2017-04-03, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burritoz
Förmodligen tillför jag inget nytt, men att skylla på dåliga vägar, väglag, tjälskott och annat tar inte ifrån chaufförens ansvar! Alla vet att dom flesta bussar ligger konstant stumt efter vägarna. Gaspedalen har två lägen, antingen ingen eller så full gas. Kör själv tradare så det är man väl bekant med. Har varit med om otaliga idiotiska omkörningar genom alla år! Dessutom åkt buss och varit livrädd många gånger. Bussarna ska bara fram oavsett. Hur man kan köra så med människoliv i sina händer är för mig en gåta? Dom är ett speciellt släkte...
Kör man på en dålig väg så anpassar man ju för helevet hastigheten!

Konstigt, jag skulle kunna kopiera den texten och byta ut buss mot lastbil. För så känner jag.
Citera
2017-04-03, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
http://www.expressen.se/nyheter/bussolyckan-utreds-av-polisen-och-trafikverket/

Då kan vi nu utesluta att han sov
Det kan vi inte alls. Det är alldeles för tidigt att utesluta eller slå fast någonting övht,
Citera
2017-04-03, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Jo men då kanske den tar omvägar in i mindre samhällen, tex in på macken i hörnefors och plockar upp folk. In på hållplatser direkt vid sidan av vägen osv. Sånt stjäl mycket körtid jämfört med att man blåser på hela vägen. Jag vet inte hur y-bussen går mer än att jag mött den efter vägen och sett den på tönnebro.

Korrekt. Om du kör en direktare till Sthlm kan det nog gå på 8 timmar. Dom flesta har ju redan löst biljett så själva biljetteringen tar inte så lång tid under sträckan.
Är det beställning går biljetterna bort och alla mjölkbilsturer runt småställen också.

E45 har jag inte kört med buss så där vet jag faktiskt inte hur fort det går men om han var i trakten av Fågelsjö med ca 1 timme kvar av körtiden om han inte tar en 45 min till känns det som han var i tidsnöd.

Den här resan har väl gått varje år med högstadielever så det måste finnas en resplan med lämpliga rastställen.
Citera
2017-04-03, 19:51
Medlem
Som sagt, taskigt hjullager kan ge obalans i styrningen.

Enligt TV4 rapporterades det tekniska problem med bussen internt dagen före olyckan.

"Bussen började kränga från sida till sida i hastigheter mellan 70-80km/h. Ett misstänkt fel på styrningen."

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/fel-på-bussen-kan-ha-varit-kända-dagen-innan-3883053
Citera
2017-04-03, 19:51
Medlem
"Enligt TV4 kände man till hos Bergkvara buss att det fanns larm om tekniska problem med bussen.

Dagen före resan mot Klövsjö slogs det internt larm om att bussen krängde från sida till sida vid hastigheter mellan 70 och 80 kilometer i timmen.
"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7aedK/olycksbussen-underkandes-tva-ganger-i-besiktningen
Senast redigerad av herter 2017-04-03 kl. 19:56.
Citera
2017-04-03, 19:52
Medlem
Bergkvarabuss fordon anklagas för trafikfara

" Jag skulle tippa att en tredjedel av bussarna inte är säkra. Att ha dem ute i trafik är katastrof, säger en av mekanikerna till tidningen."

http://www.affarsliv.se/kalmar/bergkvarabuss-fordon-anklagas-for-trafikfara/

"Även chaufförer slår larm om att bussarna ofta är trafikfarliga

Både Skånetrafiken och statliga Swedac kräver svar. Hur står det till med trafiksäkerheten på de regionbussar som Bergkvarabuss har stationerade i Malmö?
– Vi följer upp de påståenden som framförts i artiklarna, säger Jan-Åke Bergmark, affärsområdeschef på Skånetrafiken.2

http://www.sydsvenskan.se/2017-03-13/skanetrafiken-kraver-svar-fran-bergkvarabuss

Lunds universitet vill inte skriva avtal med Bergkvarabuss trots att företaget har vunnit den upphandling av busstransporter som universitet har gjort. Upphandlingen avser busstjänster för Lunds universitet, Malmö högskola och Campus Helsingborg. med en avtalsperiod om fyra år, skriver Sydsvenskan. Bakgrunden till universitetets inställning är de avslöjande artiklar som Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad (HD) har publicerat i veckan.
Citera
2017-04-03, 19:53
Medlem
vilsnavikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
"Enligt TV4 kände man till hos Bergkvara buss att det fanns larm om tekniska problem med bussen.

