Citat:
Ursprungligen postat av
JonssonOchGaenget
De ser lätta ut, men de är inte riktigt det. Har skrivit mer utförligt om tjejerna tidigare i tråden.
Engelska är det få som kan i Balkanländerna.
Serben har patent på lidande och är därför den enda vars land har kämpat för att överleva. Det spelar ingen roll vad andra gått genom, serbens lidande under Ottomanska riket (som inte var i närheten av den misär t.ex. lokalbefolkningarna i Sydamerika utsattes för av spanjorer) är det värsta som någon någonsin gått genom och om man säger att det faktiskt finns folkgrupper som behandlats värre av erövrare så blir man tillsagd att man gått på västerländsk konspiration och är dum i huvudet.
Hur gick det att kommunicera med Serberna, när du var ny i landet? Antar att du med tiden lärt dig serbiska, men som sagt hur var det i början? Och hur svårt är det att lära sig behärska serbiska, kan du ge någon jämförelse mot ett annat europeiskt språk. I svårighetsgrad, alltså.
Tycker det låter som en knepig sak att lära sig, då juggar och sydslaver överlag pratar väldigt forcerat
och snabbt.
Själv känner jag en del serber, som bor i kvarteret och kan verkligen hålla med om att dom tror dom kan precis allt! Dom har doktorerat i både kärnfysik, statsvetenskap och historia. Sen är alla mäster-mekaniker och vet precis vad felet är på ens bil, utan att ens så mycket som att lyfta på huven. Dom kan precis allt. Jag har för länge sedan slutat att gå i polemik med dom, då det är totalt lönlöst. Det går inte att vinna en diskussion med en Serb.
Men jag gillar dom, och deras extremt uppblåsta självbild (nationalistiska) är trots allt lite underhållande. Ja Serber är onekligen en total motpol till hur vi i Sverige är. Vi har onekligen en del att lära av Serberna, då vårt land snart kommer vara helt utraderat om vi inte börjar sätta oss själva först, och inte som nu sist, efter hottentottar, araber och annat dåligt.