Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Jag får det inte att gå ihop riktigt med körtiderna. Mellan 22:00 och 07:00 är det nio timmar och han har en timme kvar att köra, dvs tio timmar. Drar man bort att han vilat 45 minuter så kommer han ändå över sina nio timmars tillåtna körtid innan han är framme. Förmodligen har han kört bussen till avreseplatsen också och då är körtiden ännu längre. Får man köra längre vid enstaka tillfällen?
"Mannen var ensam förare på resan och enligt Bergkvara buss har han följt reglerna för kör- och vilotider. Det som gäller är att han får köra i 4,5 timme, sedan ska han ta 45 minuters paus innan han får köra 4,5 timmar till"
"Resan startade vid 22-tiden på lördagen och olyckan inträffade vid 07 på söndagsmorgonen, någon timmes väg från slutmålet Klövsjö i skidområdet Vemdalen."
http://www.expressen.se/nyheter/bussolyckan-utreds-av-polisen-och-trafikverket/
Enligt G-maps är det 712 km och ska just nu ta 9 tim 15 min med personbil. Det innebär en snitthastighet på 77 km/tim. Var de 10 mil från destinationen 07 hade varit på väg i 9 timmar, minus 45 min vila, körning i 8 tim o 15 min för 612 km. En snitthastighet på 74 km/tim.
Han måste göra ytterligare ett 45 min stopp för att få köra 10 timmar.
Låt säga att han kör till Sveg på 8:20-30 och sen är det 1:12 för de 88 km till Klövsjö.
Det är tight planering med endast ca 15 - 25 min tillgodo på hela resan. Minsta strul eller annat som sinkar och det är kört.
Expressen har foto på bromsspår, det måste väl ha varit ganska kraftig inbromsning om hjulen låst sig så det blir märken efter däcken? Kräver inte det också en viss hastighet?
Hade de tagit taxi hade chauffören kunnat köra 11 timmar i sträck per dygn, 24/7 365 dagar om året.