small.
Citera
2017-04-03, 20:08
Medlem
Vad polisen eller haverikommission sett vet vi ännu inte. Men TV4s reporter har själv kollat vägen. Hon säger att den bitvis är dålig men inte vid olycksplatsen, där är det rakt och fint och bra sikt och inget fel på vägen.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/haverikommissionen-har-unders%C3%B6kt-v%C3%A4gstr%C3%A4ckan-efter-busskraschen-3883052
Citera
2017-04-03, 20:09
Medlem
barkeepers avatar
Min erfarenhet med bergkvara buss är rätt speciell. Kommer från norra Sverige, och lumpade i Karlskrona. Första gången jag skulle åka lumparbuss från Karlskrona till Stockholm var det med bergkvara, och jag höll på att skratta ihjäl mig. Trodde bara det var hemma i Jämtland man hade så kassa gamla bussar, till och från skolan. Förarna körde, utan undantag, som galningar, och jag var helt säker på att det var en lokal, oseriös firma som kronan hyrt in. Sen flyttade jag utomlands, och kom tillbaks nu för ett par år sedan. Bergkvarabussar överallt. "Hur fan kan ett så oseriöst företag fortfarande finnas kvar" tänkte jag varenda gång jag såg en av deras bussar blåsa fram i för hög fart överallt, och körandes precis lika kasst som då det begav sig.

Nä. Det här luktar illa.
Citera
2017-04-03, 20:11
Medlem
barkeepers avatar
Är det vanligt att trafikledarna sitter och ringer till chaffisar och kollar hur det går? Typ "är du vaken" eller "hänger vraket ihop fortfarande" eller bara vanlig lägeskontroll?
Citera
2017-04-03, 20:12
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det jag bara vill hävda i all enkelhet är att inte alla olyckor måste bero på någon enskild specifik sak.
Visst, världen blir så mycket enklare om man kan visa att det var guppet X, eller hålet Y, eller hjullagret Z som var den direkta orsaken 5 sekunder före kraschen.

Men det kan vara något så enkelt som ett misstag från föraren. Som i sin tur berodde på att han var väldigt trött.
Citera
2017-04-03, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Är det vanligt att trafikledarna sitter och ringer till chaffisar och kollar hur det går? Typ "är du vaken" eller "hänger vraket ihop fortfarande" eller bara vanlig lägeskontroll?

Det beror nog på vilken trafik man kör och vad företaget har för policy. I vanlig linjebusstrafik a la SL och liknande, så nej.
Citera
2017-04-03, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det jag bara vill hävda i all enkelhet är att inte alla olyckor måste bero på någon enskild specifik sak.
Visst, världen blir så mycket enklare om man kan visa att det var guppet X, eller hålet Y, eller hjullagret Z som var den direkta orsaken 5 sekunder före kraschen.

Men det kan vara något så enkelt som ett misstag från föraren. Som i sin tur berodde på att han var väldigt trött.

Javisst kan det vara så.
Men det är ett väldigt konstigt sammanträffande att både mekaniker och busschaufförer larmar några veckor tidigare (mars i år) om att bussarna är trafikfarliga.
Citera
2017-04-03, 20:21
Medlem
ace_secs avatar
Jag tycker snarare att det är konstigt att inte FLER sådana här olyckor sker.
Tänk hur många tusen bussar som åker den sträckan varje år. Kassa vägar, små marginaler och höga/tunga bussar med hög tyngdpunkt.

Ett under att vi inte ser fler olyckor av denna sort.
Citera
2017-04-03, 20:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Är inte "för hög hastighet i förhållande till vägens beskaffenhet" fel hastighet?

Precis så är det, har kört en hel del långtradare och att skylla på vägen tror jag inte är helt lätt i denna situation, det är precis som att du skall kunna stanna före varje hinder och den del av vägbanan du kan överblicka...
Berkvara Buss är ett mygelföretag och måste ha en egen organisation för att kunna släcka tvåor. Det är billigare att få den ackrediteringen än att verkligen reparera bussarna när man har typ 1000 st.
Berkvara Buss är som Hederlige Hasses jättefina bilar!!!
Ett ruffel och båg företag men extremt duktiga på att tjäna pengar
Citera
2017-04-03, 20:22
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Javisst kan det vara så.
Men det är ett väldigt konstigt sammanträffande att både mekaniker och busschaufförer larmar några veckor tidigare (mars i år) om att bussarna är trafikfarliga.

Så kan det absolut vara, och Bergkvara buss verkar ha mycket fuffens för sig. Visst kan 1/3 av bussarna vara mer eller mindre trafikfarliga, som det vittnas om.

Men i detta fuffens ingår också att skicka ut en 62-årig chaufför ensam på en 9 timmars körning mitt i natten, på krokiga 7-metersvägar uppe i Norrland.

Om själva olyckan vet vi två saker:
- Vägen var slät och fin åtminstone 500 meter före olycksplatsen
- Hjulen verkade fungera och var inte punkterade, då bussen rullades bort

Att föraren skyller på tjälskott och gupp kan ju vara ett sätt att ta bort fokus från hans dödströtthet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in