2017-04-03, 18:37
Medlem
LennonGoesYokos avatar
"Andrea räddades av att hon inte kan åka skidor"

Aftonhoran skriver verkligen vilken skit som helst. Dom kan ju passa på att skriva om alla 7de-klassare som inte hade åldern inne.
"Klara, Benny och Stoffe räddades av sin ålder

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/j5GLb/andrea-raddades-av-att-hon-inte-kan-aka-skidor
Citera
2017-04-03, 18:37
Medlem
discomusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hui
När bussen välter ramlar de som sitter obältade ner, rutorna mot marksidan krossas och de som avlidit har troligtvis hamnat delvis under bussen.

Så detta innebär att man klarar sig bäst till vänster bältad? Då hänger man bara i bältet ett tag, i värsta fall..

Flickan som hade vaknat satt dock på häger sida med bälte!

– Hon hade väldig tur. Stina vaknade till tidigt på morgonen och tyckte att det krängde så mycket i bussen att hon satte på sig bältet.
Dottern satt dessutom rätt långt bak i bussen på den sida som hamnade först i diket.
Citera
2017-04-03, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Det är ett väldigt konstigt skrapmärke innan bromsspåren på denna bilden i Expressens artikel.

http://www.expressen.se/nyheter/bussolyckan-utreds-av-polisen-och-trafikverket/

Dessa bilder har jag aldrig sett, men utifrån flygfoto syns det var avåkningen skedde. Och utifrån bromsspår kan jag tänka mig att han försökte få ner farten när han inte lyckades få upp bussen på vägen.

Enligt bilderna verkar bakändan och taket tagit första smällen. Detta kan tyda på att boggie och drivaxeln låst sig när han panikbromsa, Och därmed sladdat ner i diket, följt av tippning.

Som yrkesförare vet jag hur en lastbil och buss uppför sig i halka och vid inbromsning, därför håller jag avstånd, planerar min körning och anpassar hastighet efter väglag. Detta eftersom att ett tungt fordon vid kraftig inbromsning tenderar att skicka iväg bakändan åt något håll. Och då är det bra att ha marginal så man kan släppa upp bromsen lite så att bakändan blir stabil igen, sedan styra och bromsa tills faran är borta. Man ska aldrig låta baken bestämma var du ska - det ska ratten bestämma!
Citera
Medlem
Pfalzgrevens avatar
Bussen blev underkänd i besiktningen, senast i höstas skriver Aftonbladet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7aedK/olycksbussen-underkandes-tva-ganger-i-besiktningen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag får det inte att gå ihop riktigt med körtiderna. Mellan 22:00 och 07:00 är det nio timmar och han har en timme kvar att köra, dvs tio timmar. Drar man bort att han vilat 45 minuter så kommer han ändå över sina nio timmars tillåtna körtid innan han är framme. Förmodligen har han kört bussen till avreseplatsen också och då är körtiden ännu längre. Får man köra längre vid enstaka tillfällen?

"Mannen var ensam förare på resan och enligt Bergkvara buss har han följt reglerna för kör- och vilotider. Det som gäller är att han får köra i 4,5 timme, sedan ska han ta 45 minuters paus innan han får köra 4,5 timmar till"

"Resan startade vid 22-tiden på lördagen och olyckan inträffade vid 07 på söndagsmorgonen, någon timmes väg från slutmålet Klövsjö i skidområdet Vemdalen."

http://www.expressen.se/nyheter/bussolyckan-utreds-av-polisen-och-trafikverket/
Enligt G-maps är det 712 km och ska just nu ta 9 tim 15 min med personbil. Det innebär en snitthastighet på 77 km/tim. Var de 10 mil från destinationen 07 hade varit på väg i 9 timmar, minus 45 min vila, körning i 8 tim o 15 min för 612 km. En snitthastighet på 74 km/tim.
Han måste göra ytterligare ett 45 min stopp för att få köra 10 timmar.
Låt säga att han kör till Sveg på 8:20-30 och sen är det 1:12 för de 88 km till Klövsjö.
Det är tight planering med endast ca 15 - 25 min tillgodo på hela resan. Minsta strul eller annat som sinkar och det är kört.

Expressen har foto på bromsspår, det måste väl ha varit ganska kraftig inbromsning om hjulen låst sig så det blir märken efter däcken? Kräver inte det också en viss hastighet?

Hade de tagit taxi hade chauffören kunnat köra 11 timmar i sträck per dygn, 24/7 365 dagar om året.
Senast redigerad av Efterdradd 2017-04-03 kl. 18:58.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Jag har kört Umeå - Stockholm med buss. Tog ganska precis under 4 timmar till Gnarp där vi hade 45 min. Från Gnarp till Stockholm tog det nästan 4,5 timme pga köer från från Arlanda. Skulle ha tagit bra mycket mindre tid utan det. Även tiden till Gnarp hade gått snabbare om det inte hade varit för snömodden som låg i vänsterfilen, vilket gjorde att jag undvek att köra om lastbilar - förutom i uppförsbackar där de körde 50 km/h och jag kunde passera i lägre fart än 100. Typ 65-70 kanske....

Y-Buss rastar 45 min i Tönnebro. Dom byter chaufför i Gnarp för där brukar det börja brinna i knutarna för att klara 4.30. Hudik kan också klaras under den gränsen så där kan man också byta.

Rasterna måste anpassas till att fungera för resenärerna också så man kan inte rasta mitt ute i skogen där det inte finns något att köpa.

Man ska ha viss marginal till gränserna för man vill inte böta dryga böter och bussen ska sen vidare till ett garage som kanske inte ligger precis intill T-centralen.
Citera
2017-04-03, 18:41
Medlem
VolvoS60s avatar
Har någon en google maps länk på platsen?
Citera
2017-04-03, 18:42
Medlem
Repeatzs avatar
Hjullager underkänt, senare godkänt utav deras egna verkstad Mekka traffic, kan det vara så att hjullagret låst sig?
Citera
2017-04-03, 18:43
Medlem
mainfurers avatar
Va ett jävla tjatande om körtider! Det går ihop!!! Svar på både det och bilder från platsen finns i tråden!!!
Citera
2017-04-03, 18:44
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repeatz
Hjullager underkänt, senare godkänt utav deras egna verkstad Mekka traffic, kan det vara så att hjullagret låst sig?
Källa?
Citera
2017-04-03, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Y-Buss rastar 45 min i Tönnebro. Dom byter chaufför i Gnarp för där brukar det börja brinna i knutarna för att klara 4.30. Hudik kan också klaras under den gränsen så där kan man också byta.

Rasterna måste anpassas till att fungera för resenärerna också så man kan inte rasta mitt ute i skogen där det inte finns något att köpa.

Man ska ha viss marginal till gränserna för man vill inte böta dryga böter och bussen ska sen vidare till ett garage som kanske inte ligger precis intill T-centralen.

Jo men då kanske den tar omvägar in i mindre samhällen, tex in på macken i hörnefors och plockar upp folk. In på hållplatser direkt vid sidan av vägen osv. Sånt stjäl mycket körtid jämfört med att man blåser på hela vägen. Jag vet inte hur y-bussen går mer än att jag mött den efter vägen och sett den på tönnebro.
Citera
2017-04-03, 18:49
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Källa?

Aftonbladet såg jag nu... Fel att länka eller citera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in