Dagen före resan mot Klövsjö slogs det internt larm om att bussen krängde från sida till sida vid hastigheter mellan 70 och 80 kilometer i timmen."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7aedK/olycksbussen-underkandes-tva-ganger-i-besiktningen

Låter ju som en konspirationsteori.
Citera
2017-04-03, 19:53
Medlem
Ja, för en 7 år gammal bil som rullat troligen över 100.000 mil skulle dansa igenom en besiktning med blankt papper. Såvida det inte fuskats med ombesiktningen så är det väl knappast nått att slå på stora trumman över.
Citera
2017-04-03, 19:55
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Som sagt, taskigt hjullager kan ge obalans i styrningen.

Enligt TV4 rapporterades det tekniska problem med bussen internt dagen före olyckan.

"Bussen började kränga från sida till sida i hastigheter mellan 70-80km/h. Ett misstänkt fel på styrningen."

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/fel-på-bussen-kan-ha-varit-kända-dagen-innan-3883053

Återigen,: den mycket erfarne 62årige föraren rapporterade att allt gick bra när trafikledaren ringde!

Alltså hade den inte kränkt i 79-80 för honom.
Citera
2017-04-03, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
*klipp*

Pga tjälskotten och fel hastighet? Övriga kanske körde saktare där?

*klipp*
Du menar antagligen "för hög hastighet i förhållande till vägens beskaffenhet".

Det är OK, ibland har man litet otur när man tänker . . . .
Citera
2017-04-03, 19:57
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Så har då vägen blivit undersökt av polis, haverikommission och media.

Resultatet var att de hittade ett gupp 500 meter innan olycksplatsen!

Förövrigt hittade de inget att anmärka på vad gäller vägen.

Case closed, föraren vinglade till pga av en mikrosömn!

Om man somnar till och bussen börjar driva ut på kanten, vänster eller höger spelar ingen roll sen vaknar man till och styr för hårt in på vägen igen och välter det inte då så välter det garanterad när man försöker styra tillbaka efter den första manövern och parera efter den hastiga kursändringen.

Det vanligaste när man börjar bli trött är ryckiga rattrörelser, dvs man reagerar inte lika snabbt på bussens rörelser på vägen och måste då styra mer, detta känns av passagerarna som att bussen rycker och kränger. Inte att den guppar upp och ner pga gupp i vägen.

Och angående höjden på en dubbeldäckare, en Setra dubbeldäckare är bara 15cm högre än en Setra "enkeldäckare" 4 m mot 3.85 m. Och en långtradare är 4.5 m och väger upp till 60 ton utan att välta över tjälskotten!
Bussen har gått bra i ca 60 mil och det är ju inte omöjligt att ett gupp 500 m från olycksplatsen har orsakat en skada så att bussen går av vägen.
Flickan som vaknade av att bussen krängde och som tog på sig bältet vittnar ju om att något har hänt innan bussen kraschade.
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Jag ska ge er som inte tror på att föraren somnat lite hopp.

Om en luftbälg gått sönder pga den dåliga vägen så kan det snabbt sluta i diket, men det är ju lätt att kontrollera i efterhand.

Trasig luftbälg = ingen fjädring

Ingen fjädring = ingen väghållning
Precis så går min tankegång. Den där vägen är känd för att vara väldigt usel.
Citera
2017-04-03, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Du menar antagligen "för hög hastighet i förhållande till vägens beskaffenhet".

Det är OK, ibland har man litet otur när man tänker . . . .

Är inte "för hög hastighet i förhållande till vägens beskaffenhet" fel hastighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in