2017-04-03, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarantine
Hög tid att portionera ut mer pengar till att underhålla E45:an. Har åkt sträckan ett antal gånger, och har vid varje tillfälle svurit över hur undermålig den är. Skämmigt att en europaväg inte håller högre standard.

Det är precis likadant på E20 mellan Sveriges två största städer, Sthlm och Gbg. Många sträckor på vägen är ett gigantiskt skämt och olyckor sker var och varannan dag. Vet inte hur många som dött på den sträckan genom åren.

Naturligtvis kan inte samtliga vägar i hela Sverige hålla superklass, men när det kommer till stora Europavägar som är vältrafikerade undrar man många gånger hur dåligt skött det är och varit, i många många år.
Citera
2017-04-03, 17:12
Medlem
[quote=rotesau|60331040]Sorry, läste lite för fort..
Gupp blir ju ännu värre, då även korta/små gupp smäller till oavsett hur stora/breda hjul ett fordon har.
En liten håla skulle ett busshjul kunna segla över.

Haveriutredarna kommer nog bla köra sträckan med en motsvarande buss.
Sen tror jag den vägsträckan kommer få en uppfräschning väldigt snart..[/QUOTE
helt okej att se fel fick som jag svarade en annan fick jag ett pm som hade samma upplevelse som jag på sträckan, var som en liten berg och dalbana på somliga ställen
Citera
2017-04-03, 17:13
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Det är ett väldigt konstigt skrapmärke innan bromsspåren på denna bilden i Expressens artikel.

http://www.expressen.se/nyheter/bussolyckan-utreds-av-polisen-och-trafikverket/

Ja nått har ju skrapat i, och det kan det inte gjort om fjädrarna slagit i botten, punka verkar skumt också konstigt. Borde legat däckrester. Höger sida kommer det från i allafall men verkar som han bromsat sig ner i diket. Men stämmer inte heller för det är väl ABS? :-/
Citera
2017-04-03, 17:15
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Beställningstrafik med buss är oftast koncentrerat till helger, fredag till söndag, Även torsdag till söndag. eftersom efterfrågan är så hög så brukar inte den ordinarie styrkan räcka och då tar de in extra personal, tex sånna som mig som har andra jobb på vardagar. Dock brukar jag vilja vara ledig en dag mellan så jag orkar. Jag känner mig dock inte trött och utarbetad. Finns många som tycker att det är skitkul att få in lite extrapengar i familjekassan, träffa folk, bo på hotell och dessutom få se en hockeymatch, basket eller vad det nu är.
Helt klar är det som du säger för dig.
Men om mannen som körde bussen var extrapersonal så vet vi ju inte ett dugg om vad han gjort tidigare i veckan/hur länge han sov innan resan.
Men fortfarande har det inte kommit fran vem han var.
Kanske en fast anställd vid bussbolaget och då har han ju planerad arbetstid så trötthet borde inte utlöst denna tragiska händelse.
Men om han var en av dom som drygar ut kassan genom att ta på sig extrajobb åt bussbolaget så kan han ju jobbat hur mycket som helst tidigare under veckan.ä utan att det inverkar på hans körtid som busschaufför.
Citera
2017-04-03, 17:16
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Ja nått har ju skrapat i, och det kan det inte gjort om fjädrarna slagit i botten, punka verkar skumt också konstigt. Borde legat däckrester. Höger sida kommer det från i allafall men verkar som han bromsat sig ner i diket. Men stämmer inte heller för det är väl ABS? :-/

Fast nu glömmer vi en vital del!Det här är ju EFTER de dragit upp bussen, så luftsystemet kan ha låst hjulen efter olyckan, eller något annat. Skrapmärkena är nog också från att de drog upp den
Citera
2017-04-03, 17:16
Medlem
quts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Buss får inte göra 110 på någon vägsträcka av den anledningen klistrar jag in vilka hastigheter som gäller för samtliga fordon. Därmed är diskussionen om hastigheter hit och dit avslutad. MAX 100 gäller för buss med en totalvikt över 3,5 ton 3500 kilo. utan släp.

Hastigheter för olika fordon
Skylt gäller
* Personbil.
* Motorcykel.
* Lätt lastbil.
* Buss med totalvikt på högst 3,5 ton
Max 100 km/h
* Tung buss.
* Samtliga passagerare måste ha tillgång till bälte, annars max 90 km/h.

Max 90 km/h
* Tung buss där bälte ej finns för alla passagerare.
* Tung lastbil på motorväg och motortrafikled.
Max 80 km/h
* Bil med en bromsad släp- eller husvagn.
* Bil med en obromsad släp- eller husvagn vars totalvikt (eller tjänstevikt när vagnen inte är lastad) inte överstiger halva bilens tjänstevikt.
* Tung lastbil (90 km/h på motorväg och motortrafikled).
Max 50 km/h
* Tung terrängvagn.
* Traktor b.
* Motorredskap klass I.
Max 45 km/h
* Moped klass I (EU-moped).
Max 40 km/h
* Traktor a.
* Bil med obromsat släp vars totalvikt överstiger halva bilens tjänstevikt.
* Bärgningsbil med bil upphängd bakom.
Max 30 km/h
* Bogsering (vanlig bil–bil med lina).
* Bil med efterfordon.
* Äldre moped (”30-moppe”).
* A-traktor (”EPA-traktor”).
Max 25 km/h
* Moped klass II.
Max 20 km/h
* Motordrivet fordon på band.
* Terrängmotorfordon på vanliga allmänna vägar.
Max 10 km/h
* Motordrivet fordon eller släp med hårda hjul (exempelvis stålringar).
Är det inte skitsamma vad lagen säger, just nu är det väl mer relevant hur det gick till och hur alla mår.
Citera
2017-04-03, 17:18
Medlem
quts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Anmärkningsvärt är att det på bilden från en kvällstidning ser ut att vara fler personskador än tjälskador på det olycksdrabbade vägavsnittet.
https://y.cdn-expressen.se/images/55/cc/55cc5d87ffa746a4b76743dc08690bf9/16x6/1300@70.jpg
Käringen i grå kappa gick och fotade såg man på nyheterna, tog en bild och smög undan kameran..
Citera
2017-04-03, 17:32
Medlem
Vila i frid. Otroligt tragiskt det som hänt. Tänker på nära, kära & vänner. ❤

Vill bara flika in och säga att vägarna i Härjedalen borde få lite kärlek. Det är hemskt att åka mellan Sveg-Mora med bil, känns som om hela bilen ska rasa sönder. Då kan jag tänka mig hur det är att köra en våningsbuss, fyfan. Vidrigt.

Det är inte första olyckan efter denna väg och inte sista heller. Tyvärr.

Gör något åt vägarna!!!!
Citera
2017-04-03, 17:37
Medlem
Sjögräss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Punktering är många inne på, punktering är extremt ovanligt på en buss då däcken inte jobbar med samma tyngd som en på lastbil. har många år i branschen och ännu aldrig hört om en punktering under färd på buss. Punktering på buss brukar upptäckas vid säkerhetskontroll innan färd.

Här är ett foto jag tog den 15e december 2015 på en stadsbuss (linje 3) i Malmö som fick punktering (exploderade) strax innan den anlände till Värnhemstorget medan jag färdades i den. Jag satt bara någon meter ifrån (punkteringen var till höger om bussen i bussens färdriktning; jag satt i gången till vänster).
Så, nu har du hört talas om punktering under färd på buss.
Nu tror jag förstås inte—precis som du—att punktering är orsaken till Sveg-bussolyckan, särskilt då det inte framkommit någon information som tyder på att däcken vore skadade, men det är verkligen inte unheard of, och det hade inte av mig ansetts konstigt om en punktering vore orsaken till en sådan slags bussolycka som den i Sveg. Det är ju trots allt långt mer vanligt att bussar får punktering i något av däcken, än att de bokstavligen välter.
Vill anmärka att bussdäcks-punkan inte hade tillräckligt med nyhetsvärde för att ens nämnas i någon av lokaltidningarna.

Lite mer OnT: Min pojkvän är från Skene och bor där i närheten. Vi är fortfarande chockade över att något sådant här kan hända så många från ett så litet samhälle som Skene i Marks kommun... Skänker mina tankar till alla som på något sätt drabbats av tragedin.
Senast redigerad av Sjögräs 2017-04-03 kl. 17:42.
Citera
2017-04-03, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Fast nu glömmer vi en vital del!Det här är ju EFTER de dragit upp bussen, så luftsystemet kan ha låst hjulen efter olyckan, eller något annat. Skrapmärkena är nog också från att de drog upp den

Fast på nyheterna igår såg man ett filmklipp där de lyfte rätt på bussen, direkt upp på vägen och sedan bärgades den bort i bussens färdriktning. Går dock inte utesluta att det är på det sätt du nämner.
Citera
2017-04-03, 17:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av minidruvan
Vila i frid. Otroligt tragiskt det som hänt. Tänker på nära, kära & vänner. ❤

Vill bara flika in och säga att vägarna i Härjedalen borde få lite kärlek. Det är hemskt att åka mellan Sveg-Mora med bil, känns som om hela bilen ska rasa sönder. Då kan jag tänka mig hur det är att köra en våningsbuss, fyfan. Vidrigt.

Det är inte första olyckan efter denna väg och inte sista heller. Tyvärr.

Gör något åt vägarna!!!!
Håll hastigheten. Håll avståndet.Håll tummarna för att du inte möter 40 ton cementbil.Med sommardäck. Alla vägar är farliga när fel människor sitter bakom ratten.
Citera
2017-04-03, 17:45
Medlem
mainfurers avatar
Nu har jag inte kollat men kanske syns på någon bild när den står upp om det är punka, men det kan ju också hänt i diket av nån kvist eller stubbe.... Att chaffören inte nämt punka kan ju bero på att han inte inspekterat bussen efter olyckan osv. Han kanske bara kände att det krängde/kastade till i samband med lite gungande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in